Hej,
Jag vill vara miljösmart, dock så går inte detta ihop för mig.
Rengöringsproceduren jag har lärt mig ser ut som följande:
1. målar ur penseln
2. dränker penseln i penseltvätt
3. målar ur penseln igen
4. sköljer ur i vatten

Nu till dilemmat, hur sköljer man ur en pensel utan att vattnet och färgrester går ned i avloppet?

Ser fram emot vägledning i livet.
 
Jag har löst problemet genom att gå över till linoljefärg. Efter färdigmålning så ställer man penseln i en burk med rå linolja. När man ska måla nästa gång drar man av penseln i burken så det mesta går ned där. Sen kan man måla lite på nån grej som man vill måla typ ett kvastskaft innan man ska måla nästa gång för att tömma penseln helt på färg.

En fördel till är att färgen knappt droppar eller stänker, så man kladdar inte ned runt omkring. Man kan tvätta sig med bara såpa.

Nackdelen är att färgen tar tid på sig att "oxidera" - men hela processen känns betydligt mer miljövänlig.

Dock måste man ha flera "burkar" (och penslar) om man ska måla med olika färger.

Jag målar även med "vanlig" färg för andra applikationer. Då får jag rengöra penslarna med "kladd och spill". Men för fönster, dörrar och lister funkar linoljefärg perfekt. Dessa är de jag målar "lite i taget". Rollar man en vägg så målar man ofta allt på en gång, behöver man rolla 2 ggr i samma rum går det utmärkt (med vattenbaserad färg) att lägga hela roller och tråg i en plastpåse till dagen efter... Detta funkar med "vanlig" vattenbaserad färg, men även för linoljeemulisionsfärg som är trevligare än vanlig väggfärg, torkar nästan lika sanabbt och täcker lika bra (eller bättre) men till skillnad från vanlig linoljefärg som är billigare än "vanlig" snickerfärg så upplever jag linoljeemulusionsfärgen något dyrare per kvm än "budgetfärg" typ rustas väggfärg...
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Titta här: [länk]
På den sidan står det också skölja i vatten, hur gör man detta utan att ha en 10 liters hink med färgvatten?

Det är ju jätte mycket färg som ska ut från penseln. Eller ska man skölja den under kranen? Då hamnar ju färgen lik väl i avloppet..
 
Nej, det står tvätta ur i vatten ;). Tror inte du behöver en 10 liters hink, det lär räcka med mindre. Finessen verkar ju vara målartvätten efteråt gör att du kan damma ur penseln när den torkat.

Jag har inte provat själv, jag sköljer under kranen och blundar...
 
Undrar också hur man gör. Hör till de som syndar i vasken men samvetet gnager varje gång.

En roller som man kört väggfärg med exempelvis, man får ju skölja genom den hur många gånger som helst innan den är ren. Känns som att det skulle bli en tiolitersdunk med avfallsvatten varje gång?
 
  • Gilla
Shakula
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
ndrar också hur man gör. Hör till de som syndar i vasken men samvetet gnager varje gång.
Man sköljer rent i en spann vatten ute, sedan häller man vatten/färgblandningen ner i grusvägen utanför huset.
Så förhindrar man förhoppningsvis lite ogräs i vägen.

Det finns ju faktiskt inte längre några giftiga ämnen i färgerna.
 
Fulkemisten
Bernieberg Bernieberg skrev:
En roller som man kört väggfärg med exempelvis, man får ju skölja genom den hur många gånger som helst innan den är ren. Känns som att det skulle bli en tiolitersdunk med avfallsvatten varje gång?
Att skölja ur en stor väggroller känns lite som att försöka gräva till Kina. Jag har börjat betrakta dem som engångsmaterial. Kör man plastpåsetricket håller de sig förvånansvärt länge, definitivt tills man är klar med målandet.
 
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Att skölja ur en stor väggroller känns lite som att försöka gräva till Kina. Jag har börjat betrakta dem som engångsmaterial. Kör man plastpåsetricket håller de sig förvånansvärt länge, definitivt tills man är klar med målandet.
Samma här, köper billiga rollers som jag slänger efter målningen. Plast använder jag i mellan strykningarna. Penslar är enklare att rengöra och där lägger jag lite mer pengar. En dyrare pensel är värt pengarna. Rengöring gör jag i vasken under kranen.
 
Naftabaserad färg i penslar gör man rent i ett par omgångar i en liten burk. Tvättresterna häller man i en dunk som får sedimentera. Ren nafta på toppen häller man sedan i en ny dunk som återanvänds för penseltvätt igen och igen. När dunken med färgrester börja bli full efter 10 år lämnar man den till ÅV-stationen.
 
  • Gilla
bling och 1 till
  • Laddar…
Rengöring med lacknafta funkar mycket bättre utan att förbruka några större mängder så det har jag alltid gjort som @Johan Gunverth men lyckas inget vidare med motsvarande teknik med vattenbaserad färg.

Frågan är om man belastar världen mest genom att tvätta i vasken eller köpa ny roller.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Man sköljer rent i en spann vatten ute, sedan häller man vatten/färgblandningen ner i grusvägen utanför huset.
Så förhindrar man förhoppningsvis lite ogräs i vägen.

Det finns ju faktiskt inte längre några giftiga ämnen i färgerna.
Hmm, hur ska det hjälpa mot ogräs om det är helt ogiftigt? Skendränkning!
 
  • Haha
  • Gilla
bling och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Man sköljer rent i en spann vatten ute, sedan häller man vatten/färgblandningen ner i grusvägen utanför huset.
Så förhindrar man förhoppningsvis lite ogräs i vägen.

Det finns ju faktiskt inte längre några giftiga ämnen i färgerna.
Det där är ju ändå ett råd som liknar att kissa i byxorna för att man fryser.

Även vattenbaserade färger innehåller miljöfarliga ämnen. Bindemedlet består av olika sorters plaster och pigmenten är oftast olika metaller. Det är därför kommunen inte vill att man sköljer rent penslar och låter det gå ut i avloppet. Det blir ju inte mindre miljöfarligt för att man häller ut det hemma...
 
Redigerat:
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Jag har löst problemet genom att köpa billigare penslar och helt enkelt slänga dem när jag är klar, bara lägger dem i den tomma färghinken som lämnas på ÅVC. Om man lägger dem i plastpåse kan de ligga otvättade flera dagar utan problem om målningen pågår ett tag.
 
@JohanLun : s tips funkar utmärkt med annan färg också. Dvs man ställer penseln i en tom färgburk som fyllts med vatten, och sen kan man plocka upp den när som helst efteråt, dra av lite på någon trasa, och måla vidare. Vattnet hindrar luft att komma i kontakt med färgen, och få den att torka.

Det går också bra att svepa in både penslar och rollrar i en vanlig plastkasse, pressa ur luften, och dra åt hårt så det blir lufttätt. På så vis har jag förvarat penslar och rollrar i åratal utan att de har torkat.

Har testat med både vatten- och oljebaserade färger.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.