Nån som vet Vad somhände med vår diskmaskin?
Det är en asko som vi köpt 2015.
Köpte ett uppvisnings ex men det var.ordinarie en maskin då i 10 000 klassen.
Märke ASKO modell D5907XLW

Beskrivning av frun som var hemma.
Hördes en smäll, ungefär som man drar ett slag i bordet och sen började diskmaskinen brumma dovt samtidigt som det luktade bränd elektronik.
Drog ur elkontakten + fimpa säkringen i proppskåpet.

När jag kom hem provade jag koppla in, inget liv i diskmaskinen förrutom nån litet ljus i displayen men inget mer.
Kollade strömuitaget den satt i där var det lite smält vid ena hålet.
Tog bort höljet och nollans kabel var även den lite brun närmast kontakthålet.

Vad hände?
Vi köpte snabb en ny maskin då vi inte kunde vara utan nu i helgen.
Men frågan om man kan laga denna eller är det skroten som gäller
 
A
Troligen inget fel på maskinen
Har du kollat i ett annat uttag?
Dålig kontakt när maskinen skall värma räcker för att det skall bli för varmt i uttaget
 
electroluxaren skrev:
Troligen inget fel på maskinen
Har du kollat i ett annat uttag?
Dålig kontakt när maskinen skall värma räcker för att det skall bli för varmt i uttaget
Provat i annat uttag ingen skillnad.
Glömde skriva att smällen och brummandet hände utan att diskmaskinen skulle användas.
Dvs ingen gjorde nått eller hade för avsikt att.börja diska.
Jag bytte uttag till ett nytt schneider electric och kapade bort den "brända" delen på nollan då det fanns mycket kabel kvar.
Jag mätt uttaget både gamla och nya var 230v

Tillägger
Det hänt 2ggr tidigare att maskinen inte startat och fick rådet av supporten att vända på strömkontaktrn dvs dra ut den och sätta åt andra hållet. Om det har nån betydelse
 
Exakt vad händer när man försöker starta maskinen? Visas det bara bakgrundsbelysning i displayen men inget mer? Om detta är fallet så skulle jag säga att elektroniken är defekt. Om ni har touch knapparna sitter i ovankant på luckan så är det troligaste att det kommit in fukt eller runnit ner vatten där.

Om det händer så kortsluts elektroniken och det är inte omöjligt att få reaktionen som du fått även om det är väldigt ovanligt. Vanligtvis så beror skadade neutralledare på att det varit för dåligt draget med varmgång som följd.

Ibland kan det hända att displayen lyser upp och visar symbolen för lucka stängd trots att den är öppen och det betyder också elektronikfel. Säga vad man vill men Asko har byggt överreklamerade diskmaskiner utan någon som helst packning runt displayen i flera år. Eftersom hela elektroniken sitter direkt under och är matad med 230V så kan alla möjliga obehagligheter inträffa om man får ner fukt där.

Skulle även kunna vara en kortslutning i störfiltret som sitter under sockeln i framkant. Något ovanligare dock.

Jag har servat diskmaskiner åt många olika fabrikat de senaste 8åren och sedan Asko lanserade den diskmaskinsmodell som säljs sedan ca 6år tillbaka så har dem varit sanslöst överrepresenterade på service sidan. Elektronik samt spolarmsväxlare och c-pump är de vanligaste felen samt dålig kvalité på packningar och plastdetaljer vilket ofta leder till en massa följdfel med läckage.

Anledningen till att Asko säljer så mycket maskiner är att de lämnar en rekommenderad prislista till Elgiganten samt ELON som har väldigt trevliga siffror i en säljares ögon då inköpspriset är oväntat lågt så ja Asko ger överlägset bäst vinst för butikerna och då säljer man dom gärna som ett premiummärke vilket faktiskt inte stämmer på någon punkt enligt mig. Hade prislappen varit hälften och om man inte hade lurat i folk att maskinen skulle vara väldigt bra så hade man legat betydligt närmre verkligheten.

Jag skulle inte med gott samvete kunna rekommendera en reparation. Däremot vore det ju trevligt att ta reda på vad som har hänt eftersom det verkar vara ett ganska allvarligt fel.
 
  • Gilla
Markus SG och 1 till
  • Laddar…
N Nixon90 skrev:
Exakt vad händer när man försöker starta maskinen? Visas det bara bakgrundsbelysning i displayen men inget mer? Om detta är fallet så skulle jag säga att elektroniken är defekt. Om ni har touch knapparna sitter i ovankant på luckan så är det troligaste att det kommit in fukt eller runnit ner vatten där.

Om det händer så kortsluts elektroniken och det är inte omöjligt att få reaktionen som du fått även om det är väldigt ovanligt. Vanligtvis så beror skadade neutralledare på att det varit för dåligt draget med varmgång som följd.

Ibland kan det hända att displayen lyser upp och visar symbolen för lucka stängd trots att den är öppen och det betyder också elektronikfel. Säga vad man vill men Asko har byggt överreklamerade diskmaskiner utan någon som helst packning runt displayen i flera år. Eftersom hela elektroniken sitter direkt under och är matad med 230V så kan alla möjliga obehagligheter inträffa om man får ner fukt där.

Skulle även kunna vara en kortslutning i störfiltret som sitter under sockeln i framkant. Något ovanligare dock.

Jag har servat diskmaskiner åt många olika fabrikat de senaste 8åren och sedan Asko lanserade den diskmaskinsmodell som säljs sedan ca 6år tillbaka så har dem varit sanslöst överrepresenterade på service sidan. Elektronik samt spolarmsväxlare och c-pump är de vanligaste felen samt dålig kvalité på packningar och plastdetaljer vilket ofta leder till en massa följdfel med läckage.

Anledningen till att Asko säljer så mycket maskiner är att de lämnar en rekommenderad prislista till Elgiganten samt ELON som har väldigt trevliga siffror i en säljares ögon då inköpspriset är oväntat lågt så ja Asko ger överlägset bäst vinst för butikerna och då säljer man dom gärna som ett premiummärke vilket faktiskt inte stämmer på någon punkt enligt mig. Hade prislappen varit hälften och om man inte hade lurat i folk att maskinen skulle vara väldigt bra så hade man legat betydligt närmre verkligheten.

Jag skulle inte med gott samvete kunna rekommendera en reparation. Däremot vore det ju trevligt att ta reda på vad som har hänt eftersom det verkar vara ett ganska allvarligt fel.
Lite ljus såg man i lilla displayen i fronten och i touchknapparba på ovansidan kanske ett fält lyste men allt verkade helt dött.

Diskmaskinen ligger ute i snön nu, den åker på återvinningen.
 
A
Det var väl 6 år sedan slovenierna började bygga asko?
 
Yes, ca 6år som gorenje tog över Asko, fast problemen fanns även strax innan. När den nya elektroniken kom som man köper in från e.g.o.

Men efter att slovenierna tog över så har kvalitetskontrollen fallerat. Maskinerna har inte blivit så markant mycket sämre men dem gör heller inget för att förbättra något. Förutom att man har uppdaterat till en ny spolarmsväxlare. Den nya har jag dock bytt i samma takt som den tidigare modellen. Skillnaden är bara att den är jävligare att byta och att man gjort en ny slangbit mellan c-pump och växlare som kanske får ses som den hittills enda förbättring som slagit hyfsat väl ut då slangen är bättre än innan.
 
Låter som ett riktigt skitmärke asko.
Minns att på elgiganten sa dom det var premium märke :(
 
A
Då förstår du hur dåliga alla andra är som de säljer
 
Hur menar du, att elgiganten bara säljer skit?
Säljer dom inte samma märken som alla andra? Här är det iaf bosch, electrolux, miele, asko och nå okända typ gorenje och nå mer.
Samma märken som på spisar och kylar typ
 
A
det är din värdering
 
electroluxaren skrev:
det är din värdering
Men vart köper man sånt som inte är skräp och vad e det för märken som jag inte känner till? :)
Vad ska man behöva betala för diskmaskiner.och sånna prylar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.