Jag har ca 2 m2 golv där man limmat fast lumppapp på ett gammalt trägolv. Jag vill ha bort den, men hur?

Har ni några jägartips?
 
jag tror nog att pappen fastnat i lacken, såndär gammal lack e inge rolig.
kanske "Bums" hjälper :-?
 
Jo, nog har pappen fastnat - och det luktar inte direkt tuggummi när man försöker ta bort pappen.

Just nu har jag provat slipmaskin, färgskrapa och elhyvel.

Slipmaskin funkar inte alls. det dammar mest.
Färgskrapan funkar hyfsat men är galet jobbigt - finns eldriven färgskrapa?
Elhyveln funkar hyfsat. Den gör jobbet dugligt, men lumppappen sätter sej överallt. Tur det är en billig Ferm från Jula

Tapetborttagare skulle nog funka. det lär bli rätt sörjligt och kladdigt.

ps. Sickel har jag också provat, men det verkar som pappen ingått äktenskap med underliggande lack - eller om det är lim.


Ska nog prova att spraya pappen med vatten och försöka skrapa bort med sickel.

fler galna idéer eller nån som faktiskt fått bort lumppapp från golv?
 
Hade fastnat lite på vissa partier på vårat fernisade gov oxå. Vi tog bara bort det som satt "lagom" löst. Tror vi typ torrskurade bort ganska mycke men resten satt kvar att ta bort när golvet slipades om ca 4 år senare. ;)
 
Jag hade samma problem på landet i en hall på 3 kvm. Jag blötte hela pappen rejält (med vatten och T-röd) och slet som ett djur med färgskrapa, sickel och morakniv. Sen lät jag det torka en vecka med fläktelement. Sen ordnade golvvlipmaskinen resten. Sliparen började med värsta grovleken på sandpappret och hällde ut diesel på golvet pga resterande papp och fernissa. Jag tror i o f att det går att köra direkt med golvvlipmaskin - det finns ju papper som är extremt grova.
 
Golvsliparen hos oss använde oxå diesel men tror inte det va för lumpen utan just för fernissan. Såg papperet och det va nog så grovt det går att få men ändå så satt sig fernissan hårt i pappret.
 
Jo visst är dieseln till för fernissan men vad jag menade är att golvslipen bör kunna få bort lumppappen om man lyckas få bort fernissan. När jag var klar med mitt "förarbete" så såg gålvet ut som puckelpist med papp och jack m.m. Det var alltså en del papp kvar men det åt maskinen upp. Det verkade som fernissan var jobbigare än pannen.
 
Gammal tråd, men om nån googlar och söker svar: Vi använde en ångmaskin som man tar bort tapet med från Biltema. Låt den ligga ganska länge så tjäran löses upp och skrapa bort av med spackel.
 
Jag kan då berätta hur vi till slut gjorde. Elhyvel blev det. Golvet under blev inte så fint men det spelade ingen roll då vi ändå limmade golvgips och lade klinker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.