Har ett stängt kallförråd som är byggt vid sidan om huset. Taket var ruttet invändigt när jag flyttade in så det byttes och extra ventilation öppnades upp.
Nu ett halvår senare inser jag att problemet mest kommer från marken, den är väldigt fuktig vissa perioder och de öppningarna jag har räcker helt enkelt inte. Taket invändigt är täckt med svartprickig röta -.-. Ska se till att gräva undan lite mark vid sidan osv. men tänkte om det skulle göra något mot fukten om jag la på ett stabilt lager grus inne i förrådet? Nu är det endast stampat jordgolv. Tänkte helt enkelt lägga 10-15cm grus och köra med padda. Eller är det helt onödigt ur det avseendet? Någon annan lösning för att bli kvitt fukten som tränger ur marken? Hur skulle ni göra?
 
Ett gruslager torkar inte ut marken utan kan i bästa fall förhindra närkontakt mellan dina fötter och den fuktiga marken.
Om du gräver en 3 dm runtom och fyller med makadam så kan du med lite tur sänka grundvattennivån en aning därinne.
Ett annat sätt kan vara att gräva en pumpgrop i någon hörna, en halv meter, sätta i ett avklippt regnvattenfat och ser på nivån. Sedan kan du välja att sätta i en sänkpump.
 
För att minska markfukten i vår vedbod har jag lagt gamla utslitna/trasiga lättviktspresenningar på marken, (med ett 5 - 10 cm lager väggrus under). Det fungerar utmärkt för att hålla golvet torrt. Även om presenningarna inte är täta så minskar det markfukten avsevärt. Kan tyvärr inte verifiera 100-procentigt då endast halva golvet än så länge är täckt. Därmed känns att det fortfarande är relativt fuktigt därinne periodvis. Dock har det aldrig varit så fuktigt/tätt att det blivit ngn påväxt på tak, väggar eller inventarier.

Det bör kunna fungera likartat med markduk/ogräsduk i vävd plast (=sliten pressening). Ev ännu bättre med hela presenningar eller byggplast. Är i vart fall tämligen snabbt, enkelt och billigt att prova.
 
Tack för era svar.

Tänkte också på presseningsliknande lösning, iallafall temporärt, men sa du rätt? Pressening och 5-10cm sten UNDER?
Jag tänkte om man slänger ut någon lämplig plast och sedan isåfall fyller på med sand/grus ovanpå det?
 
Jodå, fyllde upp med 5-10 cm väggrus under, då marken behövde höjas och jämnas ut.
Planen är att lägga några cm sättgrus eller stenmjöl ovanpå och sätta betongplattor, men det finns så mkt annat som ligger före i prio-listan så det tar nog ett rätt bra tag innan det blir gjort...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.