Jag vill flytta min brygga till en bättre plats och tänkte borra en del hål i stenarna i min lilla skärgård. Stenarna är mellan 0.5 m3 och 3 m3 stora och jag vill inte flytta dom.
Jag vill fästa både "sjömärken" i dom för dom syns oftast bara vid lågvatten, och även fästa bryggdelar i andra.
Hur borrar jag hål för 15 mm gängstång eller 22 mm gängstång?
 
S
Varför gängstång
 
Är det över vatten så går det bra med en rejälare borrhammare och bra borr. Rensa hålen ofta, annars blir det snabbt för varmt och även bra borr förstörs då fort. Ska du ända upp på 22mm hål i sten så bör du nog hyra/låna/skaffa en SDS-max-maskin om det ska bli någon rimlig fart på det hela.

Är det under vatten så är tryckluftsmaskin en bra lösning. Cobra mfl bensindrivna maskiner fungerar förvisso med borren under vatten också, men de mår så dåligt av att bli blöta. Tappar man en tryckluftsborr i vattnet är det bara att hala upp den och köra vidare. Hyrfirmorna brukar ha paket med borrmaskin och kompressor att hyra. Det är bra att vara ett par-tre stycken när man borrar under vatten. En håller maskinen och en eller två styr borren på plats med brädor med ett jack i ändan innan den bitit i stenen.
 
När jag hyrde en el-Hilti och borrade i stranden för bryggan sa de att jag skulle kyla borren med vatten. Jag tog sänkpumpen och lät vattnet rinna runt borrhålet och det fungera bra inga bekymmer med varm borr och borrdammet sköljdes bort bra
 
  • Gilla
maglin
  • Laddar…
Borra kan du göra med elmaskiner, men du ska utan tvekan se till att stå stadigt och inte balansera på hala stenar. Köp en billigare större modell på Jula och se till att ha en vakt som kan bryta strömmen om maskinen tappas. Blir den blöt blås rent och kör vidare.

Det går bra att stå på pråm eller båt, om man förtöjer den så att trycket man applicerar på borren spänner i förtöjningen. Efter att par centimete så styr borre nsig själv så du behöver bara applicera axielt tryck utan att styra och då guppar man bara med.
 
Jordfelsbrytare är nog bra. Men en vakt vid sladden vet jag inte vad det tillför.
 
Att dra ut om man tappar maskinen i drickat.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Då lär jordfelsbrytaren lösa.
 
Den kommer antagligen inte lösa ut. Maskinen är dubbelsiolerad och har ingen jordning, då är det endast i skarvkontakten det kan ske överslag till jord.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Du tror inte att vattet har jordkontakt?
 
Tack för alla svar! Jag kommer ta elsäkerheten som störst.
Svårt med hyrmaskiner eftersom vattenståndet är svårt att förutbestämma. Det var enklare i mina hemtrakter (Nordsjön) där ebb och flod inträffade efter ett tydligt mönster.
 
Och jag säger hyr en Cobra skillnaden är mycket stor när det gäller kapacitet i borrningen. Det som tar timmar med dom flesta elmaskiner tar minuter med en "riktig" bergborrmaskin.
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Men det här låter ju som ett jobb som tar minuter med en vanlig maskin. Det handlar inte om 100hål.
 
Jag har borrat större hål än 18mm i sten med Hilti (eller Elu elektropneumatisk borrhammare för att vara exakt). Tar ingen kvart per hål att borra. En bra sak med klen maskin är att det är mindre risk för varmgång.

Trodde aldrig att det skulle hända att jag rekommenderar Bosch grejer framför Hilti. Men när det gäller borrar till just Hilti är Bosch överlägsna. Mjukosten som Hilti tar oförskämt bra betalt för är sämre.

Mvh Findus
 
Det beror oerhört mycket vad det är för sten också, har borrat i några och med min lilla Makita gick det jättebra i 3 stenar, de 2 sista hände ingenting så jag fick låna en större Hilti och då var det mera åt hårt smör att borra.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.