Jag tror att det är fler än jag som letar efter priser på denna sida så därför startar jag en enkät. Skriv så mycket information på respektive område så vore jag väldigt tacksam.

Husföretag/lösvirke:
Typ av hus, trä/tegel/sten:
Storlek:
Garage:
1, 1 1/2 eller 2 plan
Uppvärmning:
Extra utrustning ex. marmor, dyrare kök, ekparkett....jag vet inte vad som kostar extra....förklara:
Fanns vatten och avlop innan:
Hur många timmar la ni ner själva?
Hur många timmar "köpte" ni?
Pris för tomten:
Pris för trädgård, hur stor, vad gjorde ni?
Totalpris för huset när ni flyttade in:
 
Hej,
Vi bygger söder om Stockholm.Enplanshus på 100 kvm och garage på 56 kvm.Vi bygger lösvirke och vi bygger helt själva.Vi tog hjälp med stomresningen förra sommaren och hade med en erfaren kille när vi gjöt och vi har haft elektrikerhjälp nu på slutet förstås men annars är det vi själva som jobbat och det har tagit ett år att få det inflyttningsbart eftersom man jobbar på sitt jobb på dagarna och mest har kvällar och helger att bygga på).Vi har lagt ut 1,6 för allt.Tomten och markarbeten kostade väl ca 600 000 så hus och garage en miljon då.(garaget saknar portar just nu,tillkommer kanske 10000 kr)Sedan tillkommer det ju en del för trädgård och altan och liten pool men det är saker man få ta sedan,men jag räknar väl med att det kanske går på 100000 till att fixa lite ute.Huset har tre sovrum med träparkett,ett större helkaklat badrum med bubbelpool,en mindre vc med sjösten och mosaik,en helkaklad tvättstuga.Hallen kommer få trägolv i halva och klinkers i andra halvan mot köket.Hall,kök och vardagsrum har öppet i nock med vitlaserad panel och inbyggda spottar,Köket har rosfria vitvaror av bättre märke och samma klinkers som hallen.Fördelen med att bygga lösvirke är att du kan skapa dina egna vinklar och vrår och göra huset charmigt och personligt för mindre pengar och du får välja precis själv hur du vill ha det.Tomten är en hörntomt på 1000 kvm och vatten och el var framdraget till gatan och ingick i tomtpriset.Huset har vattenburen golvvärme och en frånluftsvärmepump.Lycka till!
 
Vilka utgiftsposter skall man räkna med vid nybygge av singeltomt?

  • Tomtpris
    Nybyggnadskarta
    Bygglov
    Avstyckning/fastighetsbildning
    Anslutningsavgifter: VA, el, tele (bredband, fjärrvärme)
    Markarbeten (schaktning för tomt, grund, trädgård)
    Grundläggning
    Hus
    Garage
    Trädgård (gräs, buskar träd, murar, plattsättning mm)

Är det fler stora poster jag glömt, det är lätt att missa något när man inte har egen erfarenhet av att bygga och det känns som en stor affär. Vill ha mycket kött på benen innan man går till banken.

/Pär
 
Hej!

Här följer några delar som iallafall jag har med utöver de nämnda:

  • Lagfart (1,5% av tomten du köper + en avgift på ca 900kr)
  • Pantbrev (2% av vad du lånar)
  • Byggel (Elen som används under byggnadstiden, kanske ett elskåp får hyras)
  • Bankavgifter
  • Oförutsedda utgifter (100 000:- i min beräkning)

//Impossible
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.