Nu har följande vägg fått på sig gipsfiller, sedan slipat med sandpapp storleksordning 120-240 och 320.

Jag blev först rekommenderad att köra rullspackel på hela väggen, sedan alternativ två med att gipsfiller.

Jag har försökt slipa så gott jag kunnat, enligt finger känsla och syn innan målarfärgen hamnade på väggen så kändes allt jämt och fint.

Nu när skiner solen och färgen är på, jo då syns linjer från där jag haft gipsfiller.

Ska jag behöva skrapa bort färgen och fortsätta med sandpapper även i storlek 400? Eller finns det andra sätt att jämna till detta?

Slutdestinationen är en jämn vit vägg.
 
  • Vägg med synliga linjer efter slipning och gipsfiller under ojämnt applicerad vit färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg behandlad med gipsfiller och målad vit, synliga linjer från slipning i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Du har helt enkelt målat innan spackling och slipning är klar. För mycket spackel på vissa ställen för lite på andra. finns inte en möjlighet att detta varit/känts helt jämnt före målning. Ingen mening med att gå på med finare slippapper, 240 räcker normalt sett som sista slipning. Där det är ojämnt mattar du ner färgen med slippapper, ta till marginal utanför. Spackla tunt lager med bredspackel, slipa, känn, titta på ytan i släpljus. Måla när du verkligen har ett jämnt underlag efter x antal spacklingar och slipningar.
När du fått vana brukar det räcka med tre spacklingar totalt från start för perfekt yta.
 
P
120 papper funkar alldeles utmärkt till väggar. Bara jobbigare med ett finare papper och den ska ju ändå rollas efteråt med väggfärg så inga sliprepor kommer att synas. Använd slipkloss med ledbart handtag och förlängningsskaft så blir det lite lättare eller hyr en giraff.
 
St
P Peter_K skrev:
120 papper funkar alldeles utmärkt till väggar. Bara jobbigare med ett finare papper och den ska ju ändå rollas efteråt med väggfärg så inga sliprepor kommer att synas. Använd slipkloss med ledbart handtag och förlängningsskaft så blir det lite lättare eller hyr en giraff.
Tack! Utgick från att ju finare korn ju jämnar linjer
 
P
Jo men det blir ju mycket jobbigare att slipa med ett finare papper och med rollad väggfärg ser du ingen skillnad. Ska du däremot måla snickerier så blir 120 papper lite grovt att avsluta med.
 
!20 papper duger som nämnts utmärkt men avverkar mycket. Lättare att använda lite finare om man är ovan. Inte några större extrabesvär heller om man är noga med att lägga tunna lager med spackel
 
Vill tacka samtliga för råd och tips. Jag skrapade bort färg, spacklade på nytt. Slipade jämnt med storlek 120 och cirkulerande rörelser. Har haft stark belysning riktad mot väggen.

Resultatet blev fantastiskt! Lärt mig mycket!
 
  • Gilla
AnkiVB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.