fhedvall fhedvall skrev:
Lisch, trevligt!
Yes det blir ett äventyr att lämna den kungliga huvudstaden för Lidköping :)

Huddingebo Huddingebo skrev:
Återställa stilmässigt till -20tal inkluderar alltså inte badrum/toa?
Tycker det var väldigt synd att ta bort den fina vindstrappan.
Såna gör en del av helheten i ett gammalt hus.
Både ja och nej. Under 20-talet var 20-talsklassicism som blev funkis stort så det finns olika stilar att ta vara på och blanda med varan. Vindstrappan gick tyvärr inte behålla då detta var enda delen som det gick att bygga badrum på. Och en vindstrappa i badrummet leder fukt upp på vinden och det funkar inte.

Maria T Maria T skrev:
Mycket vackert hus, det här blir roligt att följa!
Ser att även grannhuset har tegelfasad - eftersom du skriver att ert hus ursprungligen hade puts, gissar jag att det även gäller grannens. Förstår om det inte ingår i nuvarande återställande att putsa fasaden, men jag kan nästa tänka mig att det skulle bli ännu vackrare då....en långsiktig plan kanske?

Bara nyfiken - var i Stockholmsområdet är detta? Känns stilmässigt som att huset/husen har influenser av flera stilar, och rätt stora tomter (vilket jag tycker är härligt!)
Ja det är synd att det bytt fasad till tegel men samtidigt praktiskt då det kräver minimalt underhåll. Vi får se, när vi är klara med allt annat så kanske vi ger oss på fasaden :) Huset ligger i Lidköping så vi skall lämna storstaden.

N Noseone skrev:
Coolt, hur stort är huset?
180kvm + biarea 41kvm + källare om ca 90kvm.
 
Nu har jag hittat kommoden som vi vill ha. Blir denna Louis från Vedum.
Svart Louis-kommod från Vedum med silverbeslag och marmorliknande bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad trevligt hus, och jag applåderar er ambition att återställa det till dess forna glans. Balkong på baksidans andra våning kommer bli pricken över i, jag gissar att det kan ha funnits något liknande förr, men att man (som man tyvärr ofta gjorde) tog bort den vid renoveringen på 70-talet för att minska ner fönsterytorna. (Jag gissar att alla klassiska fönster kastades ut i samma veva, och nu är bytta en andra gång - 70-talsfönster är verkligen inget att spara)

Har ni tillgång till originalritningarna?
 
Nej huset hade ingen balkong på baksidan från början. Men jag tror det kan bli riktigt snyggt med en glasveranda teglad i samma tegel som huset med en balkong ovanpå. De små fönstren på kattvinden kommer bytas mot fönster som likar originalet. Entredörren kommer också bytas mot något som liknar originalet.

Såhär såg huset ut från början.
Svartvitt foto av ett tvåvåningshus utan balkong på baksidan, med små kattvindsfönster och entredörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
olomar och 4 till
  • Laddar…
Härligt att ni skall ta huset till dess forna glans! Det impregnerade räcket på fasaden mot vägen, var ingen höjdare. Förstör hela framsidan av huset. Den stora "klossen" av impregnerat trädäck på baksidan var heller inte vacker. Men förstår att det inte är prioriterat i början eftersom de också ser relativt nya ut.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Måste säga att jag tycker det ser bättre ut i tegel faktiskt. Blir lite mer liv i huset, upplevs inte fullt lika bastant :)
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Måste säga att jag tycker det ser bättre ut i tegel faktiskt. Blir lite mer liv i huset, upplevs inte fullt lika bastant :)
Och jag tycker tvärtom :)
 
  • Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
Freerole Freerole skrev:
Ägnar tid åt att kolla grejer tillbadrumet och frågor har dykt upp.

1.Badkar: Finns i alla möjliga prisklasser. Är det stor skillnad på kvalite (vanligt badkar, inga bubblor osv)? Vad är bra att tänka på vid valet av badkar utom de självklara sakerna som utformning, storlek och placering av blandare?

2. Inbyggd WC: Samma här. Stora skillnader i pris. Stor skillnad i kvalité?
Jag har haft badkar i plast i de förra 2 husen, ett dyrt och ett billigt och har inte haft några problem alls med att dessa skulle åldras illa men jag har med jämna mellanrum vaxat ytorna.
 
Behöver lite hjälp. Jag har anlitat en snickare för att hjälpa mig med vissa saker eftersom jag själv inte hinner och bor 45mil från huset. Bla så skall ny el dras på hela övervåningen och taken skall fixat. Snickaren har på instruktion från elektrikern raglat upp taken för att få plats med slangar och dosor till ny el i taken. Jag är inte alls nöjd med att takhöjden sänks. Snickaren vill hävda att detta är det enda sättet för att få plats med elinstallationen. Är det så? Taken idag är spännväv och under väven är det råspont, sedan sågspån och efter det golvet på vinden.

Reglat tak:
Reglat tak med träribbor för elinstallation, stegar, och en isolerande säck i rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det bör ju gå att dra den nya elen på den befintliga vinden? Bara att man får skotta lite kutterspån.

Så gör vi nu iaf, för vi vill inte heller sänka taket och det känns som det enklaste sättet. Har man ingen diffspärr så antar jag att det inte har samma påverkan heller då det ändå inte är rätt uppåt? :)
 
Man kan ju alltid ha utanpåliggande el, så omdragningen av ledningarna är ju i sig inget som kräver nedregling av taket.
 
Om du tar bort allt spån går det att lösa på annat sätt. Men det spända taket är ju redan förstört, svårt att laga det snyggt efter den där misshandeln.
 
Ser ut att vara en onödigt stor sänkning i alla fall. Vi har renoverat med samma förutsättningar i taket och då satt 28 mm glespanel direkt i råsponten. Fick plats med både downlights och takdosor. Lite mer pyssel då man får göra spår eller kapa där slangen paserar glesen och man kan inte korsa en massa slang över varandra.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ser ut att vara en onödigt stor sänkning i alla fall. Vi har renoverat med samma förutsättningar i taket och då satt 28 mm glespanel direkt i råsponten. Fick plats med både downlights och takdosor. Lite mer pyssel då man får göra spår eller kapa där slangen paserar glesen och man kan inte korsa en massa slang över varandra.
Tror också att vi körde 28mmx45mm(bredd) reglar direkt i råsponten. funkade alldeles utmärkt. På ett ställe drog vi även el på vinden i kutterspånet och det funkar också.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Om du tar bort allt spån går det att lösa på annat sätt. Men det spända taket är ju redan förstört, svårt att laga det snyggt efter den där misshandeln.
Tacken var ändå så dåliga så de skulle bytas. Jag stör mig mest på att det sänker takhöjden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.