• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Problemet är att den där paragrafen skapar möjlighet för ett enormt godtycke och dessutom innehåller ett stort mått av subjektiva värderingar. Något jag ser som underhåll, förbättring eller utveckling ser någon annan som en ovarsam förvanskning. Det någon ser som att bevara områdets eller byggnadens karaktär ser jag som tramsig kulturromantik. Vi kommer inte att få ett slut på de här dumheterna förrän den dagen PBL reduceras till en saklig objektiv lagstiftning där enbart byggnadstekniska, säkerhetsmässiga och standardmässiga aspekter regleras. Estetiska och andra abstrakta värden är individuella och då är det inte rimligt att att några få tjänstemän och politiker sitter och dikterar sådant utifrån egna åsikter. Åsikter som dessutom fullständigt saknar legitimitet då majoriteten av samhällets medborgare inte ställer sig bakom dem.

Trams, trams, trams och åter trams.
...
Vi har inte kommit dit vi är idag genom att hålla fast vid det förflutna.
Om alla skulle få bygga som de ville skulle det kunna bli hur som helst. Träfasader byts till plåt, våningar byggs på, byggnader målas knallgult eller grisskärt.


Visst äger man sitt eget hus, men man måste också ta hänsyn till de vistas omkring ditt hus. Jag skulle faktiskt inte vilja att grannarna fick göra som de vill.


Om man inte vill ha ett gammalt hus, köp ett nytt – istället för att förstöra det gamla huset och förstöra för dina grannar och medmänniskor. Jag vill inte titta ut på ett hus som någon ”förstört”. Många betalar mer pengar för att få bo i ett område med gamla fina hus.


Bara för att du inte ser skillnad på ett 3-glas alufönster från ett originalfönster betyder inte att vi andra inte gör det.

C claesborjesson skrev:
Här har TS en bra inlaga om fönster i Mark och miljööverdomstolen.

[länk]

Huruvida ett fönster är gjort i aluminium eller trä är inte huvudsaken utan karaktären på fönstret !

Läser man domen så är det nog en AHA-upplevelse för de flesta.
Just avsnittet nedan är det jag menade vore skälet att säga nej;
Även om det skulle kunna påstås att ändringar av fönster på en enda byggnad aldrig skulle kunna innebära en förvanskning av ett helt bebyggelseområde, skulle det finnas mycket begränsade möjligheter att neka bygglov till liknande åtgärder på andra byggnader inom detta värdefulla område om bygglov meddelas för den aktuella åtgärden på X. Därför finns det skäl att anse att även en ovarsam ändring på en enda byggnad inom detta kulturhistoriskt värdefulla område bidrar till förvanskning av bebyggelseområdet i strid med 8 kap. 13 § PBL, vilket bör anses innebära att hinder mot bygglov även föreligger på denna grund.
Pragmatiskt sett önskar jag att TS fick behålla sina beställda alu-fönster då det blir en förbättring mot vad som satt tidigare. Därav att jag tycker och tror att ”fulbyte” hade varit rätt väg att gå, men eftersom TS nu gjort kommunen uppmärksam på detta så är väl risken det inte är en bra väg framåt.


Kommunen bör inte, som domen nedan pekar på, säga OK till byte. Däremot kanske det går dra tillbaka ansökan och att TS läser lite slarvigt och inte förstår att han inte följer vad som gäller…
 
G Greytooth skrev:
Kan tillägga att på samma gata i närheten av vårt hus så finns andra villor med byggår varierande från 20 till 40-tal. Det är dock rätt varierande stil där det finns allt från klassiska 1.5-planshus med brutna tak, 1-planshus med vanligt sadeltak och valmat tak, till 2-planshus med pulpettak. Bakom vårt hus ligger ett flerfamiljshusområde byggt på 90-talet i gult tegel. Tittar man en gata eller två bort "åt andra hållet" så är det en blandning av hus från 20 till 40-tal men även en del "nyare" hus från 60 och 70-tal.

Vet att åtminstone en granne har aluminiumfönster, dock på ett hus från 40-talet.
Tidigare var det så att aluminium skilde sig rätt så mycket i utseende från träfönster. I dag kan du få riktigt stiliga alu-fönster med riktig spröjs och nätta profiler. Tråkig attityd från tillverkaren som inte verkar vilja hjälpa er.
 
H hempularen skrev:
Första väsentliga frågan är vad du menar med att du fått avslag? Ofta tas sådana här bygglov på delegation av en handläggare. Ett avslag från en handläggare är inte ett formellt beslut, handläggaren brukar rekommendera avslag. Då kan man som sökande dra tillbaka sin ansökan, och slipper då större delen av kostnaden för bygglovet.

Men det faktiska beslutet tas i byggnadsnämnden av valda politiker. Man kan kräva att frågan skall tas upp i nämnden, först då får du ett beslut som går att överklaga, fast beslutet kostar även om det blir avslag.
.
Hej!

Det där stämmer inte riktigt. Ett beslut som är fattat på delegation är ett giltigt beslut som nämnden inte kan överpröva. Det enda nämnden får är en lista med de delegationsbeslut som redan har fattats för att kunna informera sig om dem. Så då blir det isf att överklaga beslutet, vilket känns otroligt att det skulle vinna bifall i detta fall.

Om det däremot inte är ett BESLUT utan en tjänsteskrivelse till nämnden så är det en annan sak.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Är det ren alu?
Har erfarenhet att måla på alu och det kan vara svårt att få färgen att fästa ordentligt.
På min Land Rover med aluminium-kaross använder jag etsande primer som grundfärg och då fäster det bra.
Kanske kan det vara en väg frammåt att måla aluminiumplåten?
 
T Tord_Lj skrev:
Är det ren alu?
Har erfarenhet att måla på alu och det kan vara svårt att få färgen att fästa ordentligt.
På min Land Rover med aluminium-kaross använder jag etsande primer som grundfärg och då fäster det bra.
Kanske kan det vara en väg frammåt att måla aluminiumplåten?
Ganska säker på att den redan är målad från fabrik....
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
A Alias_Olle skrev:
Fönsterbyten kan absolut vara lovpliktiga även om det är samma färg och dimension, speciellt i äldre bebyggelse.

Under förutsättning att övriga kriterier gällande fönstren ex hängning, luftning, ev spröjs, karmtjocklekar osv är uppfyllda skulle jag absolut överklaga och beskriva precis som du gjort att ni valt ett lägre glansvärde för att de skulle efterlikna tidstypiska fönster. Om det gäller en ändring där man bara frångått riktlinjerna på en punkt kan den sammantagna bedömningen bli att ändringen inte är så ovarsam att den beviljas.

Och eftersom skadan för er redan är skedd då fönstren är beställda kan det vara värt att lägga några tusen på ett avslag och hoppas länsstyrelsen eller domstolen gör en annan bedömning. Och överklaga till högre instans än länsstyrelsen, minst MMD.
om du överklagar och det inte går din väg är ett alternativ att du tar de fönster du redan beställt till något snickeri och kollar om de kan bygga om dessa = ta bort alu utsidan och snygga till dom samt lackera dom så att de går att använda tror det blir billigare än att köpa nya då de du beställt troligen inte går att få en rimlig summa för om du försöker sälja dom,
 
E erik-off-grid skrev:
Häv köpet, och köp rätt fönster! Det måste vara ett alternativ.
Det måste gå. Distansköplagen, 2 veckors ångerrätt efter att varan har levererats...

[länk]
Skulle tro att fönstren går in under specialtillverkade vara och då är det ingen ångerrätt .
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
S
E erik-off-grid skrev:
Häv köpet, och köp rätt fönster! Det måste vara ett alternativ.
Det måste gå. Distansköplagen, 2 veckors ångerrätt efter att varan har levererats...

[länk]
Om du bemödar dig att skriva här, kan du väl läsa på innan du uttalar dig. Det du talar om gäller inte saker som gjorts på beställning.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om man inte vill ha ett gammalt hus, köp ett nytt – istället för att förstöra det gamla huset och förstöra för dina grannar och medmänniskor. Jag vill inte titta ut på ett hus som någon ”förstört”. Många betalar mer pengar för att få bo i ett område med gamla fina hus.
Eller så flyttar man in i ett gammalt område, skiter i underhåll och låter tomten förfalla. Då slipper man ha med kommunen att göra.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
B larry78 skrev:
Eller så flyttar man in i ett gammalt område, skiter i underhåll och låter tomten förfalla. Då slipper man ha med kommunen att göra.
Helt fel. Du har en skyldighet att hålla din fastighet i respektabelt skick. Gör du inte det löper du tvärtom rätt så stor risk att byggnadsnämnden kommer kräva dig på åtgärder för att inte fastigheten ska förfalla.
 
J JohanLun skrev:
Om alla skulle få bygga som de ville skulle det kunna bli hur som helst. Träfasader byts till plåt, våningar byggs på, byggnader målas knallgult eller grisskärt.


Visst äger man sitt eget hus, men man måste också ta hänsyn till de vistas omkring ditt hus. Jag skulle faktiskt inte vilja att grannarna fick göra som de vill.
Jag skulle gärna se att mina grannar (och jag) fick bygga ut och göra om, hur man vill utan att någon blandar sig i. Om grannen vill måla sitt hus rosa tycker jag han kan få göra det. Eller om grannen bygger torn på sitt hus. Eller om garaget byggs ut över hela hans gårdsplan. Jag skulle då inte bry mig det minsta.

Sedan kan förstås bygglov vara bra för att kontrollera att byggnaden blir säker och inte faller ihop av sin egen vikt för att någon snålat och använt allt för klent virke. Men det är också det enda jag tycker finns en anledning att kommunen ska lägga sig i hur man bygger.
 
  • Gilla
andersda och 1 till
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
Om du bemödar dig att skriva här, kan du väl läsa på innan du uttalar dig. Det du talar om gäller inte saker som gjorts på beställning.
Hej!

Distansavtalslagen gäller visst saker som görs på beställning. Det spelar ingen roll om varan finns i lager eller tillverkas efter beställning. Undantaget för varor som tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel ska tolkas restriktivt. Avgörande är till exempel om det är fråga om standardmått som konsumenten kan välja på eller inte.

Min fråga blir därför om fönsterna beställts med exakta och udda mått eller om det är fråga om standardstorlekar som ni valt från företaget? Har beställningen gjorts på hemsida?
 
J Jörgen Ö skrev:
Ganska säker på att den redan är målad från fabrik....

Jag har badrumsfönster i vitlackad aluminium som jag målat i efterhand i samma färg som övriga fönster i huset. Det går inte att utifrån se vilka fönster som är i trä eller aluminium.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.