Delvis installerat trägolv med en öppen hemlig lucka avslöjar underliggande struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mera golv och min hemlig lucka

Dagen fortsatte med mera golv. Nu kom vi fram till nästa störmoment, både glaspartiet mot uterummet och min hemliga lucka i golvet. Vi hade lite tur och det passade väldigt bra mellan plankorna, och vi kunde såga ut lika mycket på plankorna på respektive sida av luckan.

Halvfärdig trägolvläggning med en inbyggd hemlig lucka öppen och synlig mellan plankorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Totalt blev det 4 rader plankor som påverkades av luckan. Vi har låtit det vara gott om utrymme ifall golvet rör sig, men räknar kallt med att ”fyllningen” i luckan kommer att röra sig tillsammans med resten av golvet.


Ett trägolv med en integrerad hemlig lucka, symmetriskt sågad och anpassad mellan golvplankorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan komplett med ”fyllning”. Det kommer att bli en tunn ram kring både hålet och ”fyllningen”, men det kommer längre fram. Någon som har ett tips på hur jag kan tillverka ramarna?

Nyinstallerat trägolv med halvöppen hemlig lucka och material utspridda i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kvällen avslutades med drygt en meter golv kvar att läggas. Den avslutande utmaningen var kring trappan.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Tre personer betraktar ett stort Samsung-kylskåps emballage på en pall i en uppfart, snöfläckar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi kämpade för att få in den antagligen största och tyngsta kartong som någonsin tagits in i huset. 165 kilo kylskåp/frys.


Katt sitter ovanpå kartong märkt SAMSUNG REFRIGERATOR i ett garage, ser upp mot takstolarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fast, katten Mellander verkade nöjd. Ny utkikspunkt och nära till takstolarna. Trodde nästan han skulle hoppa upp, men det vågade han inte riktigt.
 
  • Gilla
Raka Rör
  • Laddar…
Jag vill välkomna läsaren Appendix till min projektettråd :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
[bild]

Google bjuder på surrealistisk supportupplevelse

Vilken surrealistisk upplevelse. Har precis chattat med Googles support – hade en fråga om mina nya Google Home enheter.

Chattade i över 20 minuter, de beklagade att just den funktionen jag sökte inte fungerar i Sverige eftersom det inte är ett land som de egentligen stödjer, men hintade väl om att det går att lösa om man letar lite på nätet. Lovade att återkoppla till mig så fort det fanns en uppdatering kring min frågeställning.

Ställde följdfrågor, var intresserade, frågade om mina tankar med att köpa enheten etc, hur jag tänkte koppla ihop grejor hemma etc. Försökte lösa följdproblem, engagerade sig på ett sätt som kändes genuint.

Bad mig att aktivt skicka in förslag på nya funktioner och förbättringar, trots att jag inte bor i ett supportat land. Bäst av allt på ett bizarrt sätt var när de skulle kika in på bloggen och se mer om mitt hus. Imponerande upplevelse.

Frågan är om jag pratade med deras nya support AI…
Lite OT:

Det här är ju den stora grejjen svenska företag behöver lära sig.

I min kontakt med bolag i Kina och USA har supportupplevelsen varit magisk i jämförelse med Sverige. Jag hade problem med en O365 produkt och det kändes som halva MS supporten var engagerad under två timmar innan vi hittade en lösning. Med fjärrstyrning och olika lösningar. Detta dessutom när det var en MS produkt som skulle lira med Google funktioner.

Sama med Amazon. Snabba svar. Inriktade på att hjälpa kunden till nästan varje pris.

För att inte prata om de kinesiska e-handlarna. 80% lägre pris än i Sverige. Skickar samma dag. Om de ska betala tillbaka har du pengarna dagen efter (inte efter 5 bankdagar som med svenska bolag).

Sverige som tidigare var så långt framme inom e-handeln känns ju nuförtiden som ett u-land om man ska jämföra med hur fort det går i resten av världen.
 
  • Gilla
HElgEe och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att skillnaden mellan Sverige och Asien/USA är att i Sverige får man inte sparken för att man presterar på minsta möjliga nivå, medans man i t ex USA kan få gå på dagen om man inte gör bra nog ifrån sig.

Om det är bra eller dåligt går ju att diskutera, men jag tycker reglerna i Sverige är något väl slappa när det kommer till uppsägning. Det tyckte jag som anställd i många år, även innan jag ens kom på tanken att starta eget.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
En annan skillnad är att vi har en mer sammanpressad lönestruktur som gör det dyrt att ha en massa servicepersonal som löser stora och små problem åt kunderna.

Så att det inte går att sparka någon som gjort fel kanske det är ett problem i teorin, men i verkligheten finns det ingen som har det serviceansvaret att sparka.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Jag vill välkomna läsaren Appendix till min projektettråd :)
Och NU har jag läst igenom hela. Jag har letat ett hus att köpa själv i Sthlmstrakten och det är så kul att läsa din tråd och bli inspirerad. (Kanske är det nån diagnos man har att det börjar klia i fingrarna)

Det är såklart väldigt tråkigt att läsa om separation och konkurs. Men det är samtidigt en "färg" att visa att livet inte alltid är instagramfint. Och ger ju ditt stora arbete med huset en annan inramning.

Har via ett tidigare jobb (Intelliplan) för en massa år sen varit i kontakt med Dreamwork som mina kollegor jobbade med och det är ett trevligt gäng. Så som man säger. Ibland leder något tråkigt till att man får göra något annat som visar sig vara väldigt roligt det med :)

Och appropå dina tryckmaterial från "Geeloo" du hittade. Minnen kan man spara ett par i en plastficka i en pärm. Istället för en hel låda. men antar att med hus finns det mycket plats att fylla upp :D
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Och NU har jag läst igenom hela. Jag har letat ett hus att köpa själv i Sthlmstrakten och det är så kul att läsa din tråd och bli inspirerad. (Kanske är det nån diagnos man har att det börjar klia i fingrarna)

Det är såklart väldigt tråkigt att läsa om separation och konkurs. Men det är samtidigt en "färg" att visa att livet inte alltid är instagramfint. Och ger ju ditt stora arbete med huset en annan inramning.

Har via ett tidigare jobb (Intelliplan) för en massa år sen varit i kontakt med Dreamwork som mina kollegor jobbade med och det är ett trevligt gäng. Så som man säger. Ibland leder något tråkigt till att man får göra något annat som visar sig vara väldigt roligt det med :)

Och appropå dina tryckmaterial från "Geeloo" du hittade. Minnen kan man spara ett par i en plastficka i en pärm. Istället för en hel låda. men antar att med hus finns det mycket plats att fylla upp :D
Haha, jag har följd dina "gilla" under dagen, ett pling i mobilen för varje gång. Tack för dina ord, det gör mig såklart väldigt glad.

Jag gjorde samma sak innan jag köpte hus, läste projekttrådar och speciellt @erik_n var en stor inspirationskälla för mig. Tyvärr har han inte så mycket tid att skriva här längre.

Oh, vad spännande med IP... PM? ;)
 
Felmatchade trägolvbitar vid dörrtröskel, synlig glipa och höjdskillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är nästan en bedrift att bara göra en felmätning i hela vardagsrummet. Här är den. Fan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Stor kyl och frys öppnad, fylld med olika drycker, ger ett rymligt och organiserat intryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den nya kylen och frysen är på plats i köket. Den är rejält tilltagen, intressant nog är volymen lika stor i denna som i de 2x60 som jag egentligen tänkte köpa från början. Dessutom är denna mycket, mycket snyggare!
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 3 till
  • Laddar…
Glöm inte bort att mat är halva födan!
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
Renoverat rum med nymålade vita takbjälkar och omspacklat tak, stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målningen avslutades för ett tag sedan men jag var inte nöjd med resultatet. Målaren plockade in extrahjälp som slutförde projektet och det stressades nog igenom till viss del. Alla kan göra fel och skillnaden mellan en bra och en dålig hantverkare är hur de hanterar det när det blivit fel.

I detta fallet enades vi om att de skulle göra om delar av jobbet - denna gången blev det toppen och jag är mycket nöjd med resultatet.

På bilden ser man hur delar av taket är omspacklat.
 
  • Gilla
Carolusrex och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
[bild]

Den nya kylen och frysen är på plats i köket. Den är rejält tilltagen, intressant nog är volymen lika stor i denna som i de 2x60 som jag egentligen tänkte köpa från början. Dessutom är denna mycket, mycket snyggare!
Vad är det för kyl/frys? :)
 
J Jarlsgård skrev:
Vad är det för kyl/frys? :)
Det är en Samsung RF9000J (vem kommer på namnen egentligen?) http://www.samsung.com/se/refrigerators/french-door-rf56j9040sr/

Det verkar inte vara någon storsäljare i Sverige, ganska få butiker som har den och mitt ex verkar vara gråimport eftersom det bara var manualer på tÿska (hint om vart den är köpt) och några andra europeiska språk.
 
Rödbrun katt på arbetsbord i tomt kök under renovering med demonterade skåp och vitvaror i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter att målaren kompletterat jobbet är det dags att börja bygga köksskåp igen. Med den sista flytten när vardagsrummet fick tömmas för att målas om blir det 5 gånger jag flyttat runt det i huset sedan det köptes för några år sedan.

Mellander inspekterar arbetsbordet inför byggstart. Kvik är inte riktigt lika pedagogiska som andra stora möbeltillverkare, så man får plocka ihop delar från olika håll. Än så länge har det i det stora gått helt okej, men det verkar som att jag saknar några detaljer.

Har även kompletterat köket med ytterligare några skåp, gäller att passa på nu eftersom Kvik har bytt design på "mitt" Mano kök. Inga stora skillnader, en lite annorlunda färgton och de "små" lådorna har blivit pyttelite högre.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.