Hej,

Har letat efter en rutschkana (i plast av kostnadsskäl) som är ca 5 m att lägga i en slänt men inte lyckats hitta någon.

Någon som har sett någon eller har någon annan idé för hur man får tag på en lite längre rutschkana som inte kostar över 10.000kr?
 
En vägtrumma kanske, håller bra, ich bara att täcka över.
https://goo.gl/images/Fstkhf
Svart ribbad vägtrumma med blå insida på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
En vägtrumma kanske, håller bra, ich bara att täcka över.
[länk]
[bild]
De där är i normalfallet väldigt dyra om man ska ha i vettig storlek
 
Ja ser tyvärr lite dyrt ut. Har någon sett en ”färdig” rutschkana som är längre än 3m som man inte behöver köpa hos något proffs utan på bauhaus eller något dylikt?
 
Nu spelar det kanske ingen roll men Blocketannonsen som bilden kommer ifrån går mer eller mindre rakt av på listpriserna hos Ahlsell.
Största trumman (800 mm) betalar jag 2805:- för exklusive moms och då har vi ändå ingen speciell rabatt på Ahlsell på sådana saker. Så om man frågar kanske man inte behöver betala 10 000:- för ett rör :p

https://www.ahlsell.se/10/va--mark/dagvattenhantering/vagtrummor/2415037/
 
per meter!
 
S Snål-Jocke skrev:
per meter!
Ja det verkar ju rätt rimligt med 2805kr per meter, ett 6 meters hittade jag för ca 12 000kr och det får man ju en hela massa lekutrustning för..
 
M MalaTG skrev:
Ja ser tyvärr lite dyrt ut. Har någon sett en ”färdig” rutschkana som är längre än 3m som man inte behöver köpa hos något proffs utan på bauhaus eller något dylikt?
Dyker upp på blocket ibland, tror de blir svårt att hitta hos de butiker du tänker på.
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
S Snål-Jocke skrev:
per meter!
Jag gjorde ingen större djupdykning i det hela men utgick från att det borde ha varit något sådant då man får ange antal meter när man köper.
Jag nämnde det egentligen bara för att annonsens största rör är alldeles för litet för att användas som rutschkana så jag tog fram en prislapp på en mer åk-vänlig storlek som ändå blir dyr. Därav "det spelar nog ingen roll" :)
 
Jag har sett lekplatser med skogstema där allt är byggt i trä. Då har man anbänt blanka och hala träskivor till rutschkanor. Tror det är plywood skivor för utomhusbruk. Används nog till gjutformar etc i vanliga fall. Brukar vara en mörkbrun yta på dem.
 
Formplyfa från brädgården är i princip värdelös då den inte är vattenfast. Vattenfasta filmade skivor som håller för både regn och slitage är svindyra. Kostar gissningsvis 1200+moms med normala rabatter. Kan fås på Holms Trä eller hos annan leventör till snickeriindustrin. Ofilmad björkplyfa är vattenfast, men har dåligt glid.

Mvh Findus
 
Bygghemma har massor av rutsch-kanor. Billiga oxå.
 
Hej
Med risk för att verka tråkig. Det är alltid markägaren som är ansvarig för konstruktionen om något händer, och vilken förälder vill vara skyldig till att ens barn förolyckas. Det finn en standard som reglerar hur lekutrustning ska vara utformad för att inte bli farlig. Haags har en del broschyrer som är matnyttiga på sin hemsida om detta. Vill man vara riktigt säker kan man läsa standarden som finns på SIS att ladda ner. Sök på SS EN 1176:2018.
Fallunderlag vid utåkningsdelen, längd på tubrutschen, materialet beskaffenhet, vassa kanter. Allt finns reglerat av en anledning.
Det är inte alltid lekutrustningarna i byggvaruhusen uppfyller standard heller.
Var försiktiga
 
  • Gilla
lopec och 1 till
  • Laddar…
Mats Grönvik Mats Grönvik skrev:
Hej
Med risk för att verka tråkig. Det är alltid markägaren som är ansvarig för konstruktionen om något händer, och vilken förälder vill vara skyldig till att ens barn förolyckas. Det finn en standard som reglerar hur lekutrustning ska vara utformad för att inte bli farlig. Haags har en del broschyrer som är matnyttiga på sin hemsida om detta. Vill man vara riktigt säker kan man läsa standarden som finns på SIS att ladda ner. Sök på SS EN 1176:2018.
Fallunderlag vid utåkningsdelen, längd på tubrutschen, materialet beskaffenhet, vassa kanter. Allt finns reglerat av en anledning.
Det är inte alltid lekutrustningarna i byggvaruhusen uppfyller standard heller.
Var försiktiga
Jag har läst standarden. Efter det frågade vi kommunen om de ville ha våra gungor så kunde vi få ett bord istället. Sedan skaffade vi en gammal båt som läckte, den behövde inget fallskydd och sådant :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.