S fredrikskrea skrev:
Har han gjort en besiktning för att göra huset mer säljbart så skall du få den. Men jag hade ändå gjort en egen
Normalt hade jag också det. Men i nuvarande hus gjorde vi inte det. Vi tog över säljarens besiktning för en tusenlapp. Det är ju inte pappret du betalar för utan att besiktningsmannen har ansvar gentemot dig. Även om man sällan vinner en strid mot dem ändå.
 
Grejen med detta hus är att säljaren själv har renoverat kök och tvättstuga. Badrummet är renoverat innan säljaren tog över huset och han har inga papper på att det är fackmannamässigt gjort. Besiktningsmannen har inte hittat några fel med dessa rum. Ingen anmärkning på köket finns i besiktningsprotokollet och till badrummet och tvättstugan skriver han denna kommentar:


“Möjlighet att kontrollera tätskikt på golv- och väggytor där keramiska plattor har applicerats är väldigt begränsad. Man bör beakta att flera ledande försäkringsbolag anger restriktioner i sina villkor för hem- och villaförsäkring beträffande ersättning för vattenskada i våtrum, om inte branschregler etc. som gäller vid tid för utförande har följt.

- Rörgenomföringar i golv förekommer i våtrummen i bostadsdelen, vilket kan medföra otätheter ifall hela golvytan vattenbegjuts.”


Så vi vet redan att det finns “fel” eller risker med bostaden och tror att om vi anlitar en egen besiktningsman så kommer han konstatera samma sak.

Därför tror vi att det kanske inte är så dumt att ta över säljarens besiktning. Alltså att vi går runt i huset tillsammans med besiktningsmannen och hör vad han har att säga om det han har observerat. Detta skulle kosta oss 4500 kr och vi kommer att stå som beställare av besiktningen. Då “gäller samma villkor och ansvar som vid en separat köparbesiktning”. Så står det i alla fall. Någon som vet om det verkligen stämmer?


Säljaren eller mäklaren har inte nekat oss att göra en egen besiktning men mäklaren sa att det inte behövs eftersom besiktningen är noggran genomförd.

Så om den andre spekulanten som var på förhandsvisningen kommer köpa in sig på säljarens besiktning kan jag tänka mig att säljaren heller vill sälja till den spekulanten. För vi kommer vara “besvärligare” som vill göra egen besiktning och möjligtvis dra oss ur köpet beroende vad nytt framkommer.


Förlåt för långt inlägg men jag tror att några har misförstått mina tidigare inlägg
 
Vad är det för besiktning? Lokalt bolag? Något som redan stod med i annonsen? Vad kostar huset?
 
S fredrikskrea skrev:
Vad är det för besiktning? Lokalt bolag? Något som redan stod med i annonsen? Vad kostar huset?
Här talar vi om överlåtelsebesiktning enl jordabalken avs fastighet!
 
Jag tycker att ni ska fråga mäklaren vad det här betyder: ”överlåtelsebesiktning enligt jordabalken för säljare”. För det finns delar man kan förvänta sig ingår i en överlåtelsebesiktning, och ytterligare delar som ingår i en jordabalksbesiktning, men båda dessa är till för att fullgöra (delar av) köparens undersökningsplikt.

Det betyder inte nödvändigtvis att säljarbesiktningar är något dåligt (även om de som av en händelse började förekomma när fastighetsmäklare tilläts sälja kringtjänster), men det är mycket svårt att veta hur de påverkar ansvarsfrågan.

Personligen tycker jag att det är falsk marknadsföring att som säljare hävda att något är besiktigat och sen inte ta fullt ansvar för eventuella okända fel som finns på det som är besiktigat. Men det tyckandet har jag nog inte mycket för.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
S fredrikskrea skrev:
Vad är det för besiktning? Lokalt bolag? Något som redan stod med i annonsen? Vad kostar huset?
Det är inget lokalt bolag och jag känner inte till deras rykte. Han har gjort en okulär besiktning på el, vatten och avlop och hämtat säljarens uppgifter kring detta. Alltså ingen långtgående besiktning och garanterar inte funktion eller att installationen inte är i behov av underhåll osv. Och han har gjort fuktmätning på takkonstruktionen och ett ställe på golvkonstruktionen (betongplatta på mark).

Så är nog inte fullt så långtgånede som jordabalken kräver.
Huset kostar omkring 3 mill

Vet ni ungefär hur mycket en jordabalksbesiktning kostar och hur lång tid kan man förvänta sig at det tar tills man får en färdig rapport? Undrar för att snart görs den allmäna husvisningen och då kommer andra budgivare med i bilden. Andra som lägger bud utan villkor.
 
Jag tänker så här. Mäklaren har övertalat säljare att göra en besiktning så att huset skall bli mer lättsålt. Kanske för att mäklaren är duktig, kanske för att säljaren är orolig och har ngt att dölja mm . ( Jag sålde fritidshus nyligen och mäklaren rekommenderade detta. Att jag skulle göra besiktning åt köpare. Jag sa nej.) Betänk även att mäklaren och besiktningsmannen har "samarbete". Det sista innebär i princip, berätta inte allt. Det skull kunna vara så. Så om du får träffa besiktningsmannen för genomgång och. Betala för det. Visst. Men vill du ha huset, buda på det, lägg bästa budet med förbehåll för egen besiktning och gör en egen. Troligt väl investerade pengar och en teygghet/försäkring. Lycka till
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.