Hej,

Vilka kriterier styr valet av laddning till övre/undre solslinga vid dubbelslingor?

//P
 
Jag kör med VV prioritering på min styrbox. Dvs är inkommande vatten (från solfångaren) varmare än tankvattnet vid övre slingan så skickas det dit, upp till ett programmerat "tempvärdetak". Om det inte är varmare än vattnet vid övre slingan eller om det programmerade "tempvärdetaket" har uppnåts så laddas allt via bottenslingan.

Något mer du undrar över??
 
Aha....

Vilket fabrikat har du på din styrbox?

//P
 
Det borde jag ha talat om...... Det är en Lesol DR3 från Svenska Solgruppen. Den tillverkas av Sorel i tyskland. Går säkert att köpa där nere också men då är det nog en risk att programvaran inte "pratar" svenska dvs alla menyner och manual är på svenska.

Tittar man på Sorel:s hemsida så har den i "originalutformning" menyer som går att växla mellan följande språk: tyska, engelska, franska och spanska. Går jag in i min styrboxs menyer så har jag för mig att spanskan har fått lämna plats för svenska menyer.
 
Sorel ??? Resol? eller www-adress

Vilken typ?

//P
 
Annars kopplar du en vanlig blandningsventil till varmvattnet! och kör in solvärmen på utgående varmvatten och den undre slingan på Varmvatten. Samt den övre på Kallvatten! Sen får du styra pumpen med en Hysteres mellan Temp i botten på tanken och Temp i solfångaren!

Hoppas det klarnar lite
Mvh Jeja2000
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.