Hej!

Håller på att riva ut ett gammalt badrum som har en massa år på nacken, vet inte riktigt när det är gjort, gissar på 70-80 tal, brunt porslin och blommig tapet.

Mattan är limmad med något gulaktigt lim och verkar inte sitta speciellt hårt.
Men jag vill veta om det är asbest eller inte före jag börjar riva så jag vet hur jag skall gå tillväga.
Finns det något sätt att avgöra om det kan vara asbest i limmet eller inte, eller är enda sättet att skicka in ett prov?
 
  • En person lyfter försiktigt en hörn av en brun matta med en kniv för att visa det gulaktiga limmet undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rent spontant ser det där ut att vara för nytt för asbest, tidigt 80-tal.
 
  • Gilla
paltskallen
  • Laddar…
Bifogar en bild på badrumsinredningen ifall det kan ge någon bättre ålderuppskattning.
 
  • Äldre badrumsinredning med mörkbrun WC, bidé och badkar samt en lång handfatkommod under snedtak med tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Porslin i färg var mest populärt under 70-talet, liksom brunt, men ett äldre par som renoverade i början av 80-talet kan ju ha velat ha något som inte var modernt utan valt något som var i mer 70-talsstil. När det gäller asbest brukar man mest tala om det i samband med svartlim men helt säker på om det finns i limmet eller mattan etc. kan man inte vara utan att lämna in för provtagning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.