Kan du beskriva lite mer om förutsättningarna och vad du vill göra? Det räcker inte med trycket för att svara på frågan.
 
Ladda ned appen Ventappen från Voltaire så kan du se ökningen där
 
Du har många olika frågor nu på liknande teman verkar det. Som vanligt rekommenderar jag att gå på grundläggande samband som ger förståelse som man sen kan anpassa och slipa på i de olika fallen. Det ger mest och så kan man lite behärska olika frågeställningar utan att komma ihåg eller söka efter specifika formler.

I ditt fall kan du börja med att energi i det fallet kan ses som tryck x volym och effekt är energi per tidsenhet då får du med flödet som volym per tidsenhet och är framme vid effekt lika med tryckuppsättning x flöde.

Håll dig till SI-enheter och kolla med dimensionsanalys så kan du leka med olika samband och stämmer det där kan du vara ganska säker på att det är ok i en enkel teknisk mening. I detta fallet då tryck som Pa (N/m2) och flödet som m3/s ger effekten i W. Sen får du gå vidare med alla delar som i praktiken ger lägre tryck än det skulle så här förenklat teoretiskt dvs förluster i omsättningen tex hastighet till tryck i fläkten osv.

Men som sagt förståelse för grundläggande samband fysikaliskt är allt, formler för en mängd fall ur samma grund i stort inget om man vill komma någonvart och jobba lätt och enkelt. Betydligt roligare och intressantare också när det väl släpper lite.
 
Till mitt aggregat, Renovent M300, finns ett diagram med tryckfall, luftflöde och fläkteffekt.
om jag ökar flödet från 100 till 225 m3/h ökar trckfallet från ca 35 till ca 140 Pa.
Och fläktarna ökar från 10 till 45 W per fläkt.
Om jag läser rätt, och förstår din fråga rätt. Detta är ju egentligen inte min grej.
 
OK de parametrar jag har är fläktarnas effekt 2,3 kW - från och tilluft alltså.
Kopplar in en vvx men bibehåller flödet 3 m3 per s, därav tryckökningen.
Min fråga är alltså hur man får fram den ökade förbrukningen bara genom att veta dessa parametrar.
Frågeställningen i övrigt är mer komplex men de delarna har jag koll på.
Skall göra en LCC och payoffkalkyl så jag har rätt mycket extra data som inte är relevant för ökningen.
 
GK100 GK100 skrev:
Men som sagt förståelse för grundläggande samband fysikaliskt är allt, formler för en mängd fall ur samma grund i stort inget om man vill komma någonvart och jobba lätt och enkelt. Betydligt roligare och intressantare också när det väl släpper lite.
Tack för upplysningen, jag känner mig som en skolpojke när du skriver så, men jag arbetar med rätt avancerade prylar och ibland behöver man en hjälpande hand, eller bara bekräfta det man tror man redan vet. Mina formelsamlingar för termodynamik är kass, över 30 år och knappt läsbara, och jag håller på att försöka få klarhet i några saker som jag inte har 100 koll på uppenbarligen.
 
Så ska du inte ta det nu har du ju snart gett alla förutsättningar för att du ska kunna bedöma det du söker. Mest intressant är vad du har för tryck nu och som ska öka med 100 Pa. Sen vore det bra att ha en uppfattning om var i sin karaktäristik dina fläktar har sin driftpunkt nu. Det kan säkert många gånger visa sig fördelaktigt att byta fläktar dels till bättre typ och dels anpassade till nya driften. Att höja flöde eller tryck i de här fallen ger att effekten sticker rejält och ger lätt motorbyte osv eller dålig driftpunkt. Att sänka lite med omformare är omvänt mycket positivt där man kan gå åt det hållet.
 
  • Gilla
Tjoa och 1 till
  • Laddar…
O olaeklund skrev:
OK de parametrar jag har är fläktarnas effekt 2,3 kW - från och tilluft alltså.
Kopplar in en vvx men bibehåller flödet 3 m3 per s, därav tryckökningen.
2300 W effekt och 10800 m3/h luftväxling.
Vad är detta, knappast en torpstuga i alla fall väl?
 
  • Gilla
olaeklund
  • Laddar…
Eftersom det är en teoretisk modell så är trycket p. Fläktarna är också teoretiska och har således inga förluster.
 
Om det inte är ett verkligt fall med delar på plats kan du ju enkelt anta ett ökat fläktarbete för varje enligt tidigare. Dvs 3 m3/s och 100 Pa ger minimum 300 W per fläkt.

Förklara gärna lite mer vad du håller på med här då är det enklare att ge nån vettig input.
 
GK100 GK100 skrev:
Om det inte är ett verkligt fall med delar på plats kan du ju enkelt anta ett ökat fläktarbete för varje enligt tidigare. Dvs 3 m3/s och 100 Pa ger minimum 300 W per fläkt.
Förklara gärna lite mer vad du håller på med här då är det enklare att ge nån vettig input.
Jag efterlyser som sagt en teoretisk modell/formel för hur man skall räkna på tryckökningar med de givna förutsättningarna med en fläktmotor i en kanal (eller flera men det är ointressant), flödet är givet och skall vara konstant, man gör en förändring (av vilken sort som helt ex en minskning av area i någon del) och trycket ökar.
Min tanke var att räkna på det dynamiska trycket pd = p * v2 /2 samt sätta det i förhållande till
luftflöde q = A * v
Men fastnade sedan på att räkna på P0/P1 = (n0/n1)^3
Men kom inte längre...
Du nämner ovan 300W. Hur kommer du fram till det?
 
Jag kom på det till slut när jag labbade med flera olika formler.
Det enkla svaret på min enkla fråga är P1 / P2 = (p1 / p2) ^2/3 => P2 = P1 / (p1 / p2) ^2/3
=> P2 = 15,4 % högre per elmotorfläkt vid en tryckökning med 100 Pa
 

Bästa svaret

Du är ute efter affinitetslagarna eller fläktlagarna/pumplagarna. Om du vet flöde, tryck och effekt i ett visst driftfall, kan du få fram desamma om du endast känner till en av parametrarna i driftfallet du vill jämföra med. Som någon redan skrivit, googla ventappen så behöver du bara mata in de siffror du vill ha.
Driftfall 1:
Q- 1m3/s
P- 100Pa
p- 1kW

Jämförande driftfall vill vi öka tryckfallet till 200Pa:
Q- 1,41m3/s
P- 200Pa
p- 2,8kW
 
  • Gilla
olaeklund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.