Jag ska äntligen ta mig i kragen och måla insidan av garaget. Väggar och tag är gipsskivor med massor av skruvar.

Ser det riktigt illa ut om jag målar direkt på?

"Måste" jag spackla först och sedan måla?

Finns det andra smarta sätt att göra så att det blir snygg och rimligt arbete?
 
Det beror lite på hur skruvarna sitter, är de satta med hyfsat jämna mellanrum och alla med samma avstånd från kanterna så kan det bli snyggt med en ljus färg utan spackel, om man ser till att måla ner i skruvens mejselspår. Förutsätter också att gipsen är oskadad förstås.
 
Tycker det ser väldigt illa ut, tar ju bara några timmar attremsa och spackla.
 
Tack för era svar. Jag har inte direkt så mycket erfarenhet så jag är orolig för att jag gör det sämre med att spackla.

Jag har läst om hur man gör och tittat på några klipp så jag borde kunna göra det hyfsat men är ändå osäker.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Tycker det ser väldigt illa ut, tar ju bara några timmar attremsa och spackla.
Några timmar? Jag önskar att det gick så snabbt, men visst jag är amatör och mitt fall tog det några timmar bara att remsa taket i garaget. Tydligen tyckte inte heller målarna att det gick på ett par timmar då dom ville ha 25000 efter rot.
 
Även om du är nybörjare så tror jag knappast att du kommer att göra det värre med spackling. Se det som ett bra tillfälle att testa och lära dig så är du lite säkrare om det blir dags att spackla i ”finrummen” någon gång. Spackling är ju tacksamt på så vis att man kan göra om tills man är nöjd. Bara att slipa, spackla mer, provmåla, spackla lite till om det behövs. Kommer säkert att bli toppen!
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Även om du är nybörjare så tror jag knappast att du kommer att göra det värre med spackling. Se det som ett bra tillfälle att testa och lära dig så är du lite säkrare om det blir dags att spackla i ”finrummen” någon gång. Spackling är ju tacksamt på så vis att man kan göra om tills man är nöjd. Bara att slipa, spackla mer, provmåla, spackla lite till om det behövs. Kommer säkert att bli toppen!
Tack snälla för pepp och en klok tanke, att träna lite på garaget inför övriga rum.

Jag gör ett försök.
 
  • Gilla
Strontus och 1 till
  • Laddar…
jag tycker det är mycket lättare med glasfiber än pappremsorna.

Därför gör jag som så att jag ser till att inga skruvskallar sticker ut, på med remsan, dags för första lagret spackel (använd en spackelspade som är bredare än området som ska spacklas).
låt torka, slipa och lägg på lager två. nu bör det gå rätt lite spackel. Låt torka och slippa.

Det brukar bli snyggt nog så men vill man så kan man dra ett tredje varv men det gör jag väldigt sällan
 
M Mats skrev:
jag tycker det är mycket lättare med glasfiber än pappremsorna.

Därför gör jag som så att jag ser till att inga skruvskallar sticker ut, på med remsan, dags för första lagret spackel (använd en spackelspade som är bredare än området som ska spacklas).
låt torka, slipa och lägg på lager två. nu bör det gå rätt lite spackel. Låt torka och slippa.

Det brukar bli snyggt nog så men vill man så kan man dra ett tredje varv men det gör jag väldigt sällan
Toppen, tack snälla. Jag ska handla och börja imorgon så då testar jag med glasfiber.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.