Jag tänker slipa betongolvet i källaren. Källaren ska inte inredas utan främst användas som ett förråd, men jag vill ändå att det ska se juste ut.

Efter slipningen så vill jag måla golvet.

Vilken typ av slipmaskin behöver jag och var kan kan jag hyra den?

Behöver jag hyra 1 eller 2 maskiner, även en för hörnor?
Vilket papper bör slipmaskinen bestyckas med eller behöver jag hyra en diamantslip? Och hur många gånger behöver jag slipa om jag vill måla ytan, räcker en gång?

Vilken cement bör jag använda för att fylla i gropar? Blir cementbruk A bra?

Eller finns det något färgat flytspackel som jag kan använda som inte bygger mer än 3 mm?

Jag vill att golvet ska andas så att fukt från marken kan vandra igen och inte tvingas ut mot källarväggarna.

Optimalt hade varit om det fanns ett flytspackel som upplevdes som mjukt att gå på samtidigt som det andades.
 
  • En källare med oinrett betonggolv och vita väggar, synliga rör och ett mindre fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinredd källare med betonggolv, installationsutrustning på väggen och ett litet fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en gul svampslipkloss mot ett ofärdigt betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oslipat betonggolv i en källare med synliga fläckar och en metallgallerbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oslipat betonggolv i en källare med sopkvast och hink.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oslipat betonggolv i källare med synliga fläckar och ojämnheter, rör och betongskopa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle dels kolla hyrpriser hos Ramirent, Cramo mfl, men även ta in offerter på slipning.

Du behöver nog två maskiner, en stor golvslip med diamantsegment och en mindre kantslip.
Tror du ändå kommer få nöta hörn med slipkloss..
Det räcker med en slipning om du ska måla.

Gjorde misstaget att slipa min parkett själv..
Morsan lejde för sitt golv och det blev billigare..:lying:

Om det samma gäller för betonggolv vet jag inte dock..
 
  • Gilla
Bengtssons och 1 till
  • Laddar…
Gå in på ramirent/cramo eller liknande hyrföretag i närheten och snacka med dom. Där har du expertis på området. En slipmaskin brukar gå på mellan 150-450kr/dygn och kring tusenlappen för helgkörning oftast fredag kl 15 till måndag kl 9 t ex. Dock inte alla som har sådana erbjudanden.

Sen rekommenderar jag starkt en stoftavskiljare typ
http://lbmaskiner.se/webshop/view/s...are?prp=webshop/index/95-rengoringsutrustning

Den kommer göra arbetet väldigt mycket enklare då du slipper nästan all damm som blir annars. Kostnaden att hyra en sådan är försumbar i jämnförelse med vad den hjälper, samt att vissa maskiner måste du ha en sådan till om du ska hyra så inte maskinerna tar så mycket stryk av dammet.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Ja en kraftig dammsugare är ett måste.
När vi slipar betonggolv så har vi en stor pjäs som går på trefas 16A...

Går faktiskt bra att våtslipa med ett spolmunstycke ner i anslutningen för dammsugarslangen. Men då behöver du en våtsug för kaxet.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
en stor golvslip med diamantsegment. varför? ok om du ska avverka för att få fram ballasten snyggt
En abs slip med grovt slippapper funkar. dock saknar dom ibland dammuppsamlare.
och en bra dammsugare är självklart.
förslag finns ju andra leverantörer bereonde på uthyrare
HUSQVARNA PG280SF eller ABS 833(kan kräva lite extra dammsugning)
DUSTCONTROL DC3800C TWIN
FESTOOL RGP80

 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Skulle nog rekomendera en maskin runt 500mm typ htc eller scanmaskin slipa till ca 100-120 grit om du ska måla med vb
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Skulle nog rekomendera en maskin runt 500mm typ htc eller scanmaskin slipa till ca 100-120 grit om du ska måla med vb
det va fint papper för ett målat betong golv utan större krav.
 
Vet inte vad du har för krav men det är väl snyggt om man åtminstone får det repfritt?
 
F
Jag hyrde ABS slip på Cramo. Papper kostar 150kr+moms stycket och är ganska dryga. Dom river ytan och tar betonghud men gör inte mycket på hård betong. Jag valde att dra på med diamantslipskivan istället och den var betydligt effektivare.

Man betalar slitage på diamatskivan per mm och det är runt en tusenlapp/mm. Man kör ganska länge för en tusenlapp. Är man företagskund så är helgdagarna hyresfria. Jag betalade 1250 inkl moms (varav 535+moms var slitage diamantskiva) eller nåt sånt för en maskin uthämtad fredag och återlämnad måndag morgon och det var med dammsugare. Företagskonto men helt utan rabatt.

Invändiga hörn hade jag (om det inte är för många) tagit med vinkelharry och en diamatslipskiva från Biltema.

Och jag är också intresserad av bra förslag på bra flytspackel för ett källar/garagegolv. Har ojämn platta i mitt källargarage och det tänkte jag flyta och epoximåla.
 
Redigerat:
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Vet inte vad du har för krav men det är väl snyggt om man åtminstone får det repfritt?
slippar oftast med 80 papper. blir inte synliga repor för mig iallafall
 
Nu brukar jag ju inte använda papper utan diamantsegment iallafall dom senast 20 åren
 
  • Gilla
gunnholt
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Nu brukar jag ju inte använda papper utan diamantsegment iallafall dom senast 20 åren
det är bra för dig. hållbart och bra. kanske lite dyr i inköp? för vissa lönar det sig inte att ha "diamant".
du får använda pris va du vill. förmodligen blir det "diamant" om man hyr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.