Är det någon slags solskyddsfilm utanpå? Det ser ut som ett mörkare skikt som är skadat men det är kanske synvilla.
 
Scouten skrev:
Jag håller med dig, men TS påstår att det inte har varit åverkan, och en stor del av bevisbördan ligger på leverantör. De måste visa att det inte är ett ursprungligt fel.
det är svårt att bevisa båda sakerna. eller hur?
har någon varit hemma 24 timmar?
 
A
Ja, det är det men bevisbördan ligger på leverantören, den ska visa att skadan inte fanns från början.

På samma sätt som du får ett par nya löparskor om de gamla tappar sulan efter ett halvår.
 
Nej, inget utanpå glaset, nog bara bilden som luras lite.

Första svar från leverantören är enligt nedan:

"Vi kan inte ta det som en reklamation nu tyvärr
Vi kan erbjuda nytt glas till rabatterat pris med eller utan montage"

Har självklart mailat tillbaka och dels frågat vad rabatterat pris innebär samt varför de inte kan ta det som reklamation.

När det gäller åverkan eller ej så är det självklart inget jag kan svära mig fri från, men absolut inget jag har kännedom eller sett några tecken till.
Var det hantverkarna vid montering eller under någon annan process vid bygget? Fanns de vid leverans? Lite svårt att fullt ut besiktiga två skjutdörrspartier och tre fönster som kommer på en pall inplastat. Inget annat är dock skadat vare sig i glas eller karm.

Att byta glas torde innebära byta kassetten, vilket jag inte vet hur snabbt eller kostsamt det är. Det är ett 168x238 cm stort 2-glas med 6mm säkerhetsglas.
 
J
Scouten skrev:
Ja, det är det men bevisbördan ligger på leverantören, den ska visa att skadan inte fanns från början.

På samma sätt som du får ett par nya löparskor om de gamla tappar sulan efter ett halvår.
Fast i det här fallet ramlar ju inte rutan ut, men det är skador likt stänk från vinkelslip eller liknande. Jämför med att du kommer tillbaka till sportaffären med färgfläckar från en blå metallic Toyota corolla 87 på dina Nike Air. Då ligger handlaren bättre till. Man kan anta att de flesta synar fönstren efter de sattes upp. Hade man gjort det direkt hade man haft ett starkare case. Jag skulle inte vilja vara handlare om kunderna kom tillbaka med grejorna efter så lång tid...
 
H
Kanske använt en grästrimmer? Grus och stenar flyger lätt iväg
 
M mamawi skrev:
Nej, inget utanpå glaset, nog bara bilden som luras lite.

Första svar från leverantören är enligt nedan:

"Vi kan inte ta det som en reklamation nu tyvärr
Vi kan erbjuda nytt glas till rabatterat pris med eller utan montage"

Har självklart mailat tillbaka och dels frågat vad rabatterat pris innebär samt varför de inte kan ta det som reklamation.

När det gäller åverkan eller ej så är det självklart inget jag kan svära mig fri från, men absolut inget jag har kännedom eller sett några tecken till.
Var det hantverkarna vid montering eller under någon annan process vid bygget? Fanns de vid leverans? Lite svårt att fullt ut besiktiga två skjutdörrspartier och tre fönster som kommer på en pall inplastat. Inget annat är dock skadat vare sig i glas eller karm.

Att byta glas torde innebära byta kassetten, vilket jag inte vet hur snabbt eller kostsamt det är. Det är ett 168x238 cm stort 2-glas med 6mm säkerhetsglas.
har du tagit alla bilder från insida?
går det på garantier är det inte kostsamt. kanske tar högst två timmar. priset på kassett får du kolla hos glasmästare.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Bilder (samtliga) tagna från utsida. Har inte använt grästrimmer sedan de monterades. Dock medan de stod plastade på pall i väntan på montering. De var dock väl plastade och de stod ju på gräsmattan, ingen direkt sten i den.

Trodde inte jag heller att det skulle gå på garanti/reklamation, därav mina två huvudsakliga frågor, varav den ena inte fått så många svar.

Om vi nu ponerar att det är skador orsakat här av mig (eller annan person) så blir det inte reklamatio eller garantiärende. Vad göra då?

Byta glas - visst, absolut aktuellt, frågan är kostnaden med/utan montage.

Finns det annat att göra? - Leva med det? Finns det lagningsmedel typ det till bilrutor som funkar eller blir det bara värre? Annat?
 
M mamawi skrev:
Bilder (samtliga) tagna från utsida. Har inte använt grästrimmer sedan de monterades. Dock medan de stod plastade på pall i väntan på montering. De var dock väl plastade och de stod ju på gräsmattan, ingen direkt sten i den.

Trodde inte jag heller att det skulle gå på garanti/reklamation, därav mina två huvudsakliga frågor, varav den ena inte fått så många svar.

Om vi nu ponerar att det är skador orsakat här av mig (eller annan person) så blir det inte reklamatio eller garantiärende. Vad göra då?

Byta glas - visst, absolut aktuellt, frågan är kostnaden med/utan montage.

Finns det annat att göra? - Leva med det? Finns det lagningsmedel typ det till bilrutor som funkar eller blir det bara värre? Annat?
"Nej, inget utanpå glaset, nog bara bilden som luras lite." aha du menar att "kratern" är inåt.
kostnad på glaset får du kolla med glasmästare.
skulle nej går ej laga med "lagningsmedel" till bilar. bilrutor har flera skikt. det är med vakuum som medlet går in.
har du kassetter med eller utan gas?
 
Kratern är alltså på utsidan och där finns ingen film eller annat utanpå glaset.

Avvaktar prisuppgift på glasbyte (det är fönster från Kronfönster i helaluminium)
 
M mamawi skrev:
Kratern är alltså på utsidan och där finns ingen film eller annat utanpå glaset.

Avvaktar prisuppgift på glasbyte (det är fönster från Kronfönster i helaluminium)
fylla med uv lim?
 
Det ser på bilderna ut som att någon slags åverkan har skett. Frågan är väl när det har hänt. Jag tror nog inte att någon leverantör tar det som reklamation efter ett halvår. Iaf inte utan lång strid. Det finns tyvärr inget sätt att laga sådana här glas så vill du bli av med märkena så är det byte av glas som gäller. Om dom inte stör dig hemskt mycket så måste ju inte glaset bytas nu. Det värsta som kan hända med ett isolerglas är det spricker. Det ramlar inte i bitar.
 
Har fått pris på 5000kr + arbete, vilket jag ändå tycker vara ett ganska bra erbjudande.
 
Stenskottsplåstren reparerar inte glaset på något sätt det täcker bara över skadan så det inte kommer in fukt och smuts i stenskottet.

Lagningsserien är för laminerat glas där det finns ett glas till bakom som håller emot lagningsvätskan så den inte rinner rakt igenom glaset innan den har torkat. Den går visserligen att använda på vanligt glas också men då måste man komma åt baksidan på glaset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.