Hej!
Vi ska bygga hus i Örebro och jag inser att det här är ett värdefullt sammanhang. Vi bygger ett lösvirkeshus men kommer som det ser ut nu att köpa färdiga stommar och sen bygga på dem med eget virke. Vi har gott om virke i vår familj och kommer därför använda så mkt trä som möjligt. Alla golv är egenhyvlad råspont, alla foder, all panel, inne och ute osv
Min första fråga gäller ytterväggarna. Husets totala energikostnad beror ju på många parametrar. Vi kommer att ha jordvärme, värmeslingor i platta och mellangolvnbjälklag. 3-glas energifönster och ev solceller på husets sydvästra sida. .

Isolering på väggar idag är extrem. Ska man ha vindpapp eller klimatskiva? Anser ni att det räcker med måtten jag angivit nedan?

ytterpanel
luftläkt (luftspalt
Vindpapp/klimatskiva???
195 mm mineralull, horisontellt ställd
diffusionspär (åldersbeständig plast)
45 mm mineralull, vertikalt ställd
råspont

Tacksam för svar / Johan
 
R
J johanasgarde skrev:
Hej!
Vi ska bygga hus i Örebro och jag inser att det här är ett värdefullt sammanhang. Vi bygger ett lösvirkeshus men kommer som det ser ut nu att köpa färdiga stommar och sen bygga på dem med eget virke. Vi har gott om virke i vår familj och kommer därför använda så mkt trä som möjligt. Alla golv är egenhyvlad råspont, alla foder, all panel, inne och ute osv
Min första fråga gäller ytterväggarna. Husets totala energikostnad beror ju på många parametrar. Vi kommer att ha jordvärme, värmeslingor i platta och mellangolvnbjälklag. 3-glas energifönster och ev solceller på husets sydvästra sida. .

Isolering på väggar idag är extrem. Ska man ha vindpapp eller klimatskiva? Anser ni att det räcker med måtten jag angivit nedan?

ytterpanel
luftläkt (luftspalt
Vindpapp/klimatskiva???
195 mm mineralull, horisontellt ställd
diffusionspär (åldersbeständig plast)
45 mm mineralull, vertikalt ställd
råspont

Tacksam för svar / Johan
tänkte du ha ångspärren mellan 195mm och 45mm isoleringen? Det låter inget vidare, om du nu vill ha ångspärr (vilket inte går att bevisa den funktionen, bara matematiskt) så skall den sitta mellan isoleringen och innerväggen. Själ byggde jag utan ångspärr
 
  • Gilla
johanasgarde
  • Laddar…
R Ribons skrev:
tänkte du ha ångspärren mellan 195mm och 45mm isoleringen? Det låter inget vidare, om du nu vill ha ångspärr (vilket inte går att bevisa den funktionen, bara matematiskt) så skall den sitta mellan isoleringen och innerväggen. Själ byggde jag utan ångspärr
Helt fel. Självklart gör man ett installationsskikt på 45mm på insidan.Så plasten skall ligga 45 in i väggen.
 
  • Gilla
johanasgarde och 2 till
  • Laddar…
Blandar du ihop horisontellt och vertikalt? Lättast att bygga stående ytterväggstomme antar jag? :)
Sen liggande 45...

Om du vill ha liggande råspont behöver du kanske vända en gång till med dubbla 45 skikt. Då minimerar du ju alla kökdbryggor ordentligt också..
 
  • Gilla
johanasgarde
  • Laddar…
Det är standard att lägga funktspärren 45mm in i väggen. Har man inga infällda installationer kan man lägga den längs in. Annars kommer elektrikern att förstöra fuktspärren.

Edit: En tumregel är att man kan ha fuktspärren upp till 1/3 in i väggen. 45/240 är med god marginal okej.
 
  • Gilla
johanasgarde och 1 till
  • Laddar…
195+45=240 är minsta isolertjocklek man bör ha. Klimatskiva på utsidan skadar inte, då får du ju lite extra isolering.
 
  • Gilla
johanasgarde
  • Laddar…
Isoleringen måste vindskyddas. Skivmtrl av ngt slag är robustare än bara papp/väv.
 
  • Gilla
johanasgarde
  • Laddar…
Tack samtliga vänlig själar för svar. Mkt värdefullt. Jag skrev menade vertikalt när jag skrev horisontellt och tvärtom. Låter som att vi kommer landa i 195+45 och en klimatskiva utanför det. Om klimatskivan är ytterst innan luftspalten låter det som att det inte behövs ngn vindpapp ytterst.
 
Du har luftspalten utanför klimatskivan. Luftspalt blir då mellan klimatskiva och panel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.