Hej,

Jag är starkt sugen på att bygga hus och kommer då välja ett kataloghus från nån av de större leverantörerna. Totalentreprenad är ett måste. Så min fråga är hur mycket tid man får räkna med att lägga själv under byggets gång. Svara på frågor etc tänker jag på.

Att lägga lite tid på val av utseende på utskicket känns som en kul sak, men att bli bombarderad av frågor dagligen när bygget dragit igång locker inte.

Jag är dock införstod i att det är bra att vara involverad i processen.
 
En väldigt viktig fråga i detta är om du köper huset av ett företag och har totalentreprenören med ett annat, då blir det mycket värre.

Annars ska du normalt sett bara behöva svara på frågor om utseende och tillval om du bara har en avtalspart.
 
Det skulle vara samma företag, tex myresjöhus. Det va bankmannen som skrämde mig när han sa att det är ett stort projekt och att de kommer komma massa frågor under byggandets gång.
 
F Filip1982 skrev:
Det skulle vara samma företag, tex myresjöhus. Det va bankmannen som skrämde mig när han sa att det är ett stort projekt och att de kommer komma massa frågor under byggandets gång.
Vi bygger totalentreprenad med Vårgårda hus. Dom säljer ett hus, säljarens företag gör resten. Vi har behövt göra väldigt lite, man får åka och titta på tillval osv vilket iförsig är roligt. Sen får man räkna med att vissa saker faller under dig, tex ansökan om vatten avlopp el osv. Det jobbigaste är nog alla 19 räkningar jag ska skicka till banken för betalning.
 
  • Gilla
marimar och 1 till
  • Laddar…
H hablam skrev:
Vi bygger totalentreprenad med Vårgårda hus. Dom säljer ett hus, säljarens företag gör resten. Vi har behövt göra väldigt lite, man får åka och titta på tillval osv vilket iförsig är roligt. Sen får man räkna med att vissa saker faller under dig, tex ansökan om vatten avlopp el osv. Det jobbigaste är nog alla 19 räkningar jag ska skicka till banken för betalning.
Det låter ju inte så tidskrävande ändå. Men några viktiga poster som hamnar på mitt bord.
 
  • Gilla
SMF
  • Laddar…
F Filip1982 skrev:
Att lägga lite tid på val av utseende på utskicket känns som en kul sak, men att bli bombarderad av frågor dagligen när bygget dragit igång locker inte.
Allt det där (eller i alla fall det mesta) klarar man väl av innan man skriver kontrakt?
Sedan borde bygget gå som en dans tycker jag :)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Allt det där (eller i alla fall det mesta) klarar man väl av innan man skriver kontrakt?
Sedan borde bygget gå som en dans tycker jag :)
Ja precis, tycker också att det borde vara gjort iom att avtalets skrivs under. Men allt fungerar ju inte alltid som man tror att det ska göra .
 
BirgitS
Normalt får du väl inte ens gå in på byggarbetsplatsen och då är det ju svårt att be dig svara på frågor som gäller bygget.
 
  • Gilla
Anna Q Korhonen
  • Laddar…
Även om du väljer tot. entreprenad. Så får du räkna med att det är väldigt stor risk att huset du får byggt är väldigt olikt det hus du har beställt. Och om det upptäcks först vid slutbesiktningen, så kommer du att få leva med de flesta av problemen.

Totalentreprenaden gäller fram till godkänd slutbesiktning. De fel som upptäcks då, och som är små nog att åtgärdas, kommer du att få jaga byggaren för att få klara. Det finns exempel på typ 250 anmärkningar i slutbesiktningen.
 
Att de upptäcker massa felaktigheter vid slutbesiktning kan jag förstå, att det byggs med dålig kvalité och slarvas. Men att huset inte ser ut som ritningen kan jag inte förstå. Då kan man ju lika väl låta snickarna frifräsa helt utan ritning .
 
Det förekommer ändå. Räkna med att fel vid byggen kan vara hur stora som helst. Ju tidigare du upptäcker att de gör fel, desto större chans att du får det rättat. Ju större felet är desto större risk att du får leva med det, och kanske få 4 - 5 000 i kompensation, istället för en rättning.

Byggare ignorerar ofta alla fel när de upptäcks "det reglerar vi vid slutebesiktningen". En omskrivning för att bes. mannen kanske inte ser felet. Eller att då är det för dyrt att rätta i förhållande till "värdet av felet", vilket ger byggaren rätt att ge en mindre ekonomisk kompensation. Ex. avloppet till toan kom 30cm ut från väggen. Felet känt sedan 1h efter gjutning av bottenplattan "vi tar det vid slutbesiktningen".

En kollega byggde med totalentreprenad, husfabriken fick fel version av ritningar. En liten utbyggnad från huskroppen blev en meter för kort, felet var känt redan när plattan gjöts. Men mörkades till slutbesiktningen. Mellanbjälklaget byggdes för klent, så att hela golvet på övervåningen lutade innåt mitten av huset, från alla riktningar. Felet släpptes igenom slutbesiktningen, som en anmärkning. Ett förslag från byggaren var att sätta upp nya pelare i vardagsrummet (samma fel på över 20 hus). Just felet med det dåliga bjälklaget hade man som lekman troligen inte upptäckt under bygget.
 
Men då måste man ju ha tillgång till att komma och titta till huset några gånger i veckan. Byggbranschen känns ju tyvärr inte helt ärlig.

Att det kostar runt 7 mille för ett vanligt 2-planshus i Stockholm gör att det knappt är värt mödan.
 
Det kommer att ta mer tid och vara jobbigare än du kan tänka dig, även om du tar totalentreprenad. Jag är inne på hempularens linje, att man vill hålla koll på bygget trots att det är totalentreprenad. Även om du har skrivit över ansvaret på en totalentreprenör så kommer du att få de där byggfelen i ditt knä till slut ändå. Du har ju planerat att flytta in där, säljer säkert det befintliga boendet och har ingen annanstans att ta vägen när tiden för att bygget ska vara klart kommer.

Personligen hade jag tagit mig tid att åka dit och kolla bygget så ofta det går. Annars har du alternativet att anlita en fristående byggkonsult som du betalar för att göra det åt dig. T ex finns det kontrollansvariga som tar på sig att göra sådana utökade uppdrag. Du kan söka upp en hos http://sbr.se

Läs mer här:
https://www.byggahus.se/ekonomi/sa-gor-du-totalentreprenaden-sakrare
https://www.byggahus.se/ekonomi/mardromsbygge-trots-totalentreprenad
 
Redigerat:
F Filip1982 skrev:
Men då måste man ju ha tillgång till att komma och titta till huset några gånger i veckan. Byggbranschen känns ju tyvärr inte helt ärlig.

Att det kostar runt 7 mille för ett vanligt 2-planshus i Stockholm gör att det knappt är värt mödan.
Du får komma överens med entreprenören om när du ska komma dit och titta. Min kompis fick nycklarna och kunde komma dit och titta när hon ville. Det kanske inte är det normala, men jag tycker att det är skumt om man inte får komma dit och titta när entreprenören själv är på plats. Har dock hört om att det kan vara så också och då ringer varningsklockorna.
 
BirgitS
Det är väl en ansvars- och försäkringsfråga om man får komma dit. Vem är ansvarig och betalar om TS får en balk eller annat i huvudet?
Anställda har ju företag försäkring för men med besökare är det ju en annan sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.