Finns det någon tryckströmbrytare som är mer vattentålig än andra?
Min tryckströmbrytare är nere i brunnen (ovanför ytan naturligtvis) och full med kondensvatten innanför höljet. Det är alltså inte vattensprut som den ska tåla utan fuktig luft och kondensering.
Har den vanliga 3-fas brytaren med genomskinlig kåpa, tror det är ABB.
 
Sätt ett effekt-motstånd som avger typ 1Watt mellan 2 faser.
Då blir det något varmare i kåpan och fukt kommer att vandra utåt.

P=U²/R R=U²/P 400²/1=160 kohm
 
Redigerat:
Det gäller att hitta ett motstånd som är specificerat för 400v också.
 
S
Den här är IP 65 finns i billiga varuhusen
Schneider Tryckströmbrytare XMP-A06C2374
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det gäller att hitta ett motstånd som är specificerat för 400v också.
Kolla på ELFA . Det finns trådlindade motstånd med ett hölje som en kylfläns. Eller självbegränsande värmekabel, en sådan på 10 cm ger 0,5 W
 
Har den vanliga TBE3 som tydligen är IP44-klassad.
https://www.elgrossisten.se/tryckstrombrytare-tbe3-cewe-1-6
Får kanske kolla på en IP65-klassad istället.
Funderat på resistor men elektrikern sa att det var helt förbjudet med laster utan nolla vilket där inte är framdraget till brunnen. Men visst 1W borde väl gå under radarn precis överallt.
 
Varför skulle det vara förbjudet med laster utan nolla? Själva pumpen saknar ju nolla.
 
S
Varför hålla på och trassla med något som ska ge värme , när det finns riktiga grejer för det
 
H hempularen skrev:
Varför skulle det vara förbjudet med laster utan nolla? Själva pumpen saknar ju nolla.
Tror jag blandade ihop det här lite, när vi satte in pumpen ville jag tillfälligt koppla in en 230V borrmaskin mellan en fas och jorden nere i brunnen, för att kunna göra hål för kapslingar och slangar. Jorden är ändå ihopkopplad med nollan i samma säkringscentral där kabeln till pumpen utgår ifrån. Detta tyckte han inte var en bra idé utan jag fick tillfälligt koppla om hela 3-faskabeln så en av fasledarna var en nolla för en halv dag.

Så kanske hade det gått att ha ett litet motstånd nere i höljet. Men som Skutten11 säger är det lätt bytt till en kapsling med tätare klassning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.