Hej,
Vi har ergebjälklag i vårt nyinköpta hus ( vi har inte tillträde ännu) och vill ta oss ner till krypgrunden. Vi vill ta oss ner inneifrån ( svårt uteifrån), går det att ta hål var som helst? Jag har hört att man ska i alla fall ta hål i skarven på ergen för att inte kapa en hel skiva. Men borde man förstärka på något sätt när man är igenom? Och ska man ta nära yttervägg , vid bärande väggen eller mitt på?
/Tim
 
S
Finns det en garderob så är det bäst att ha hålet där , det blir lite stökigt att ha det i köksgolvet :worried:
 
Jag skulle nog avråda från håltagning i ett ergebjälklag. Det går inte att göra det utan att skada armeringen. Håltagning utifrån är enda möjligheten, och då helst efter konsultation av någon som är kunnig i konstruktionsteknik.
 
Vi ska bygga en ny garderob så vi kan ha det där.

Lite olika åsikter här, pratade med en bekant som sa att det inte var några problem att ta hål i erge?
 
R rqx skrev:
Vi ska bygga en ny garderob så vi kan ha det där.

Lite olika åsikter här, pratade med en bekant som sa att det inte var några problem att ta hål i erge?
Jag tror att byggingenjören och håltagaren ger två olika svar på den frågan...;)

Edit : kan man inte göra ett par små inspektionshål och titta in med kamera?
 
Där är ventilationshål men vill fixa klimatet och badrumsrenoveringen gör att jag måste ner där :)
 
Då måste du göra hål utifrån.
 
J justusandersson skrev:
Då måste du göra hål utifrån.
Okej, kan du utveckla varför?
 
Man kan inte ta upp så stora hål i bjälklag av armerad betong utan att skada dess funktion. Detta är en självklarhet för alla som har utbildning i byggnadskonstruktion.
 
Tack för svaret! Har du någon uppfattning om hur erge bjälklag brukar vara armerat? Om man kan ta i en skarv och komma mellan två armeringsjärn? Eller det är tätare armerat? Vad för slags firma ska man kontakta för att dom ska göra det och beräkna?

Edit: om man gör ett hål i skrven mellan två element kan man sedan göra en överdimenstionerad förstärkning på det sedan?

Samt att där hålet ska ta finns ju inget som ska bäras ? Det är i en garderob. Gör det någon skillnas?
 
Nu har jag ingen erfarenhet av bjälklag i betong, utan "gubbgooglar lite .. Jag tror att armeringen ligger såpass tätt att det inte går att göra ett hål som man får ner en kropp i, utan att ha sönder armeringen ...

Betongen har ju mindre bra draghållfasthet, och det är ju det armeringen löser. Om man kapar armeringen skapar man problem i hela det "elementet" inte bara just där hålet är. ...
 
Ett erge bjälklag består av ett system med betongbalkar på vilket man sedan placerat färdiga betongkasetter. Därefter har man lagt isolering och sedan platsgjutit ytterligare betong ovanpå isoleringen. Armeringen ligger ganska tätt och sätter man igång och sågar kan man åstadkomma stora skador. Det finns inget enkelt sätt man kan göra en lucka ner till krypgrunden. Dan_Johanssons beskrivning är riktig.
 
Typiskt, väldigt dumt att göra utifrån då trädgården är liten :/ Det borde dock gå att förstärka underifrån med kraftiga järn man monterar tvärs kasetterna för att förstärka?
 
Rent teoretiskt kan man naturligtvis bila upp överbetongen och komma åt att lyfta upp en hel bjälklagskasett. Då måste man veta var balkarna finns som kasetten vilar på. Det kan dessutom bli ett mycket stort hål som kan hamna var som helst utan hänsyn till planlösningen och ge upphov till andrahandseffekter. Dessutom lär det bli rätt dyrt. Om du har tillgång till bra ritningar där även bjälklagskonstruktionen framgår kan man se om det finns vettiga förutsättningar.
 
Skulle det vara bättre att ta upp en hel kassett än att göra ett hål i en, hur går det ihop? Jag hoppas få ritningar när vi flyttar in men har inga stora förhoppningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.