Hejsan, då är det sommar snart.

Skall hjälpa min far med att förbereda golvet i badrummet inför kaklingen. Och vill ha lite motiverande svar på dessa saker.

1. Gammal golvbrunn, gjutjärn, sitter 7 cm från vägg.
Jag vill flytta, byta.

Då får jag svar, men varför det börja läcka vid golvbrunnen när den sitter där den är?
Varför ska vi inte få den gamla brunnen tät nu när de tidigare fått den tätt?

2. Vattenrören från källaren sitter både estetiskt och strategiskt draget 20 cm från golvbrunn och under badkaret. kanske 10cm från vägg.
Vill flytta till mindre estetiskt och mindre strategiskt ställe.

Då... Näh men varför det om det inte läckt vatten på 30år varför skulle det göra det nu?

3. Golvmatta->mazonit->limträgolv->50cc reglar.
Jag vill ta bort allt till reglarna. Sätta dit golvspån sedan limma gipsskivor. Tror det är mer jobb att få bort limrester från mazoniten än att skära ut det gamla golvet och bifoga lite extra reglar och starta om även med tanke på att man skall flytta golvbrunnen.

Då får..... Men gipsskivan är ju stum varför skulle gipskivan röra sig, i själv själv.

4. Finns en tröskel/vägg in till själva handkars / badkarsdelen i badrummet.
Den vill jag ha kvar som naturlig avdelare mellan toalett och "våtrum". Och så att nivåskillnaden märks men inte syns lika mycket.

Då..... Men den är ju ivägen och badrummet ser mindre ut med den kvar.

----

Ja, hur svarar jag på detta. Jag har bett han kontakta den firman som skall lägga kaklet och säga att det är 50cc och kanske inte sådan styvt golv mfl saker. För att se vad de säger. Men i slutändan så är det jag som får hjälpa till och får jag inte som jag vill med dessa saker så är jag osäker på om jag vill hjälpa till. För så mycket extra arbete är det inte trots allt. Visst är det så att jag kan ha fel också i detta nu.
 
Gå in på www.bkr.se och ladda ner branschreglerna och tk-info.
Det står vad en seriös plattsättarfirma skulle svara.

Visa det för gubben.

Lycka till
 
Hej, Charta 77!

Har precis haft samma strul med gammal far + gammalt badrum. Om golvbrunnen är av gjutjärn så är det bäst att byta den. Sådana golvbrunnar rostar så småningom och är dessutom inte standard längre. Ett byte är ju okomplicerat när man ändå ska riva ut hela badrummet, så varför chansa på att golvbrunnen ska "klara sig ett tag till"?

Klart ni ska riva upp masoniten. Det är väl inget att spara på?

Lycka till med gubben!
 
Jorå, han frågade och läste själv så vi blev väl överens. Förutom vattenrörens placering.

Men nu så är alla förutsättningar ändrade det blir våtrumsmatta istället. Det förenklar en hel del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.