E
VI har kommit över gammalt fint loggolv som vi får använda om vi vill. Det är härligt breda tiljor men i behov av att hyvlas/slipas en del för att kunna läggas in och få ett jämnt golv. Tjockleken varierar som mest ca 2 cm, tror jag. Det finns många plankor att välja på så vi kan ju plocka ut de som är jämnast i tjocklek, men nu till själva problemet.

Vad jag förstår har vi två(?) alternativ, antingen hitta ett snickeri som är villigt att hyvla till det åt oss eller att försöka klara av det själva. :-? Är det någon som gjort något liknande någon gång? Kan man öht klara av att hyvla till dem själv och skulle det kunna fungera att lägga in de som är närmast i samma tjocklek och sedan slipa/hyvla dem på plats? ::)
 
Jag skulle slipa det först så att en ny fin yta kommer fram, alltså kanske 4 mm eller vad som nu behövs, sen lägga det på plats och efter det hyvla skarvarna där det blev lite ojämnt..

Men om ni köper ett gammalt loggolv, är inte en del av charmen att det är lite ojämnt och så, måste det vara perfekt? I sådana fall är det nog bäst att gå på något annat..

Och ja, slipa det själv, det blir nog enklast, om jag hade en hyvel så skulle inte jag ta på mig att slipa en gammalt loggolv med massa småsten nertrampat i.. Men det är jag. Lycka till!
 
E
Blir nog inget av med golvet då det vid närmare granskning är rätt sönderbrutet efter att de tog ut det. :p Vi ska titta närmare om det går att ta rätt på något i morgon, eller om allt måste kasseras. 2 cm höjdskillnad mellan planken på ett golv har jag svårt att se någon charm med, oavsett om det är gammalt eller nytt. :-? Vill se den som lägger in ett golv där de nivåerna förekommer på ett vanligt köks- eller matrumsgolv. ::)
 
Om plankorna främst är olika tjocka kan man sala på golvbjälkarna med träribbor för att få rätt höjd.
 
E
Ok, det var ju faktiskt en bra idé. :) Det går nog att ta en del av virket iaf, såg bättre ut när vi kom ner en bit i högen. :D
 
Hans_N skrev:
Om plankorna främst är olika tjocka kan man sala på golvbjälkarna med träribbor för att få rätt höjd.
Så har vi gjort med ett gammalt golv, dock inte loggolv. Bestäm en medelhöjdsnivå att utgå ifrån. Från vissa plank kanske du måste ta ur lite på undersidan med en handhållen elhyvel t.ex. och på andra salar du på. Det fungerar ganska bra. Om golvet saknar spont fungerar det, annars inte alls. Eftersom det är från en loge antar jag att spont saknas. Du kan också behöva komplettera med narar som håller bräderna i höjd förhållande till varandra. Det fungerar också att nara med avklippta grova spik som förborras in i planken. Om det slutliga golvet är väldigt ojämt och du inte vill ha den patina som de gamla planken ger, då slipar du golvet när det är lagt på plats.
 
E
Fungerar det med vanliga hyrda golvslipar att slipa till ett golv även om det är lite höjdskillnad mellan planken? Med tanke på att det legat i en loge i alla år, kan jag lägga det flytande och senare slå ihop dem när de hunnit torka upp lite mer, eller är det bäst att fästa dem även om de har en högre fukthalt än "nyköpta" golv? :) Ska man försöka rengöra dem innan man slipar eller räcker det med att de är spik- och stenfria? :D
 
Det funkar bra det. Vi hade nivåskillnader på flertalet mm. Om det är någon skarv som är särskilt svår kan det vara bra att hyvla lite till en början, så tar det inte så lång tid. Handhållen elhyvel är bra att ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.