Hej!

Jag håller för tillfället på och drar lite tomrör till nätverk på vinden och reagerade då på isoleringens tjocklek.

Jag tar nog nästan i om jag säger att den är 10cm tjock. Alltså mer eller mindre obefintlig. Vindbjälklaget är gips + råspont + 45mm(?) isolering + 45mm(?) pappklädd isolering.

Det finns alltså ingen ångspärr. Det finns inte heller någon luftspalt. I övrigt är allt väldigt torrt och fint, inga tecken på mögel what so ever.

Storleken på vinden är totalt 9x5m med knappt 2m nockhöjd. Radhus med grannar på båda sidorna.

Och anledningen till varför jag funderar på att isolera mer är inte av ekonomiska skäl utan för att det blir så otroligt varmt i sovrummen där uppe.. Redan nu börjar jag vakna mitt i natten genomsvettig och att vädra på kvällen gör ingen större skillnad:rolleyes: inte så konstigt kanske när hela vinden är en stort element..

Hur hade ni gjort? Hade ni tilläggsisolerat eller skitit i det? Min nuvarande tanke är att bara isolera 70-95mm för att inte stänga ute värmeläckaget helt och få en fuktskadad vind..
 
När är huset byggt? fram till ca 1975 gällde (sedan början av 50-talet) 100 mm mineralull i ytterväggar och 150 mm såg/kutterspån i vindsbjälklag. Dina 90 mm mineralull behöver inte vara så anmärkningsvärt. För att en tilläggsisolering ska ha en märkbar effekt behöver du ta till rätt rejält. Sannolikt kräver det ett omtänkande när det gäller luftning och diffspärrar för att inte nya problem ska skapas. Mittradhus utan gavlar är inte optimalt. Jag hade nog avstått.
 
Det är byggt 1964.

Ja jag vet att tilläggsisolering kan ställa till det deluxe. Så nu funderar jag på att bara lägga 95mm isolering ovan vårt sovrum för där är det svårast att få tvärdrag.

Då borde man kunna få en "kyl box" effekt inbillar jag mig, för innerväggarna har 95mm isolering och vi kommer byta till en massiv dörr. Så har man den stängd bör det kunna hålla sig relativt svalt där med lite extra isolering ovanför.

Men i grund och botten är jag emot att tilläggsisolera för vindens välmående skull, men sova skönt hade inte varit fel.. :rolleyes:
 
En variant är att lägga en 100 mm markskiva ovanför sovrummet och se om den väsentligt högre volymvikten har någon effekt.

Jag tror att en tilläggsisolering av ditt hus bör kombineras med en omläggning av yttertaket och byte till ett diffusionsöppet tätskikt.
 
J justusandersson skrev:
En variant är att lägga en 100 mm markskiva ovanför sovrummet och se om den väsentligt högre volymvikten har någon effekt.

Jag tror att en tilläggsisolering av ditt hus bör kombineras med en omläggning av yttertaket och byte till ett diffusionsöppet tätskikt.
Diffusionsöppet tätskikt?
 
Yep! Det är som Gore-Tex, släpper ut svetten men håller regnet borta. Med ett diffusionsöppet tätskikt kan man isolera hämningslöst under yttertaket utan luftspalt. Man slipper fuktproblem på vinden.
 
J justusandersson skrev:
Yep! Det är som Gore-Tex, släpper ut svetten men håller regnet borta. Med ett diffusionsöppet tätskikt kan man isolera hämningslöst under yttertaket utan luftspalt. Man slipper fuktproblem på vinden.
Funkar det om man har papptak som vi har då?

Förstår tanken, men det känns som något man kan tänkas ha om man har plåt/panntak där underliggande konstruktion inte vattenbesprutas på samma vis som ett papptak gör. För även goretex släpper in vatten tillslut :thinking:
 
J Jarlsgård skrev:
Funkar det om man har papptak som vi har då?
Vet ej, tveksamt, men det måste gå att ta reda på. Det funkar inte med band- eller skivtäckning med plåt eftersom denna i sig är för tät. Däremot finns det gott om forskning kring användningen av diff öppna undertak. Kolla t.ex. på hemsidan för Fuktcentrum i Lund.
 
J justusandersson skrev:
Vet ej, tveksamt, men det måste gå att ta reda på. Det funkar inte med band- eller skivtäckning med plåt eftersom denna i sig är för tät. Däremot finns det gott om forskning kring användningen av diff öppna undertak. Kolla t.ex. på hemsidan för Fuktcentrum i Lund.
Kollade lite snabbt på 2 papptillverkare och båda kallade det för diffusionsöppet underlagstak. Så att ha det som ytskikt känns minst sagt tveksamt!

Men låter kanske vinden vara trots allt.. När vi gjorde besiktning på huset så tyckte dem inte att vi skulle tilläggsisolera och det har hängt kvar i 3 år nu men den där värmen är fan inte nådig
:crysmile:

Men jag ska gå in om kolla på fuktcentrum också (y)
 
Kolla det här med markskiva också. Jag har testat det, så jag vet att det har effekt. Jag fick tipset när jag läste en bok om tropiskt byggande för ett antal år sedan.
 
J justusandersson skrev:
Kolla det här med markskiva också. Jag har testat det, så jag vet att det har effekt. Jag fick tipset när jag läste en bok om tropiskt byggande för ett antal år sedan.
Typ stenull alltså?

Får ta och försöka hitta mer info i frågan! Men det kan absolut vara ett alternativ också
:)
 
Det är stenull med mycket hög volymvikt, ca 150 kg/m3 har jag för mig.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.