Ja öppna upp tak låter lite jobbigt. Lättare när man har tvåplans hus, även om jag ändå måste öppna upp fasaden för att fästa mitt bärlinan i stommen på huset på nåt sätt.


Idag har jag roat mig med att kapa till hörn stolparna. 65mm sågdjup räcker bara nästan för att såga i 140mm stolpar. Fick bli en del sågande med fogsvansen. Man skulle haft en tigersåg.
Stor handsåg kapar genom tjock trästolpe på stenbelagt underlag, med markeringar för sågning synliga och cirkelsåg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara mitt stolpen kvar att såga till nu. Den blir lite trixigare. Ska fälla in det främre dragbandet (heter det så?). Så jag ska såga ut ett U (42x180mm) mitt på stolpen.
Hur gör man det? Såga massa snitt och sen gå lös med ett stämjärn? eller kan handöversfräsen klara av det?
 
Idag har jag köpt lite brädor.
Staplar med nya träbrädor och virke förberedda för ett byggprojekt, lagrade utomhus på stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu tror jag att jag har det mesta virke för stomme och utsida.

På måndag ska det äntligen börja grävas!
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Igår började arbetet med grunden lite, de var här och mätte ut.
Idag har det gått undan!
Nyligen utsatt grund för byggprojekt med grus och synliga grundplintar intill en tegelvilla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Grunden går framåt. Gjutning på måndag!
Förberedd grund med armeringsnät för gjutning, bredvid rödtegelhus och grannhus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag har jag roat mig med att grundmåla panel.
Grundmålad träpanel upplagd på stenläggning i solljus, förarbete inför byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har även lyckats med konststycket att slå mig själv i ansiktet med en fogsvans, så att jag fick ett jack i näsan. :oops:
 
  • Gilla
  • Älska
Carpen63 och 3 till
  • Laddar…
Ingen golvvärme eller ska ni flyta in den? Jag hoppas på få dit golvvärmen i veckan och gjutning veckan därpå.
 
Jo. Men de ville inte lägga i den innan heelgen på grund av risken för att den skulle bli skadad. Det är många småbarn som springer runt här.
 
Nefrums Nefrums skrev:
Jo. Men de ville inte lägga i den innan heelgen på grund av risken för att den skulle bli skadad. Det är många småbarn som springer runt här.
Okej ska de både hinna lägga den och gjuta på måndag alltså, känns som att det tar eb stund att lägga golvvärmen och sätta fast den ordentligt så att den inte flyter upp.
 
iSnobben iSnobben skrev:
Okej ska de både hinna lägga den och gjuta på måndag alltså, känns som att det tar eb stund att lägga golvvärmen och sätta fast den ordentligt så att den inte flyter upp.
De sa att det skulle ta tre timmar att lägga i värmeslingor. Vi får se om det blir gjutet på måndag.
 
Är det dem eller en elektriker som lägger ut slingorna?
 
A atomlab skrev:
Är det dem eller en elektriker som lägger ut slingorna?
En av dem är behörig elektriker, så jag antar att det är han.
 
Spännande och nu hamnade vi ju på efterkälken igen ;):crysmile:
 
idag har det blivit trädgårdsarbete för hela slanten. Jämnat till gräsmattan där den var sönderkörd och sen tagit hand om häcken, resat ogräs och allt annat som inte kommer vara prioriterat sen när jag kan börja bygga.

Nu har jag precis beställt takplåt, plannja trend blev det.
 
Gjutning pågår!
Betong gjuts i grundform med hjälp av en pumpbil vid ett bygge med radhus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Nyligen gjuten betongplatta för uteplats vid tegelvilla, med avgränsning och trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Ser bra ut :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.