Vad kör du med för bruk på väggarna?
 
Jag kör med hydraulisk kalkgrund enbart. Tror det heter Weber cal 109 hydraulisk kalkgrund och den är 1-4 mm.

Tänkte först bara grunda med den och sedan köra på med hydraulisk kalkbruk fin (weber cal 152 som är 1 mm) men på rekommendation av killen som säljer bruk och ett videoklipp på youtube så bestämde jag mig för att bara köra ett och samma bruk.

Mindre arbete, mindre matrialåtgång, lite ruffigare yta.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Staffans2000
Han blåste på dammet mot ljuset. Hade det varit asbest i hade det skrimrat i blått, sa han. Någon som har hört om det testet förut?

Ren rappakalja!
När jag var rörläggare rev jag isolering med asbest regelbundet. Asbest ser ut som mjuk gips eller mjöl. "Sanerandet" utfördes med hjälp av kniv och avbitartång.

Ergo sum.

Staffan
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Jag trodde aldrig på min rörmokares test. Men jag hoppas ingen av oss dör i förtid för att vi eventuellt har andats in farliga saker.

Jag tog bort all isolering och har bestämt mig för att inte sätta tillbaka någon. Däremot överväger jag ”måla bort” rören i vitt så att de inte syns så mycket.
 
Staffans2000
Som sagt. Jag lever fortfarande.
Simma lugnt.
Staffan
 
Per är nästan klar med att måla, eller kvasta på kalkfärgen borde jag säga. All källarlukt är borta, det är underbart! Vi får hoppas att det håller i sig.

Ny kalkfärg applicerad i källare med fräsch vit vägg och tak, och en synlig källarfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person målar källarvägg med kalkfärg och en kvast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Per har målat klart golvet i tvättstugan idag. Elektriker inbokad till fredag. Rörmokaren kommer nästa vecka. Sedan kan vi koppla in de nya tvättmaskinerna och torktumlaren.

Man tar bort målartejp från nytt, ljust målat golv i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hink med Hagmans golvmålning 1K hålls av person i vitt, färdigt projekt i tvättstuga beskrivs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Öyivind
  • Laddar…
Hur blev det till slut?
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag tog bort all isolering och har bestämt mig för att inte sätta tillbaka någon. Däremot överväger jag ”måla bort” rören i vitt så att de inte syns så mycket.
Jag målade alla rör vita eftersom jag ville ”måla bort dem” så att de inte syntes så mycket och jag har låtit rören vara oisolerade ända fram till nu men imorgon ska jag isolera rören för att bättre hushålla med elförbrukningen.

Sedan tycker jag att det är lite för varmt i vår källare, vill gärna att det är svalare där än i huset men i vår källare är det varmare pga alla oisolerade rör men också för att vi satte in fler radiatorer - ett under varje källarfönster - vilket kanske var lite overkill.

Förra året bytte vi också ut alla fönster i den gamla delen av huset och då bytte vi också ut källarfönstren och de nya fönstren är mer välisolerade än de tidigare.

Men i övrigt har tvättstugeprojektet gått i stå. Vi använder tvättstugan men den saknar inredning annat än två tvättmaskiner, en torktumlare och en avfuktare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.