Han måste väl ha strandskyddsdispans om det är en udde? Man får inte bygga stängsel/staket på strandskyddat område
 
Va? Vad har du fått det ifrån?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Strandskyddsreglerna är rätt tydliga. Inga staket eller annat som hindrar folk att komma åt området. Man får inte ens avverka annat än lättare gallring.

Strandskyddet är ju till för att dels ge allmänheten tillgång till stranden, och dels skydda faunan.

Sen om det är en jordbruksfastighet så kanske det finns några speciella regler, det har jag inte koll på
 
Man får stängsla in djur. Däremot är det ju fortfarande okej att gå där. I vissa fall kan det kanske finnas krav på att man ska ordna passage. Men det tror jag inte är något generellt krav. Men man får ju inte stängsla för att stänga ute folk, men det är inte speciellt för strandnära lägen.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man får stängsla in djur. Däremot är det ju fortfarande okej att gå där. I vissa fall kan det kanske finnas krav på att man ska ordna passage. Men det tror jag inte är något generellt krav. Men man får ju inte stängsla för att stänga ute folk, men det är inte speciellt för strandnära lägen.
Är det så? Att man får stängsla in djur? Jag har letat i strandskyddsreglerna men inte hittat något sådant, så jag förutsatte att staketregeln gällde.
 
Jag går dagligen längs Östersjöstranden - natura2000-område - med (kopplad!) jycke. Området är elstängslat men trägallertrappor finns för oss tvåbenta. Visst får man stängsla in boskap.

Fårbeteshagar är mycket trevligt.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Man får inte hindra allmänhetens tillträde. Finns det grindar eller trappor så är det ok med staket.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Letade vidare och hittade denna http://www.strandskyddsdelegationen.se/wp-content/uploads/Areella-näringar_2-dec.pdf
Tyvärr inga tydliga svar på just stängsel. Men hårda regler på vad en näringsidkare, typ bonde, får göra på skyddat område. T.ex. intressant att folk fått avslag för att de inte tjänar tillräckligt med pengar på att nyttja området.

Men hittade även ärenden där man sökt dispens för just fårhagar och fått det men villkor att man kunde gå igenom.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Bedriver man skogsbruk får man avverka utan hinder av strandskyddet.

Med tanke på hur mycket sjöar och vattendrag vi har i det här landet, skulle det inte bli mycket kvar annars!
 
Jag förstår att det blir problem när ni har en så liten tomt men det är helt OK att sätta ett fårstängsel 30 cm från erat staket, om ert staket är så dåligt så att han måste sätta ett eget prata med honom så kanske ni kan komma överens om att förbättra ert befintlga staket så att det inte behövs två parallela staket!
 
Det är ju fantastiskt med fåren rätt inpå, dem är hur goa somhelst :)

Betar snyggt och för sällan oväsen!
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.