tommib
Mmmm.... de där är kul. Om det gör väldigt ont kan du glödga ett vanligt metallgem och trycka igenom nageln (så långt du kan från nagelbandet, men i blödningen). Smärtan släpper direkt.
 
  • Gilla
TeroM och 2 till
  • Laddar…
Jag kör alltid ett fint borr typ 1 mm genom nageln vid behov. Dock manuellt och inte i skruvdragaren. Känns som bättre kontroll.
 
Det är i sådana stunder man behöver en bra pelarborr! En Arboga tex.
 
tommib
Grejen med det glödgade gemet är att det typ inte behövs något tryck alls. Man smälter sig genom nageln och stoppar så fort det kommer blod. Värmen tas upp av blodet som börjar strömma förbi gemet så inga skador på underliggande nagelbädd.

Men det är klart, som anledning att köpa en pelarborr är det förstås bra. Totalt legit...
 
  • Gilla
McSoftly och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
anledning att köpa en pelarborr
Skulle inte säga det jag..

Jarlingar 14 år gammal hade placerat tummen mellan ett smidesstäd och slägga i skolan.. Aj...
Bultade i hela armen.

Väl hemma så skulle det glödgas nålar.
Det fann inte jag särskilt lockande..
Var minsann ingen som skulle komma i närheten av mitt finger.

Så ut i verkstan och leta upp den minsta borren som inte var avbruten..
3.5mm. bra...

Upp med borren i chucken på träsvarven, högsta rpm blir bra.

Ni vet om man är dum nog och borrar hål i tunn plåt utan skruvstcke.. Det hugger när borren går igenom..

... Det blir lika när man borrar i naglar... :rolleyes:

Tur att fingret var så uppsvälld så att borret inte nådde vävnaden under.

Iaf så sprutade blodet ut ur hålet och in i chucken som lackerade både vägg och tak, ja färgen var blodröd iaf.. :crysmile:

Så kör med glödgad nål/gem.


Var iaf sedan en rolig historia att berätta för alla som undrade vad det var för färgstänk runt svarven. :D
 
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft och 3 till
  • Laddar…
S
Att glödga eller borra kan bli problem , ta hellre en skarp kniv i spetsen , morakniv är bra och borra med den , vid ett hål på någon hundra dels av millimeter så kommer blodet upp och trycket försvinner
då blir nageln kvar
 
Jag sågade mig i näsan...
Närbild av en person med glasögon som visar en liten skärsår på näsan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chiippe och 8 till
  • Laddar…
tommib
S skutten11 skrev:
Att glödga eller borra kan bli problem , ta hellre en skarp kniv i spetsen , morakniv är bra och borra med den , vid ett hål på någon hundra dels av millimeter så kommer blodet upp och trycket försvinner
då blir nageln kvar
Det behövs betydligt mer än en hundradels millimeter och glödgat gem, inte nål, är det vedertagna sättet att lösa problemet. Man kan "borra" med en knivsudd men det tar längre tid, blir ett större trauma och är inte sterilt.

Om du känner till några problem som uppstår med gemmetoden, vilket du antyder, får du gärna berätta om dem.
 
S
Glödgar du en sak så kan det om det är för varmt koagulera snabbt
Det med sterilt är nog lte överkurs som du antyder . det skvätter upp och går inte ner , är du så rädd för det
så får du väl sprita spetsen .
Har du tillgång till gem och värme när du står på jobbet med blånagel så är det bra , men troligtvis inte , då det ska åtgärdas när nageln har blivit blå under
 
Mikael_L
Dessutom krävs vi hantverkare ha gått "heta arbeten"-utbildning samt en våldsam pappersexercis ute på bygget innan vi får tillåtelse att glödga gemet.

Så borra med moraspetsen är kanske inte så dumt ändå. :) :crysmile:
 
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft
  • Laddar…
Inga tillbud med hammare...
Kan bidra med ett.

För några årtionden sedan (1997) skulle jag regla upp en vägg. Inga plåtreglar utan trä med klotsar.
En av stolparna skulle vara några cm från ett elrör som kom upp ur golvet. Det var infällt i kanten på bottenregeln. Klotsen satt en dm ifrån ungefär och jag skulle slå i ett par fyrtumsspik precis intill elröret.
Illustration av träreglar och en klots nära ett elrör på en bottenregel, i byggprojektskontext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktyget jag använde var en Amerikansk 28oz framing hammer. För övrigt fortfarande min favorithammare (y)

Amerikansk 28oz framing hammer med blått handtag och märkt "Estwing".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tricket med att spika är att inte tänka eller sikta. Titta på spiken och låta kroppen sköta sig själv. Med elröret i vägen blev det att mitt undermedvetna bestämde sig för att klappa till mitt knä med full kraft istället för att träffa spiken. Klockrent rakt på. Utan snedträff på någonting.

Det svartnade för ögonen och jag blev liggande raklång på golvet i en kvart innan jag kunde resa mig upp.

Skruvar numera när det är trångt.

Mvh Findus
 
Glödgat gem verkar vara rätt, speciellt som vi har en läkare i tråden som förespråkar metoden. Det går säkert med motsvarande annan ståltråd också, eftersom alla gem jag träffar på numer är gjorda i plast.
 
  • Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Jag sågade mig i näsan...
[bild]
:crysmile::rofl::crysmile::rofl::crysmile::rofl::crysmile::rofl::crysmile::rofl::crysmile::rofl: Hur i hela friden lyckas man?!?!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
:crysmile::rofl::crysmile::rofl::crysmile::rofl::crysmile::rofl::crysmile::rofl::crysmile::rofl: Hur i hela friden lyckas man?!?!
Man är sjukt klantig.
Jag skulle ta fram fogsvansen, men den fastnar i sladden till en skruvdragare som av nån anledning står på laddning på helt fel ställe.
Det hela resulterar i att jag slår mig själv i ansiktet med sågen... :oops:
 
  • Gilla
  • Haha
arasmus och 7 till
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Man är sjukt klantig.
Jag skulle ta fram fogsvansen, men den fastnar i sladden till en skruvdragare som av nån anledning står på laddning på helt fel ställe.
Det hela resulterar i att jag slår mig själv i ansiktet med sågen... :oops:
Hahaha! Jag tänker på papphammar när jag läser detta! :rofl:
 
  • Gilla
Grusimaskineriet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.