Hej, vårt garage som vi spenderar första sommaren med har sett bättre dagar. Jag har bestämt mig för att måla om det. När jag nu har grävt upp rabatten som ligger mot garaget så är plankändarna väldigt ruttna på vissa ställen. Se bilder. Väggen var i nederkant täckt med takpannor som skydd mot jorden. Och där det inte ruttnat var det ytterligare en täckskiva i ngn form av stenmaterial. Jag har två funderingar? Jag vill helst inte byta ut hela panelen, utan möjligen såga av den i nederkant där den är rutten och skarva med ny panel? Är det görbart, hur högt upp på väggen bör jag göra det? Nummer två, eftersom rabatten ligger inpå väggen, vad skulle ni bäst föreslå för skydd mot panelen, kan man spika på någon form av skydd? Sätta nya takpannor eller ngt annat för? Tacksam för svar.
 
  • Ruttna träplankor i nederkant av ett garage, omgivna av uppggrävd mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ruttna träplankor i nederkant av ett garage med uppggrävd rabatt och en spade i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är som det ser ut på bilden, att marknivå ligger högre än väggen så blir det problem igen med ny panel.

Problemet måste åtgärdas.

Alternativt, höja garaget, eller ett icke organiskt material (sten, plåt, komposit....), det kan gå att dränera, sätta sten och ny vägg i trä om man har ett större avstånd till huskroppen.

Om du bygger med oorganiskt material så kan vattnet dra sig upp ändå, kapillärkraft.

Bäst är att höja garaget om det går utan större kostnader.

Mvh P-A
 
Tack för svar! Höja garaget kommer tyvärr att bli svårt. Jag behöver hitta en annan åtgärd för nu.
 
  • Gilla
TOBIASANDER
  • Laddar…
Jag sågade av 60 cm nertill och köpte fibercementskivor och satte där.
Oorganiskt och suger inte. Kostar iofs en del men du kan köpa en bred och dela på längden. Beijer var det som hade dem.
Satte även en dropplåt under trät över skivan. Typ sån över fönstret.
 
  • Gilla
Boastor och 2 till
  • Laddar…
Du kan ju kapa bort nederkanten och lägga en bräda (typ 45x145) horisontellt med en plåt ovanpå. Olja brädan ordentligt innan målning. Sänk märken runtom och lägg grus efter väggen.

Husgrund med sänkta markförhållanden och nygrävd grusväg vid vägg, i förberedelse för plåt och träbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ungefär såhär :)
 
  • Gilla
Palk och 1 till
  • Laddar…
Såga av det nedersta som är dåligt på panelen och en liten bit till, sätt två fotplåtar, en som trycks upp under befintlig panel och en längst ner, sedan ett par offerbrädor mellan de två plåtarna. På marken något dränerande material, tex sand i botten och grovt grus på det, en kant av något slag mot gräsmattan.
Ingen matjord och ingen rabatt. Du kan sätta några enstaka dekorativa buskar i gruset, tex klematis, nån storvuxen ros eller så.
 
  • Gilla
Palk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.