Vårt hus (byggd 2011) står på grovt grus, eller hellre: jag vet inte van ytterväggarna står på men på insidan av dessa finns det grus. Under gruset (sa 70 cm djupt) ligger en slags fiber matta som förmodligen ska förhindra att ugräs eller något växer in under huset.

Jag vill plantera lite växter i vårt atrium gård och öppnade dãrför up stenutan i ett hörn och började gräva lite. Så här ser det ut:

Hörn av en atriumgård med grus och synligt betongfundament intill husets vägg, grävningsområde för plantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där det är ljust är det betongfundamentet. Där det är mörkt är det grus och där kan jag gräver ner lite mer och sedan fyller på med planteringsjord. Borde bli fint.

Men nu kommer jag till min fråga: eftersom det är perenner (humle, klematis, kaprifol, vildvin eller något sådant) som ska växa där i (förhoppningsvis) många år undrar jag om det finns något att tänka på, både för växternas och för husets skull. Jag antar, t.ex. att rötterna kan inte göra någon skada så länge det är inte träd som jag planterar där, eller?
 
Jo, jag tror att även större klätterväxters rötter kan ställa till det. Primärt tänker jag på dagvatten och dränering, men även avlopp om det går där i närheten.

Mängden rötter står i proportion till hur mkt bladmassa som ska försörjas med vatten.
Om man dessutom betänker att en atriumgård är förhållandevis torr och väldränerad (?) så tvingas rötterna söka sig långt bort/ner för att få tag på vatten och näring.

Klematis blir ju måttligt stora, så de kan kanske fungera.
Humle, vildvin och vindruvor skulle jag definitivt undvika.
Kaprifol beror på vilken sort. Vi har vildkaprifol och den blir stor, men jag gissar att vissa trädgårdsvarianter är klena varelser som inte blir så stora. De kan kanske fungera.

Det mkt lilla utrymme som syns på bilden, och taget i beaktande att marken förmodligen mest består av sten och grus, gör att mindre krävande växter såsom t ex lavendel tycks betydligt mer lämplig.

Men jag förstår att en klätterväxt är önskad så undersök kaprifol. De bör klara rätt torra och karga förhållanden. (Det gör iofs även vinplantor och deras rötter blir mkt kraftiga och kan leta sig ner 10 m i marken...)
Klematis blir inte så stora, men jag misstänker starkt att de kräver mer näring (och ev vatten) än vad som troligtvis finns tillgängligt.
 
  • Gilla
tophee och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Jo, jag tror att även större klätterväxters rötter kan ställa till det. Primärt tänker jag på dagvatten och dränering, men även avlopp om det går där i närheten.

Mängden rötter står i proportion till hur mkt bladmassa som ska försörjas med vatten.
Om man dessutom betänker att en atriumgård är förhållandevis torr och väldränerad (?) så tvingas rötterna söka sig långt bort/ner för att få tag på vatten och näring.
Tack för ditt utförliga svar. Jag uppskattar verkligen det.

Det verkar rimligt att utgå ifrån att rötterna kommer att sprida ut sig. Frågan är i vilken utsträckning och framförallt: med vilka konsekvenser? Det är ju inte så att rötterna primärt letar reda på rör och attackerar dem. Visst kan rötter ta sig in i t.ex. dagvattenrör, särskilt när de är trasiga, men jag kunde inte hitta en enda berättelse eller bild på nätet där ovannämnda klätterväxter orsakade en sådan skada och på websidor där experter ger råd om dessa tar man upp risker med häftrötter osv som kan skada fassaden och även hur vissa starka klätterväxter som blåregn kan skada stuprör när de klättrar på det men aldrig några underjordiska problem.

Får jag alltså fråga vad din tro om att klätterväxternas rötter är problematoska beror på? Har du egna erfarenheter? Eller kanske någon annan här på forumet?

Oldboy Oldboy skrev:
Det mkt lilla utrymme som syns på bilden, och taget i beaktande att marken förmodligen mest består av sten och grus
Ja, det stämmer, förutom att jag grävt ner i ca 40 cm och fylld på med planteringsjord, så att förutsättningarna är ändå bättre än i en stor kruka. Huvudpoängen med att plantera i marken i stället för kruka är dock frostskydd.

Här är ett bild från idag med lite mer kontext:

Hörn av trädgård med rabatt, humleplantor på bord och säck dekorbark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta hörn är 100% i skuggan men när humlen (syns in bilden på rabattens höger sida) har tagit upp sig över väggen så får den ganska mycket sol.

Pä rabattens vänster sida tänkte jag sätta en wintergrön kaprifol som heter vintertry.

För vildvinet har jag en plats med lite mer sol till höger (syns inte på bilden).

Men kanske jag måste planera om, om det finns allvarliga hot från rötterna...

Vad gäller frågan i vilken utsträckning rötterna kommer att behöva sprida ut sig överallt så kommer jag förstås att vattna växterna regelbundet och så tänkte jag att den steniga grusjorden under atriumet ändå är ganska fuktig eftersom solen inte når marken förutom en kort tid och så är det gatsten i hela atriumet så att nytt vatten sipprar ner regelbundet. Det är väl dränerat, men med 154 regndagar per år ser jag inte hur der skulle bli för torr för en vildvin, en humle, och en vintertry.

Men jag bara gissar. Vill gärna höra hur andra tänker.
 
Har inga egna erfarenheter av detta, ännu. (Men vi har rabatter runt huset med bl a humle, kaprifol, blåregn och klätterrosor. Vad grunden, dräneringen och avloppet tycker om det återstår att se...)

Men som du kanske noterat i olika trådar här på forumet så tycks man generellt vara hysteriskt rädd för växtlighet i närheten av huset = grunden och dräneringen. Pga rötter. Huruvida ngn faktiskt har råkat ut för detta, eller om det bara är gamla antaganden upprepade i det oändliga och därmed förvandlade till "sanningar" vet jag inte.

Däremot tycker jag mig ha noterat att växter utvecklas efter de förutsättningar som de och växtplatsen erbjuder. (Motsvarande arv & miljö för vårt mänskliga beteende.) Vissa växter växer som ogräs på en viss plats (förutsättningar) medan andra inte gör det, och en del bara tynar bort. Sedan har vi höjden på växter. Den beror naturligtvis på växtens genetiska förutsättningar, men också i hög utsträckning på tillgång och behov av direkt solljus.

Om man då gör antagandet att marken under ert atrium är relativt torr och mager så tvingas rötterna att söka sig längre bort och djupare för att kunna försörja växten. Här finns då ytterligare två möjligheter/ytterligheter, dels att rötterna fortsätter att breda ut sig och växten frodas och blir stor, och dels att rötterna inte breder ut sig så mkt och växten tynar bort och dör, eller om det är en liten skuggtålig växt att den faktiskt klarar sig på det marken i närområdet kan erbjuda. Edit: Kom just på att ytterligare ett alt är att man beskär/klipper växten om den blir för stor. Då bör inte rötterna bli så stora heller eftersom deras storlek står i proportion till bladmassan.
Detta är väl ytterligheterna, sedan finns hela skalan däremellan.
Här kommer då TS frågeställning in om vilka växter som är lämpliga. För att ge klara tydliga svar krävs antingen egen erfarenhet eller stor kunskap inom växtlära och/eller klätterväxter på svenska hus och tomter.

Sedan när det gäller växter rent generellt så är det oftast stor skillnad mellan södra och norra delen av landet. Nr 1 brukar vara vilken växtzon det är.
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
i olika trådar här på forumet så tycks man generellt vara hysteriskt rädd för växtlighet i närheten av huset = grunden och dräneringen. Pga rötter. Huruvida ngn faktiskt har råkat ut för detta, eller om det bara är gamla antaganden upprepade i det oändliga och därmed förvandlade till "sanningar" vet jag inte.
Jo, alltså jag har ännu inte läst någon horrorberättelse om rötter som har förstört hus eller rör. Däremot har jag läst om blöta källare som blivit torra pga växter i närheten sam om att moderna markrör av plast brukar inte skadas av rötter (utan att det är de gamla betong rör som läcker och därför blir intressanta för rötter). Jag har även fått grönt ljus från en (tysk) expert för fasadplantering so att jag fortsätter med mina planteringar som planerad och hoppas det går bra.

Oldboy Oldboy skrev:
Om man då gör antagandet att marken under ert atrium är relativt torr och mager
Mager ja. Men torr? Tror jag inte. Det här är Göteborg där torr mark är ett okänd fenomen. Kanske jag underskattar växternas vattenbehov. Meningen med allt det gruset är ju dränering så att kanske vattnet sipprar bort för fort. Vi får se. Vad gäller växtnäring ska jag nog se till att jag gödslar...

Oldboy Oldboy skrev:
ytterligare ett alt är att man beskär/klipper växten om den blir för stor.
Fast meningen är ju att dessa växterna ska blir stora... Men självklart beskäras dem när de blir för stora!

Oldboy Oldboy skrev:
Här kommer då TS frågeställning in om vilka växter som är lämpliga. För att ge klara tydliga svar krävs antingen egen erfarenhet eller stor kunskap inom växtlära och/eller klätterväxter på svenska hus och tomter.
Den tyska webbsidan/webbaffären www.fassadengruen.de kan jag varmt rekommendera om man går med tanken att ha klätterväxter på fasaden: det finns otroligt mycket information där och de levererar även till Sverige. Man får förstås beakta deras mer sydliga läget, men i södra Sverige blir så nog inte så stor skillnad.
 
Ja, det är bara att plantera och pröva. Det är ju inte precis så att man inte hinner med att tänka innan växterna kommit upp i en storlek som ev kan innebära problem. Kanske kommer de aldrig upp i sådan storlek. Bara tiden kan utvisa det.

Det kan vara skillnad mellan exemplar av samma växt, liksom det kan vara stor skillnad i markförhållanden bara någon meter bort. Vi har råkat ut för båda fallen. Vissa plantor som ska vara starkväxande har bara blivit ynkliga spetor, och på vissa ställen har ingenting riktigt velat växa. (Märks tydligast vid häckplantering.)

Göteborg, ja lite småfuktigt kan det ju vara... Å andra sidan så är väl kaprifol Bohusläns landskapsblomma? Den trivs i klippskrevorna.

För tusan! Kom just på att vi faktiskt har råkat ut för rotinträngning i avlopp. Det var i ett hus vi hyrde för många år sedan. Byggt -47, så det var nog just betongrör i avloppet. Fick stopp och översvämning i källaren. Stoppet satt enl röris precis där avloppet gick ut ur huset. Där växte några rododendron, ca 1,5 m höga. Avloppsrören gick ca 2 m ner i marken under. Nå, det var inga klätterväxter som orsakade det iallafall. :)
 
  • Gilla
SimonThn
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Avloppsrören gick ca 2 m ner i marken under. Nå, det var inga klätterväxter som orsakade det iallafall.
Oj, 2 m ner är ju en god bit och om växten bara var 1,5 cm hög så hade man inte heller förväntat att det skulle bli problem. Vilket lär oss då att man aldrig vet... Jag är bara glad att vi inte har några gamla betongrör i närheten (t.o.m. inga gamla rör alls) för då hade det varit mycket mer riskabelt att chansa.

Däremot stötte jag på två gula markrör igår när jag grävde det andra hålet. De ligger precis ovanpå markduken:
Grävt hål i grus med synliga gula markrör bland stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa är nog el eller någon annan kabel. Inget problem alls skulle jag nog säga, även med en vildvin direkt ovanpå, eller hur? Frågan är hellre om växten trivs i sin lilka oas av 60 liter planteringsjord mitten i grusöknen. Men det kan jag berätta om om ett eller två år...

Oldboy Oldboy skrev:
För tusan! Kom just på att vi faktiskt har råkat ut för rotinträngning i avlopp.
Man kan ju undra om anledningen för att det inte finns några horrorberättelser om rotinträngning kan vara att folk förtränger sodanna upplevelser och kan då vanligtvis inte berätta om de...
 
Varför inte bygga upp en låda med någon form av tätt galler mot grunden som ändå ger möjlighet till dränering men hindrar kraftiga rötter att ta sig ner? Jag hör till den kategori som visserligen inte hysteriskt men ändå oroat ser växtlighet längs husgrund. Kostnader för att åtgärda grundproblem senare kan i många fall inte betraktas som försumbara.

Humle får -på sikt- aggressivt rotsystem (nämnts tidigare) och kaprifol kan bli problematisk (beroende på sort) och har dessutom kort blomningstid. Eftersom både plank och fasad har träpanel skulle jag välja en klätterväxt som kan klippas ner på vintern så att fasaden andas. Det finns klematistyper som årligen klipps ner till 20/30 cm och som på en säsong växer flera meter. Då gäller det att tänka på
A) att den blommar på årsskotten
B) att den trivs i skugga
C) att den växer snabbt
D) att den har lång blomningstid och vackert bladverk

Jag har tex en klematis Summersnow som står i en 40-liters plastkruka, nu på fjortonde året, dikt intill mitt trädäck. Den täcker hela trädäcksgaveln redan i juni trots att jag kapar den på 20 cm. Nu rekommenderar jag inte Summersnow, växer 4-5 m/säsong, eftersom mitt ex egentligen var meningen att placeras på annan plats. Den är dessutom vitblommande - du vill kanske ha annan färg.
 
  • Gilla
tophee och 1 till
  • Laddar…
Står din summersnow kvar utomhus på vintern @yonna?
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
Summersnow står ute; plastbyttan är av den kraftigare typen. Men den skyddas något av stora bambus eftersom östersjövindarna kan vara hårda. Härdighet zon I-V. Väldigt kraftigväxande så den passar inte varsomhelst. Men det vackra bladverket, den långa blomningstiden och de små blommorna som inte gör den "skräpig" när dessa vissnar gör den värdefull om man söker lummighet.

Den behöver ett par år på sig för att komma igång.
 
yonna yonna skrev:
Varför inte bygga upp en låda med någon form av tätt galler mot grunden som ändå ger möjlighet till dränering men hindrar kraftiga rötter att ta sig ner?
Meningen med add sätta växterna ner i marken var (a) frostskydd och (b) mer "växtpower". Nu är din Summersnow tydligen ett exempel att man har mycket växt i en ganska liten kruka ändå. Men jag har redan minst en klematis inplanerat. Dessa diskuterades inte här eftersom de ska sitta i krukor.

yonna yonna skrev:
Humle får -på sikt- aggressivt rotsyste
Ja, men som jag förstått menas med det att rotsystem sprider ut sig och det kan hända att hunlen tar över trädgården där man tänkte ha någon annan växt, inte att det förstör fundament elker rör. Dessutom har jag förstått att det är mest vild humle som är mycket aggressiv och där många har problem med att få bort den ur trådgården eller där den växer in från grannens tomt.

yonna yonna skrev:
kaprifol kan bli problematisk (beroende på sort) och har dessutom kort blomningstid.
Problematisk med rötterna menar du? Vad gäller blomningstid så har jag inte valt den för blommornas skull utan eftersom den sorten (Vibtertry) är vintergrön. Jag vill gärna ha en växt där i atriumet som är grön året runt. Never mind the flowers. Dessutom ska den klara skugga bra. (Det är ingen sol i det hörnet (om man räknar bort den som vi vissa tider reflekteras från ett fönster.)

yonna yonna skrev:
Eftersom både plank och fasad har träpanel skulle jag välja en klätterväxt som kan klippas ner på vintern så att fasaden andas.
Jag vill inte ha någon självklättrande växt (med häftrötter alltså). Bara slingrande och klängande (med klätterstöd). Humlen och klematisen klipps ner varje år. Men inte vildvinet och inte vintertry heller. Men efterson de inte sitter direkt på väggen så borde det inte vara någon andningsproblem. Vi får se.

yonna yonna skrev:
Då gäller det att tänka på
A) att den blommar på årsskotten
B) att den trivs i skugga
C) att den växer snabbt
D) att den har lång blomningstid och vackert bladverk

Jag har tex en klematis Summersnow
Menar du alltså att Summersnow trivs i skuggan? Den hade jag nämligen ännu inte med på min lista med skuggatålig klematis...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.