Hur svårt kan det vara? Självklart hade jag alla rätt! Negationer i frågor är luriga, och bör undvikas om man gör en undersökning där det är viktigt att man har förstått frågan. I den här typen av quiz är det bara kul.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hmm. Ordet inte fanns inte med från början...
Fanns när jag gjorde det iaf... :)
 
useless useless skrev:
Hmm. Ordet inte fanns inte med från början...
Jaha?

Nu kör du också med dubbla negationer... :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Bahco missade jag på, annars gick det fint.

Jag fick chansa på tången, jag har alltid kallat det där för näbbtång.
Jag gillar såna här quiz!
 
Mikael_L
Jag har redan glömt vad jag svarade på tången, vad som var rätt alternativ, och jag har tom glömt vilka tre svarsalternativen var, så jag skulle sannolikt missa igen :surprised: ;)
 
Eftersom jag bor i trähus och i övrigt också är måttligt intresserad av borrhammare så fick jag klura lite på frågan om SDS+. Men det svar jag tyckte var mest rimligt visade sig också vara rätt så det blev full pott.
 
Alla rätt, första gången :D
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
4 av 10. Vad ska jag skylla på? Att jag dricker whiskey, att Santana spelar i min Spotify eller att detta inte är min starka sida?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
10/10

Får jag köpa fler verktyg nu?
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
10/10

Får jag köpa fler verktyg nu?
Absolut inte, ditt resultat visar att du redan har mer är du kan behöva …
 
  • Gilla
Broken arrow och 3 till
  • Laddar…
7 av 10

Inte riktigt den delen av verktygskunnandet där jag är starkast.
 
"Är du torsk på verktyg?" kunde ju varit en alternativ rubrik på quizzet
 
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Min hjärna funkar inte den här tiden på dygnet så det blev för mycket negationer i maskinfrågan.
"Flacktång" blev jag lite nyfiken på då jag egentligen aldrig hört någon använda uttrycket så jag konsulterade google. Kan medge att samma typ av tång i bildfrågan dök upp, men minst lika många spetstänger (exempelvis Knipex 2611 som på deras egen sida benämns som "spetsnosad tång") dök upp som "flacktång".
Det är förstås lite kul att på Wikipedia benämns plattång som flacktång inom parentes: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tång_(handverktyg) :p

Så följdfrågan blir förstås: Är det lokala namngivelser som kan avvika eller är det så att alla mina år inom industrin så har folk använt felaktiga begrepp på tängerna? :rofl:

Nu ska jag sova på saken. :geek:
 
Jag skulle gissa att ordet kommer från tyskans Flachzange, vilket i så fall skulle översättas till just ”plattång”. En annan kul felöversättning av något verktygsrelaterat är ”fransk skruv”, som kommer från engelskans ”wrench screw”.
 
  • Gilla
elpaco och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Är inte fogsvans också en sådan där märklig försvenskning?

Från wikipedia:
Fogsvans används för att såga av brädor, reglar och plank. Namnet är en försvenskning av tyskans "Fuchsschwanz", Den avsmalnande formen påminner om en rävsvans.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.