Humlo
Jag är lite intresserad av ett två-familjshus i bra skick till en okej peng. Just nu bor det två hyresgäster där på var sin våning som bott +5 år vardera men jag skulle i så fall vilja ha hela huset till eget boende.
Går det att säga upp dem med hänvisning till att jag själv vill bo i huset? Det finns ju detta med besittningsrätt att ta hänsyn till, men det vore väl rätt sjävklart att de får minst 3 månaders uppsägning för den nya köparen har tänkt att bo där själv? Då borde det väl gå att bryta hyreskontrakten rätt smidigt?
 
Ja, det kan du göra, 12 kap. 46 § 6 jordabalken (”hyreslagen”). Beroende på hur svårt det är att hitta nya lägenheter på orten kan du i värsta fall åka på förlängd uppsägningstid, men större problem än så ska det inte vara.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Kolla det där med en jurist, eller ring lokala hyresnämnden och fråga. Jag är rätt säker på att du kan säga upp dem med hänvisning till eget behov. Det är definitivt så ifall det gäller en uthyrd villa. Men detta att det är två lägenheter skulle hypotetiskt kunna vara ett problem.

Någonstans går ju gränsen för att det räknas som näringsverksamhet, och en hyresvärd med ex. 10 lägenheter kan inte säga upp hur som helst, oavsett eget behov.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Humlo
Det är ett stort hus på 8 rum med tillhörande källare och vind. På varje våning är det 4 rum och kök + en toalett så bortsett från det extra köket på övervåningen så är det mer som ett vanligt lite större hus.
Det måste väl räknas som bostadshus även om det är två kök installerade? Två toaletter är ju helt normalt att ha och även två balkonger, en på varje våning.
 
Det är bara att kolla vilken taxeringskod det har. En och tvåfamiljshus har samma. Antagligen är det klassat som en eller tvåfamiljshus. Då bör det inte vara något problem. Men det bör ju mäklaren ha koll på.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men det bör ju mäklaren ha koll på.
:crysmile::rofl:
 
  • Gilla
Fjällöparn och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
:crysmile::rofl:
Det svaret gjorde min kväll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.