Hej! Områdets elskåp och fiberskåp har hamnat konstigt i vårt område (kommunens fel och lite andra orsaker). Det står i tomtgräns men ska flyttas ut så långt det går så det ska hamna i linje med lyktstolparna. De vill lösa det den billiga vägen utan skarvning och gräva upp mark och enbart flytta skåpen. De kan alltså inte garantera att det hamnar i linje eftersom de inte vet hur det ser ut med kablarna i marken. Är det någon som vet hur det brukar se ut med kablaget i/under dessa skåp? Är det tilltaget lite extra så de får ut det 2 meter? Eller är det omöjligt att sia om? Håller verkligen tummarna att det hamnar i linje med lyktstolparna. Elskåp och fiberskåp i snötäckt område vid tomtgräns, nattbild med lyktstolpar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är det nog ingen som vet. Jag har aldrig varit med om att man lägger slack i marken före ett elskåp, däremot kan det ligga ett par extra meter fiber i en rulle inne i skåpet om det får plats.
Sen beror det på vilket håll kablarna kommer ifrån. Har ni tur kommer det från "rätt" håll så de räcker trots flytt.
 
kommer inte alla kablar längs vägen?
eller har de grävt ner kablarna inne på tomten?
 
Vill nog påstå att det inte görs aktiva försök att linjera, utan var sak har sin plats. Hur bred är den allmänna marken framför fastigheten?
 
A AndersS skrev:
Vill nog påstå att det inte görs aktiva försök att linjera, utan var sak har sin plats. Hur bred är den allmänna marken framför fastigheten?
2 meter är det mellan tomtgräns och lyktstolpe!
 
Och varför måste kabelskåpet flyttas? Samt det är högst osannolikt att skåpet kan flyttas utan ett omfattande skarvningsarbete.
 
Om skåpet nu står på kommunens mark så förstår jag inte varför det skal flyttas.
Det står ju säkrare mot påkörning och plogskador nu än om det står vid lyktstolparna.

Det normala när man förlägger kabel är ju i schakt längs vägen.
Det bör framgå av nätägarnas ritningar var kablarna går.
 
Jag själv som har fått postlådan nerkörd ett flertal gånger av olika anledningar hade hellre haft skåpet lite innanför lyktstolparna.
 
Av alla de kabelskåp jag sett (mest el förvisso) kan man knappast flytta ett enda 2 meter utan att lägga ordentligt med arbeta på att skarva kabel...
 
R Ran9 skrev:
2 meter är det mellan tomtgräns och lyktstolpe!
Då har man nog placerad skåpen ganska normalt vid tomtgräns för det ser ut som 2 meter innanför lyktstolpen. Lyktstolpen placering är ju utifrån hur den ska belysa området och el/fiberskåp ska placeras så att det finns plogutrymme och plats för snövall där det går. Brukar t.o.m. stå i anvisningar från kommunerna vid placering av fiberskåp att de ska placeras mot tomtgräns för att inte inkräkta på vägområdet.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Instämmer med flera föregående - det står väl bra där det står?
 
Problemet är att vi fått nyttjanderätt fram till lykstolpen. Alla på vår sida har fått det... dock hade vi ju skåpen som stod där. Så visst skåpen står rätt men vill ju inte lägga häck framtill så att det ser ut som att skåpen står inne i min trädgård.
 
Det var ifrån början tänkt att det skulle vara kommunal mark med gräsytor mellan elskåp och lyktstolpar. Det är även vad vi fick till oss när vi valde tomt och byggde huset. Sen när vi flytta in i huset kom det en ändring att ytan blir nyttjanderätt på istället. Grannen har tex lagt gräs och förlängt sin häck hela vägen ut till lyktstolparna. Problemet jag får istället är skåpen som står mitt i vägen....
 
Så gräs och plantera häck som grannen...
Ser ut att vara en perfekt bas till ett barbord, fågelbad eller solur!:ok:
 
K Klabbarparn skrev:
Så gräs och plantera häck som grannen...
Ser ut att vara en perfekt bas till ett barbord, fågelbad eller solur!:ok:
Det är dock inte svaret på frågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.