Vi ska flytta till hus i juni, en del av källaren har fuktskador med bubblor i färgen och som krasar under när man trycker på dem. Från början tänkte vi anställa någon nästa år för att dränera hela huset men mammas kille säger att man om det ej är fukt överallt endast kan dränera den delen fuktskadorna är. Vi tänkte då göra den biten själva, gräva för hand då det är en altan över då hoppas vi att vi slipper ta bort altanen. I alla fall så undrar jag vad man gör åt de redan befintliga fuktskadorna? När man grävt upp, ska man låta det torka? Ska man ha en fläkt på insidan som hjälper till att få det torka? Jag antar att man måste laga väggen med innan man lägger igen allt igen, men måste fukten som redan är där bort först?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
S
Dränerar man så gör man det helt och inte en bit ,det är nästan som att bota benbrott med magnesyl
när väggen är frilagd på utsidan så börjar den att torka på båda sidor , ingen fläkt behövs .
Du får se vad som finns på utsidan grunden , asfalt vanligt för att stoppa vatten att gå in, den brukar
spricka lite här och där , då kryper vattnet in
Är skadorna högt upp så kan nivån vara i höjd på utsidan eller sugs upp i väggen
Det med laga , bara vänta tills väggen är torr
 
Du behöver int göra något speciellt för att torka väggen. Gräv, sätt lämpligt fuktskydd på väggen. Finns flera olika system, fixa dräneringen.

Sedan efter någon lämplig tid, kanske ett par månader så har väggen torkat så det går att måla. Om det är väldigt stora skador på putsen så kan det behövas putsas om, annars räcker det troligen med lite spackel (inte vanligt vägg/snickerispackel, utan ex. husfix). Måla.

Håller med om att man bör inte dränera bara en liten bit. Ta minst en hel sida av huset. Du behöver ju dessutom ha ngn. plan på var du skall leda vattnet.
 
Staffans2000
S skutten11 skrev:
Dränerar man så gör man det helt och inte en bit ,det är nästan som att bota benbrott med magnesyl
Det stämmer inte!
Det går fint att bara dränera där det behövs. Är det torrt och fint på tre sidor, men blött på en, finns det ingen anledning att gräva upp runt hela huset.
Själv så dränerade jag bara en långsida, plus en meter på varje anslutande kortsida när jag åtgärdade mina fuktproblem. Och det var för över tjugo år sedan.
Man skall inte reparera det som redan fungerar

Staffan
 
  • Gilla
rikje och 2 till
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Dränerar man så gör man det helt och inte en bit ,det är nästan som att bota benbrott med magnesyl
när väggen är frilagd på utsidan så börjar den att torka på båda sidor , ingen fläkt behövs .
Du får se vad som finns på utsidan grunden , asfalt vanligt för att stoppa vatten att gå in, den brukar
spricka lite här och där , då kryper vattnet in
Är skadorna högt upp så kan nivån vara i höjd på utsidan eller sugs upp i väggen
Det med laga , bara vänta tills väggen är torr
Ser ingen anledning att dränera de väggar som inte är fuktskadad. Hur länge bör det torka innan man börjar täcks igen?
 
H hempularen skrev:
Du behöver int göra något speciellt för att torka väggen. Gräv, sätt lämpligt fuktskydd på väggen. Finns flera olika system, fixa dräneringen.

Sedan efter någon lämplig tid, kanske ett par månader så har väggen torkat så det går att måla. Om det är väldigt stora skador på putsen så kan det behövas putsas om, annars räcker det troligen med lite spackel (inte vanligt vägg/snickerispackel, utan ex. husfix). Måla.

Håller med om att man bör inte dränera bara en liten bit. Ta minst en hel sida av huset. Du behöver ju dessutom ha ngn. plan på var du skall leda vattnet.
Ja det är ju med en fråga, vart man ska leda vattnet. Har ju ingen aning om hur det ser ut under.

Vad jag förstår så ska det ligga rör där redan men som är Igen satt.
 
Staffans2000
Du får helt enkelt gräva upp och titta. Vill det sig väl ansluter du bara dina nya dräneringsrör med de gamla.
 
  • Gilla
Mariabrandt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.