Jag börjar bli lite smått oroad för var detta smältvatten tar vägen nu när snön smälter.
Jag bor i Västernorrland,inte Jönköping,har bara inte orkat ändra texten ännu.

Snömängderna har varit extrema här uppe i vinter och nu när snön börjar smälta börjar jag fundera på var allt detta smältvatten tar vägen? Jag har inte källare lyckligtvis,men väl en krypgrund som jag förstås inte heller vill ha översvämmad.

Hur märker man om krypgrunden översvämmas av smältvatten?

Jag har ett stall på gården och idag upptäckte jag att det ligger pölar med vatten på golvet inne i stallet. Jag antar att detta är smältvattnet som tränger in,och ser det ut så i stallet,hur ser det ut i krypgrunden under bostadshuset då?

Jag blir alldeles svettig av detta. Någon som kan lugna ner mig,eller borde jag vara orolig?
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
man besiktigar okulärt. borde finnas lucka någonstans till krypgrunden.
hur gammalt hus?
 
K Klasklättermus skrev:
man besiktigar okulärt. borde finnas lucka någonstans till krypgrunden.
hur gammalt hus?
Huset är från 30 talet. Nej lucka till krypgrunden finns ej.
 
Om det rinner in vatten under huset så lär det inte vara något nytt fenomen. Förmodligen rinner det undan när snön och tjälen är borta.
Bara för att det är blött på marken under huset några veckor innebär det inte att träet flera dm ovanför blir blött.

Men det är ingen dum idé att fixa en inspektionslucka på nåt bra ställe...
 
useless useless skrev:
Om det rinner in vatten under huset så lär det inte vara något nytt fenomen. Förmodligen rinner det undan när snön och tjälen är borta.
Bara för att det är blött på marken under huset några veckor innebär det inte att träet flera dm ovanför blir blött.

Men det är ingen dum idé att fixa en inspektionslucka på nåt bra ställe...
Var skulle du säga att ett bra ställe är att skapa en inspektionslucka?
 
Det vet man inte om man inte vet hur det ser ut på plats...
 
useless useless skrev:
Om det rinner in vatten under huset så lär det inte vara något nytt fenomen. Förmodligen rinner det undan när snön och tjälen är borta.
Bara för att det är blött på marken under huset några veckor innebär det inte att träet flera dm ovanför blir blött.

Men det är ingen dum idé att fixa en inspektionslucka på nåt bra ställe...
I höstas innan snön kom,så inspekterades krypgrunden utifrån av en besiktningsman. Han tittade in genom ventilerna/gallrena och såg att det finns inte mycket plats att krypa i grunden. Det verkar vara väldigt ont om utrymme där. Går det överhuvudtaget att skapa en lucka då?
 
Om det inte går utifrån så kan man ta upp ett hål i golvet i en garderob eller liknande.
Men, som jag sa tidigare, det finns förmodligen inget att oroa sig för.
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Huset är från 30 talet. Nej lucka till krypgrunden finns ej.
då får du fixa en ingång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.