Jag har lite Scilla på olika ställen i trädgården. Jag tycker den är trevlig och vill ha den på fler ställen. Om jag sätter en lök, hur snabbt och lätt förökar den sig? Jag tänkte givetvis inte sätta en enda lök men om man ska täcka en yta på tio kvadratmeter med en dm avstånd mellan plantorna så går det åt 1000 lökar á 2-3 kr, därav min fråga. Bild från rektorsvillan vid Katedralskolan i Uppsala. :D Trädgårdsyta täckt av blå Scilla-blommor med träd och grön trästaket i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går oerhört snabbt, på några år har de nog fördubblat sig. Jag skulle inte köpa några scillalökar, har du dem redan i trädgården så kommer de att sprida sig. Du kan ju alltid flytta några lökar dit du vill ha dem.

De kan lätt bli ett bekymmer också för de går inte att kontrollera och hålla på en enda plats. Jag gräver upp många varje år, tro mig, det är inte vackert med en helblå trädgård på våren. Just på den bilden är det fint där de växer i gräsmattan men när det övertar hela rabatter är man inte lika glad.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Om man vill ha en snygg gräsmatta är det ett problem med för mycket scilla eller andra lökväxter som blommar så här års eftersom man inte kan klippa gräset förrän scillabladen har vissnat ner och det är svårt att kratta, gödsla och göra annan vårskötsel av gräsmattan.
 
Jag tar hellre en scillagräsmatta än en "Olle Berg-gräsmatta" alla dagar i veckan. :) Jag har både scilla, vitsippor och en och annan krokus här och var men de sprider sig oerhört långsamt. Låter bli att klippa runt om men det hjälper inte tyvärr. Så det beror nog mycket på vad det är för typ av klimat/jordmån/sol etc på platsen.

Har ni några växter ni inte vill ha i gräsmattan så hojta till så hämtar jag, allt utom maskros. ;)
 
  • Gilla
p.lundgren och 4 till
  • Laddar…
Tack för input. Min tanke är att gräsmattan får vara blå till dess jag klipper första gången på våren, sen har jag inga ambitioner att spara scillorna resten av sommaren. Jag får hålla ögonen på spridningen. Det här är bara andra våren med trädgården så jag minns inte hur det var förra året. Jag har en rabatt där de förekommer ymnigt men i övrigt är det mest spridda skurar, tämligen glest, på gräsmattan. Jag gör nog ett försök att etablera en "scilla-ö" från rabattbeståndet och observerar hur spridningen går därifrån.
 
  • Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
G Guson skrev:
Tack för input. Min tanke är att gräsmattan får vara blå till dess jag klipper första gången på våren, sen har jag inga ambitioner att spara scillorna resten av sommaren. Jag får hålla ögonen på spridningen. Det här är bara andra våren med trädgården så jag minns inte hur det var förra året. Jag har en rabatt där de förekommer ymnigt men i övrigt är det mest spridda skurar, tämligen glest, på gräsmattan. Jag gör nog ett försök att etablera en "scilla-ö" från rabattbeståndet och observerar hur spridningen går därifrån.
Min före detta granne hade en fin blå gräsmatta, väntade varje vår med att klippa de blåa delarna till den hade vissnat. De som har köpt huset nu klipper dem innan de har vissnat och sedan dess har de minskat radikalt :(
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag fick ett gäng Scilla-lökar härom året som jag satte i gräsmattan. Jag skulle gärna se den helblå gräsmattan på våren, men det har inte varit speciellt invasiv hittills.

Dalbotant Dalbotös skrev:
Har ni några växter ni inte vill ha i gräsmattan så hojta till så hämtar jag, allt utom maskros.
Jag har lite kirskål som du gärna får komma och hämta.
 
  • Gilla
Kallebo och 2 till
  • Laddar…
T term skrev:
Jag har samma ambitioner med gräsmattan, och upptäckte att smålökar är väldigt billigt att beställa från Holland. Kolla på [länk] , en säck på 500 lökar för €30.
Bra tips! Även med frakt på 17,5 Euro så blir det prisvärt med 30 Euro för 500 lökar. Det får nog bli en beställning till hösten. Om någon i Uppsalatrakten vill sambeställa är det bara att höra av sig.
 
Vi har också satt scilla. Vill också ha en blå matta till våren. Hörde också att den var invasiv och spred sig lätt. Allt är relativt. På 10 år har den inte ökat särskilt mkt i yta, men väl i täthet. Så nu har vi konstaterat att det är ett måste att köpa många fler lökar och plantera ut på hela ytan som vi vill ha scillablå. Lämpligen med 1 - 3 dm lucka mellan lökarna. Ju tätare man sätter dem desto snabbare blir det en tät fin blå matta. Men som TS konstaterat så blir det en avvägning mot kostnad och arbete.

Vi klipper inte vår gräs/ogräsmatta förrän bladen vissnat ner, vilket är sisådär mitt i sommaren (juli). Så det är mer sommaräng med ogräs efter snödroppar, krokus, scilla och pärlhyacint blommat över i maj fram till juli. Men, vi tycker som Dalbotös, att en massiv mängd med vårfägring går före en perfekt gräsmatta alla dagar i veckan. Dessutom så är särskilt krokusen viktig då den utgör vital startföda för yrvakna humledrottningar, solitärbin, fjärilar och andra tidiga insekter. Sedan kommer vide/sälg/pil och tar över som föda.
Om man klipper ner innan bladen vissnat så ska man nog inte räkna med ngn nämnvärd spridning alls, utan vara glad om de befintliga lökarna överlever till nästa år.
 
BirgitS
Oldboy Oldboy skrev:
På 10 år har den inte ökat särskilt mkt i yta, men väl i täthet. Så nu har vi konstaterat att det är ett måste att köpa många fler lökar och plantera ut på hela ytan som vi vill ha scillablå.
Man kan ju gräva upp där det är tätt mellan lökarna och placera ut dem över en större yta, t.ex. när bladen börjat vissna så att lökarna inte är så beroende av sina rötter längre men man fortfarande ser var man har dem.
 
Uppdatering av ämnet. Jag följde rådet om Bulbi och beställde två påsar förra året och petade ner dem i gräsmattan. Det är lite svårt att uppskatta hur många som tagit sig men jag ser en del tomma fläckar där det tydligen inte gick bra. På det hela är jag dock nöjd. Det blir spännande att se hur det gått nästa vår med självspridningen. Jag kommer inte att toppa upp med nya lökar i höst.
Gräsmatta med sporadiskt utspridda blå blommor och några tomma fläckar utan växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
BirgitS
G Guson skrev:
Det blir spännande att se hur det gått nästa vår med självspridningen.
Det är inte säkert att vårens frön gror och blir så stora till nästa vår att de blommar då utan det kan nog ta ett år till.
 
Ja, jag har förstått att spridningen inte går med raketfart. Nu var det redan en del blommor på plats förra året innan jag planterade så viss tillökning hoppas jag på ändå.
 
Det där blir perfa om några år. :)
 
  • Gilla
Guson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.