D Daniel 109 skrev:
Nej, det bli sämre ur isolationssynpunkt. Fönstret hamnar ju delvis utanför husets övriga isolering. Då blir det dåligt isolerat runt fönstret. Hur mycket sämre det blir vet jag inte. Men bättre blir det definitivt inte.
Jag är fortfarande inte helt övertygad om att det är så självklart att det blir sämre ur energisynpunkt att placera fönstrena längre ut.

Just det att man får en ficka med kalluft innanför fönstret gör också att glaset faktiskt sitter där det är mindre differens mellan ute och inne.

För övrigt så är väl ändå standard att sätta spikläkt som en ram kring fönsterhålet på utsidan av vindskyddet. Denna ram isolerar precis lika bra som en regel i väggen.
 
ja men du får ett kallare glas som den varma inneluften gärna kondenserar på.
 
  • Gilla
Bolak_jr
  • Laddar…
Z zsimpey skrev:
ja men du får ett kallare glas som den varma inneluften gärna kondenserar på.
Visserligen sant (även om jag tror det är rätt liten risk) men det handlade om hur energieffektivt det var. Inte hur praktiskt det var.
 
Z zsimpey skrev:
ja men du får ett kallare glas som den varma inneluften gärna kondenserar på.
Vi har aldrig haft en tillstymmelse till kondens på insidan av våra fönster som sitter i liv med ytterpanelen.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi har aldrig haft en tillstymmelse till kondens på insidan av våra fönster som sitter i liv med ytterpanelen.
Har ni radiatorer under fönstrena eller golvvärme?
 
P pwb skrev:
Har ni radiatorer under fönstrena eller golvvärme?
Nej, varken det ena eller det andra.
Värmer upp bostaden med en L/L-värmepump, och sköter ventilationen med ett FTX-aggregat.
Fast nu är nog värmepumpen avstängd för säsongen. Det är 25°C varmt ute :)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi har aldrig haft en tillstymmelse till kondens på insidan av våra fönster som sitter i liv med ytterpanelen.
men så bra för dig. förklarade varför man drar in fönstrena. förutom utvändig slitage då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.