Maria T
Svar på tävlingsfrågan är 1 = FSC-märkt ek

För första gången på sju år har jag förodlat tomat och chili och pysslat om dem som spädbarn. Jag älskar att så, både ätbart och sånt som enbart är till lyst, men har inte orkat för att livet varit kaos. Om jag skulle vinna det fin odlings-setet skulle jag gladeligen tillverka småkrukor av gårdagens DN och så det som kan glädja mig senare under säsongen.
 
Svaret är nr 1: FSC-märkt Ek

Jag skulle bli glad för detta kit. Älskar att pyssla i trädgård och plantera och min lilla dotter har i år hjälpt till att både plantera penséer och sätta fröer. Dock fick vi påhälsning av ett rådjur redan dagen efter vi satt våra penséer - som slet upp dem med rötterna och tuggade i sig blommorna och passade på att stjäla våra tulpaner. Även om dottern inte blev lika ledsen som jag så tror jag hon skulle uppskatta att få vara med och pyssla med detta kit :) (fast gladast blir nog mamma)
 
Svar: FSC-märkt ek

Tänk att få en gratis chans...
Odlandet skulle gå som en dans!
Med fyra barn och studerande fru
Är ekonomin lite ansträngd ju...
Jag önskar så att jag vann!
Jag skulle bli bästa pappa och man!
 
Svar: 1. FSC-märkt Ek.

Motivering: Att få ett trädgårdskit skulle bli ett välbehövt tillskott i de odlingslådor där ogräs och okända växter har tagit över. Jag önskar mig mycket ätbara grödor och vill gärna att lådorna blir verkliga "matlådor".
 
nr 1: FSC-märkt Ek

Min trädgård är tragisk. En rädisa skulle göra mig glad!
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Elina Blom Westergren Elina Blom Westergren skrev:
Vinn stort vårkit för odlingsintresserade

[bild]

Nu är det dags att börja odla, om du inte redan satt igång. Veckans två vinnare tar hem varsitt kit med ett roligt krukmakeriset där du kan göra egna biologiskt nedbrytbara krukor. Dessutom ingår 25 plantetiketter och mängder av blommor, kryddor och grönsaker. Eller vad sägs om rudbeckia, persilja, koriander, ruccolasallat, rädisa, spenat, sommarmorot, dill, ringblommor, grönkål, sockerärtor, bataviasallat, basilika och praktvädd? Massor av ätbart och vackert att titta på.

Totalt värde cirka: 2 000 kronor

Så här tävlar du:
Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Krukmakerisetet består av en del trädetaljer. Vilket träslag är dessa gjorda av?
Svaret hittar du här: www.impecta.se

1. FSC-märkt Ek
X. FSC-märkt Furu
2. FSC-märkt Gran

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 20 april.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås före fredagen 2 veckor efter det att den dragits.
1. FSC-märkt Ek
”Inget krångel med ström,
sladdlöst en trädgårdsdröm!
jobbet går som en dans utan ”svans”
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Impecta Fröhandel. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.

Vi tackar Impecta Fröhandel för att de sponsrar den här tävlingen.
 
1. FSC-märkt Ek

Ska precis skriva för livets tredje hus, tredje gången gillt! Nu med vuxna barn kommer jag äntligen få tid för trädgård detta vore en strålande start!
 
Orientexpressen
1. FSC-märkt Ek
Vilket fint kit. Det skulle vara roligt om det blev mitt. Det blir ett startskott till att involvera hela familjen i allt från kruka till jord, från frö till vackert gott till vårt bord. Det är så roligt att se när det gror och växer upp. Och allt blir extra gott när man har odlat det själv.
 
Stort grattis till veckans ena vinnare Albinp3 som precis köpt hus och kommer ha massor av skoj att se fram emot trädgården. Lycka till med nya huset!

Motivering: Vi bor idag i en lägenhet på tredje plan i Linköping. Har köpt hus två mil utanför stan och flyttar 1a maj! Samma dag som den "store" sonen fyller fyra år. Han gillar inte grejen med att det kommer vara flyttkaos på hans stora dag, men samtidigt är han lyrisk över att få bo i hus.. Förstå glädjen att kunna gå ut i trädgården och leka i lekstugan och trädkojan som finns på tomten?! Men - frågar man honom ska han inte leka. Han har helt enkelt inte tid om man frågar. Han ska odla! I trädgårdsland, pallkragar, krukor, mjölkpaket och allt man kan tänka sig man kan lägga jord och frön i. Det vore en så stor lycka för honom att få plocka hem detta pris och få möjligheten att planera mera! Lillebrorsan på två år hjälper(stjälper) nog mer än gärna till ;)
 
  • Gilla
Albinp3
  • Laddar…
Stort grattis även till veckans andra vinnare Åsa Lund, som har ett trädgårdsprojekt på sitt torp som med detta odlingskit förhoppningvis kommer att bli lite extra kul i sommar.

Motivering: Sommarens projekt på Torpet är att göra trädgården lite mysigare. Tänk att kunna så fröer och sedan plantera tillsammans med barnen!
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Elina Blom Westergren Elina Blom Westergren skrev:
Stort grattis till veckans ena vinnare Albinp3 som precis köpt hus och kommer ha massor av skoj att se fram emot trädgården. Lycka till med nya huset!

Åhoj! Så himla kul!
Hur går vi tillväga nu? :)
 
Åsa Lund
Otroligt tacksam över vinsten!
Här ska planteras
 
  • Fröplantor i hemmagjorda krukor av tidningspapper på ett vitt fat, redo för plantering.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.