Det bästa vore om du kan hitta en rörmarkering till som är i samma koordinatsystem, du får fråga grannen. Har du två punkter kan du räkna ut var alla andra punker finns. Det krävs dock fri sikt mellan punkterna för att på ett någonlunda enkelt sätt mäta ut dom.
 
harry73
B b8q skrev:
X är här norrut och Y österut.
Nu när jag tänker efter kan det också vara att koordinatsystemet är lite vriden så att de inte ärr norr och öster som gäller.
 
harry73 harry73 skrev:
Nu när jag tänker efter kan det också vara att koordinatsystemet är lite vriden så att de inte ärr norr och öster som gäller.
Jämför koordinaterna på t.ex. punkterna 65 och 67 med kartbilden så framgår det ganska bra hur koordinataxlarna måste vara riktade.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nej, nu resonerar du som en matematiker och inte som en lantmätare. X är här norrut och Y österut. (Numera har lantmätare börjat ange koordinater i N, E istället, just för att undvika förväxlingar).
Misstänker att @harry73 gjort lumpen. I militären har man vridit runt koordinatsystemet så att man får positiva värden på höjdaxeln (z). Ett elände att vänja sig vid när man kom direkt från gymnasiet, men i övrigt ganska praktiskt.

Oavsett om koordinatsystemet är nord-sydligt linjerat eller ej borde man dock lätt med pythagoras sats kunna mäta ut ungefär var p. 69 ligger genom att rita en cirkelbåge från den utmärkta p. 68.

54,38 meter får jag sträckan till att vara, men kontrollräkna gärna...
 
Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Misstänker att @harry73 gjort lumpen. I militären har man vridit runt koordinatsystemet så att man får positiva värden på höjdaxeln (z). Ett elände att vänja sig vid när man kom direkt från gymnasiet, men i övrigt ganska praktiskt.
Eller så var det precis tvärt om ja. ”På riktigt” är X till höger och i terränglådan norrut. Lärde mig blanda ihop dem gjorde jag uppenbarligen och inte kom det några ryssar heller. :thinking:
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
54,38 meter får jag sträckan till att vara, men kontrollräkna gärna...
Eller så lär man sig läsa och ser att det är utskrivet hur lång sträckan mellan p. 68 och 69 är.

OT: Läs gärna en annan tråd så länge så medan jag skriver lite kommentarer till mig själv här.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
harry73
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Misstänker att @harry73 gjort lumpen
Jag slapp göra lumpen och började intressera mig för koordinatsystem när jag började leka med googlemaps. Wgs 84 med lat first och sen lon. Sedan började jag samarbeta med folk som kunde gis och riktiga gis program och då visade det sig att de ofta vänder på lat och lon, eller nord och öster. Men jag fattar inte helt poängen + att jag inte fattar när man gör det på det ena sättet och när på det andra.
 
Så här svarade Bo-Gunnar Reit på Lantmäteriet på samma fråga för ett antal år sedan:

"Nu och då vänder sig folk till Lantmäteriverkets geodetiska enhet och frågar varför vi på svenska kartor har x mot norr och y mot öster. Jag och mina kolleger har gjort en del efterforskningar men inte lyckats vaska fram något säkert svar, men vi gissar att anledningen är historiskt betingad.

Den projektion vi använder för att överföra (lat,long) till (x,y) i RT 90 heter Transversal Mercator (eller Gauss-Krüger). Principen för denna projektion är att man avbildar den krökta jordytan vinkelriktigt (konformt) på en liggande cylinder som tangerar jordklotet längs en meridian. Lambert publicerade en lösning till detta problem 1772 för en klotformad jordmodell. Gauss var den som åren 1816-22 löste problemet för en ellipsoid. Gauss använde i sin lösning just konventionen x mot norr och y mot öster, troligen beroende på att han skrev latituden före longituden och hade azimuten orienterad medurs. När vi Sverige i början på 1900-talet införde Gauss-Krügers projektion för svensk kartläggning var influenserna från Tyskland starka. Det är därför sannolikt att vi anammade den konvention som då redan var väletablerad i Tyskland.

En ytterligare förklaring till varför Gauss och hans kollegor valde denna konvention tror jag kan vara att om man vill räkna vinklar medurs bevarar man hela den trigonometriska formelapparaturen genom att välja x mot norr och y mot öster.

Noteras bör att för den typ av koordinater som GPS primärt använder, geocentriska (X,Y,Z), är axlarna i XY-planet orienterade som i skolboken."
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
tommib
--- Helt OT ---

RT90 (militärens gamla system) har mycket riktigt x-koordinaten i nord-sydlig riktning och y-koordinaten i öst-västlig riktning. Det var lite stökigt först men man vande sig...

Numera använder försvarsmakten MGRS (eller UTM som det också kallades) efter NATO-modell. Verkar rätt bängligt i mitt tycke men funkar för hela världen till skillnad från RT90 som bara är definierat för Sverige (RT = Rikets Triangelnät).

// f.d. eldledare
 
Om man ska resonera som en matematiker och om X = NORR och att positiva Z-värden ska vara ett höjdmått uppåt i luften så borde Y = VÄSTER enligt högerhandsregeln. Varför inte använda enkel matematikregel som redan Euler använde på 1700-talet?
Typiskt ekonomer och annat "löst" patrask att försöka förstöra vår enkla världsordning ;)
 
T tobbbias skrev:
Om man ska resonera som en matematiker och om X = NORR och att positiva Z-värden ska vara ett höjdmått uppåt i luften så borde Y = VÄSTER enligt högerhandsregeln. Varför inte använda enkel matematikregel som redan Euler använde på 1700-talet?
Typiskt ekonomer och annat "löst" patrask att försöka förstöra vår enkla världsordning ;)
Som Bo-Gunnar var inne på så handlar det också om vinklar. Lantmätare, militärer och annat löst patrask arbetar gärna med kompassriktningar, och en kompass har sin gradskala med 0 mot norr och sedan ökande medurs runt. Medan matematiker räknar vinklar som ökande moturs (se en gradskiva t.ex.).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.