Hej. Håller på att inreda övervåningen på en lada där vi bor på undervåningen.
Har nu kommit till avv väga av golvet och lägga ut spånet. Men då var det just det med spånet. Har precis blivit av med jobbet och vill börja tänka på utgifterna. Kan jag använda något annat än just 22mm golvspånskivor. Som blir billigare? Det är strax under 60kvm och jag har fått pris av en vän som jobbar på större bygghandel, ca 5500kr för spån. Går det komma under detta med annan lösning?

Mvh Daniel
 
Vad ska du ha ovanpå spånet? Alternativet är väl spontade brädor. Det kostar kanske lite mer, men å andra sidan duger det ju även som ytskikt i de flesta fall, så du sparar in kostnaden för laminat/matta/etc.
 
Jag tänkte lägga laminat på skivorna.
 
Det brukar gå att hitta begagnade golvplank på Blocket eller liknande. Mycket finare än laminat... Bor du omkring Gävleborg så har jag kanske ett golv till salu som iallfall duger som undergolv...
 
useless useless skrev:
Det brukar gå att hitta begagnade golvplank på Blocket eller liknande. Mycket finare än laminat... Bor du omkring Gävleborg så har jag kanske ett golv till salu som iallfall duger som undergolv...
Nej tyvärr, bor i göteborgsområdet.
Kollade på Jem&fix och dem ska ha 4600kr för spån. Det är såklart bättre, verkar som spån är en väldigt enkel och lättarbetad lösning.
 
Ja, det är svårslaget rent prismässigt med spånskivor. Enda nackdelen är väl att man behöver nånting ovanpå. Spontade golvplank, typ 22x95-120, borde man kunna få för en dryg hundring kvadraten från nån lokal såg.
 
Bär spontat lika bra som spån?
Vill ju inte att det ska kännas som sportgolv att gå på
 
Mikael_L
Svaret på frågan har två dimensioner, både bildligt och på riktigt :) .
Golvspånskiva har en bra jämn kvalitet, men ett spontat trägolv, 22mm tjockt, av hygglig kvalitet torde vara lika stabilt som golvspån - mellan bjälkarna.

Men sen erhåller hela bjälklaget en kraftig förbättring av svikten med skruvlimmade golvspånskivor, ty då ingår spånskivorna i konstruktionen, det blir liksom en T-balk utav golvbjälken och spånskivan.
Denna förstyvning erhåller man liksom inte med spontat trägolv.

Är det kort spännvidd och ordentliga dimensioner på bjälklaget har man inget behov och inte så stor nytta av denna samverkanskonstruktion, men börjar bjälklaget få en spännvidd runt 4 meter så brukar skuvlimmat golvspån vara nödvändigt för att nå acceptabelt lågt svikt.
 
  • Gilla
Richard66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.