På landet har jag lite lagningsarbete att göra efter en hård vinter där det plogats flitigt med fyrhjuling lite kors och tvärs där begränsningskabeln för gräsklipparen går. Tre–fyra ställen sådär är den nog av på, och ganska förutsägbart var det skett/kan ske.

Så vad gör man? Jag har förstått att man kan gräva ner kabeln upp till 15 cm, vilket är mer än tillräcklig marginal för att inte råka klippa den med plogen, men ändå. Tänker att det kanske skulle räcka att få ner kabeln 5–6 cm men förlägga den i rör där den är utsatt. Vad borde man ha för rör då?

Någon som har liknande problem och hur har ni löst det?

Kör HQ 420, men det är väl sak samma oavsett modell antar jag.
 
VP-rör, finns ju rätt grova på tex Bauhaus 32mm, 40mm. Avloppsrör?
Men det bör väl vara såpass kraftigt och grov diameter att snöplogen kan glida över.
50mm svart PVC rör?

Jag hade nog bara grävt ner den djupare.
Skarvar brukar jag löda och försegla med en krympslang.
Det finns krympslang med smältlim på insidan så det blir fukttätt!
 
VP-rör eller Avloppsrör blir väl jäkligt dyrt?

En enkel vattenslang fungerar väl?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hmm, att pensionera en gammal vattenslang och använda den låter som en lösning i min smak. Tänkte själv på skyddsslang för kabelförläggning, men det verkade rätt dyrt givet problemets omfattning.

Borde göra ett lite större jobb med bl.a. stensättning vid parkeringsplatser där kabeln körs av, men det kommer inte hända i år och löser inte alla riskplatser.

Gräva djupare, tja, det är så jävla tråkigt att gräva bara. Roligare att överanalysera och -arbeta på andra sätt då. Plus att det är 80–100 år gammal packad singel/stenkross i kanten mellan gräs och grus vilket gör grävning än tråkigare (eller kanske 20 år gammal, men känns hopplöst hårt iaf).
 
richardtenggren
PEM-slang?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
En 14-50mm slang PEM, fiberslang, etc, fungerar utmärkt och har hårdare yta än vattenslang. Du bör kunna hitta dem för ca 5-6:-/m så det blir ju inga större pengar.
Är det någon i närheten som gräver fiber så brukar de ha stumpar liggande som ingen vill nyttja om de skulle vara för korta.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.