K
Funderar på att hämta en bättre begagnad varmvattenberedare men funderar på hur jag ska transportera den.. I alla instruktioner för nibes beredare och ackumulatortankar står det att beredaren måste transporters stående.

Hur hade ni gjort? Stående blir den ju väldigt hög och ranglig. Men antagligen kan man förstöra något när man lägger den på sidan..
 
det är nog mer för att minimera skador på plåthöljet. El-sköldar sitter 7-9 cm innanför plåten och lär inte ta skada.
 
S
En VVB är bara en tank med en EL-patron i , det som kan vara är ett rör som finns i den för att hämta VV
i toppen på den , röret som sitter fast i botten som skulle kunna lossa på något sätt , men kör du bara på asfalt och inga gropar med stuts på kärran går det bra
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
S
Hur vet vi att det är en WLM
TS vad är är det för fabrikat

Är det en gammal focus WLM så är röret i den av vävarmerad bakelit och går lätt av , fungerar den i dag
ett vanligt fel på den är att röret krackelerar och VV tas från mitten eller botten .
Då finns det kanske 25 - 50 liter VV att använda
 
S
Till TS köp den inte om det är en Focus WLM-300
 
Krilleman
S skutten11 skrev:
Är det en gammal focus WLM så är röret i den av vävarmerad bakelit och går lätt av ,
Äkta rörmokar-erotik att du kan materialet på det röret! (y)(y)
 
S skutten11 skrev:
Till TS köp den inte om det är en Focus WLM-300
flera äldre beredare hade samma anliggningsvärmare (tex thermia) så snurra inte in dig på just wlm:en men att avråda köp av en elberedare av äldre modell kan iofs vara på sin plats. En elpatron som sitter direkt kontakt med förbrukningsvattnet har förmodligen betydligt kortare livslängd än värmesköldarna men har troligen något större värmeförluster pga den miserabelt dåliga isoleringen utanför.
 
S
Krilleman Krilleman skrev:
Äkta rörmokar-erotik att du kan materialet på det röret! (y)(y)
Har servat sådana i 20 år , det fans en kille som hade väldigt små händer som kom in i hålet och satte dit ett nytt i metall , men han är borta från dom jobben nu ,
Inget som går att göra något åt , bara skrota
 
S
TS skrev i alla nibes info så ska dom stå upp , så det kanske är en Nibe , men vet inte om han läst något om VVB allmänt
Om det är en NIbe så är det ett metallrör i den har jag för mig
 
Lustigt!
Vår Thermia, som vi hade i förr-förra huset kunde monteras både liggande på golv, och "stående" upphängd på vägg. Och vi hade den stående några år och sedan liggande.
Tänk att den ändå höll i 25 år!
Och funkar nog fortfarande för övrigt.
 
K
Det var en VVM 240 jag funderade på. Det blir en bit att köra så det hade kanske varit bäst att köra den stående ändå.

Vad ska jag se upp med kring en ca 10 år gammal vvm?
 
S
Det är en Nibe EL-panna med VV - beredare i , avsedd för att kunna kopplas till en Luft/vatten VP
men går att köra i enbart VV läge på ren EL
Inga problem att lägga den ner för transport , finns inga vitala delar som behöver stå upp
Endast som någon sa , plåtskalet som kan bli klämt , lägg något mjukt på flaket först
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.