Är det inte enklare att laga med samma sorts bruk som det är murat med? Kleta i "spackel" av olika slag kommer väl se konstigt ut......
 
Den senaste diskussionen gällde sockel/källarmuren och i vanligt bruk eller puts är kornstorleken för stor för att man ska kunna få in det i de minsta sprickorna. Filtar man så lär det bli under närmaste osynligt.
 
J justusandersson skrev:
Jag tycker du måste ta reda på vad som orsakat sättningarna först, innan du börjar reparera. Den typen av skador är potentiellt allvarliga (måste dock inte vara det).
Sättningen kom 1970 och slutade röra sig ganska omgående, så jag tycker det inte känns som ett problem? Inget som lutar invändigt, inga fönster som kärvar mot väggen där sättningen är.

Om jag reparerar så ser jag om det skulle röra på sig igen tänker jag.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag tycker det är anmärkningsvärt att ett som jag uppfattar det ganska nytt hus har så tydliga sättningar. jag skulle ta reda på orsaken och förvissa mig om att det inte kommer att hända igen.
 
Microkatten
K Konradsson87 skrev:
Sättningen kom 1970 och slutade röra sig ganska omgående
Menar du att fogarna har stått så här öppna i 48år?
 
Microkatten Microkatten skrev:
Menar du att fogarna har stått så här öppna i 48år?
Ja, pratat med båda tidigare ägare och dom har inte bemödat sig med att göra något åt saken
 
Ibland är det en fördel att inte veta för mycket... Ta reda på vad som orsakade sättningen, så du kan lämna den bakom dig. En gång ska du också sälja och då gäller det att ha ett bra svar.
 
J justusandersson skrev:
Ibland är det en fördel att inte veta för mycket... Ta reda på vad som orsakade sättningen, så du kan lämna den bakom dig. En gång ska du också sälja och då gäller det att ha ett bra svar.
Har en pärm som förts vidare vid husköp. Där står det "Spricka uppkom strax efter uppförandet, sättningar i fyllnadsmassor"
 
Vore intressant att veta hur huset är grundlagt. Finns det källare?
 
Olika grundläggningsmetoder ger olika förutsättningar. Det vanligaste sättet att grundlägga hus med källare (inkl soutteränghus) långt in på 70-talet var att placera murade källarväggar på gjutna grundsulor. Sulorna göts mot oschaktad mark. Därefter göt man ett tunnt oarmerat betonggolv på en något högre nivå. Om en sula av någon anledning göts mot fyllnadsmassor uppstod nästan automatiskt en sättning. Detta sätt att grundlägga ska inte förväxlas med en armerad kantförstärkt gjuten platta på mark. En sådan platta fungerar mer som en båt och är inte lika känslig för okomprimerade fyllnadsmassor.

Med din redovisning förstår jag bättre hur skadan har uppkommit. Med lite tur tror jag inte du behöver tänka så mycket på den mer.
 
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
Microkatten
K Konradsson87 skrev:
Ja, pratat med båda tidigare ägare och dom har inte bemödat sig med att göra något åt saken
Udda. Kan ju ge en förhöjd risk för skador p.g.a. ökad vatteninträngning, förutom risken med själva sättningen.

Med tanke på att du verkar ha det bra dokumenterat, att inga andra (synliga) skador finns eller antyds och att sättningen ser ut att ha upphört för länge sedan så hade jag nog bara fogat igen springorna med bruk. Som du säger så är det ett bra sätt att se om det (i detta fall mot förmodan) skulle fortsätta röra på sig.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Udda. Kan ju ge en förhöjd risk för skador p.g.a. ökad vatteninträngning, förutom risken med själva sättningen.

Med tanke på att du verkar ha det bra dokumenterat, att inga andra (synliga) skador finns eller antyds och att sättningen ser ut att ha upphört för länge sedan så hade jag nog bara fogat igen springorna med bruk. Som du säger så är det ett bra sätt att se om det (i detta fall mot förmodan) skulle fortsätta röra på sig.
Nä det är någon spricka i grundmuren med vet inte om sånna är vanliga ?
Jo det är helt klart konstigt att dom inte gjort något men det förvånar mig inte då den tidigare ägaren verkar ha tummen mitt i handen
 
Bumpar IGEN..

Sambon vägrar låta mig anlita för att foga igen förens jag kan bevisa att det är lugnt. Hur fan gör jag det?

Mätade golv till tak några punkter, vattenpass på golv..

Går det mäta sprickorna sen kolla efter 1vecka eller är det för kort tid ?

Tips mottages
 
Ja, en vecka ger inget utslag utan det är mer åt ett år det handlar i tidsrymd.
Mäta tror jag är svårt, det kan vara små och långsamma rörelser. Bästa sättet skulle jag säga är att foga, då ser man. Du har ju dessutom dokumenterat att det beror på sättningar i fyllnadsmassor.
 
Det är grundens eventuella rörelser du bör ha koll på. Skaffa några mätpunkter i källaren längs den aktuella ytterväggen och väg av dem med ett bra vattenpass en gång i veckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.