Fönster är vackrast i fasadliv det är inget snack om den saken. Gör man dem sidohängda kan man därtill slå upp dem fint!

Men nu placeras ju fönster i den "varma delen" av väggen på regelstommen innanför luftspalten. Då hamnar fönsterna 0,5 dm in i väggen. Det ser lite ut som att man tilläggsisolerat och snålat med estetiken.

Kan man placera fönsterna i fasadlivet om man är beredd på mer underhåll/korta livslängd. Eller är det kört från början som idé (typ de kommer mögla inom något år/kommunen kommer säga nej)?
 
Jag förstår inte varför det inte skulle gå bra att placera fönstren längre ut på ett modernt hus? Rent energimässigt borde det snarare vara en fördel att göra så.

Kan inte se en enda nackdel med det förutom att de möjligen blir lite lite mer utsatta för väder och vind, men det måste vara marginell skillnad.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
Nej, det bli sämre ur isolationssynpunkt. Fönstret hamnar ju delvis utanför husets övriga isolering. Då blir det dåligt isolerat runt fönstret. Hur mycket sämre det blir vet jag inte. Men bättre blir det definitivt inte.
 
S
År det ett nytt eller färdigt hus som du pratar om , stor skillnad
 
Microkatten
Vill man ha fönstrena "längst ut" på en vanlig regelstomme är det nog bakom träpanel + ev luftspalt som är brukligt, dvs några cm in som du säger, t.ex. enl. bild från träguiden:

Två exempel på väggsektioner med fönster, en med fönstret placerat djupare in och en i linje med fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I moderna byggande kan man vilja dra in dem ytterligare i fasaden. Men det finns också moderna exempel på fönster i liv med träfasad https://www.byggahus.se/arkitektur/sands-hus-sparsmakat-i-rott:

Rödmålat hus med fönster i linje med träfasaden, omgiven av torkade buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan variant är fönster i kassetter som sticker ut:

Modern byggnad med fönster som är i nivå med stenfasaden och utskjutande fönsterkassetter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gör man på rätt sätt så fungerar det säkert bra med fönster i liv eller utanför fasadbeklädnad. Nackdelen kan vara något sämre isolerings-effekt, lite mer komplicerad konstruktion och mer utsatt för väder och vind, men det behöver i det stora hela inte bli en enorm skillnad.

I stenstomme är det enklare att få fönster i liv med fasaden. Så är det också på gamla korsvirkeshus utan fasadpanel eller tilläggsisolering på utsidan.
 
S skutten11 skrev:
År det ett nytt eller färdigt hus som du pratar om , stor skillnad
Jag talar om inför produktion av ett nytt hus (alltså ett hus som inte finns).
 
Microkatten Microkatten skrev:
Vill man ha fönstrena "längst ut" på en vanlig regelstomme är det nog bakom träpanel + ev luftspalt som är brukligt, dvs några cm in som du säger, t.ex. enl. bild från träguiden:

[bild]

I moderna byggande kan man vilja dra in dem ytterligare i fasaden. Men det finns också moderna exempel på fönster i liv med träfasad [länk]:

I stenstomme är det enklare att få fönster i liv med fasaden. Så är det också på gamla korsvirkeshus utan fasadpanel eller tilläggsisolering på utsidan.
Det där var ju intressant. Undra hur de gjort rent tekniskt om fönstret lutar mot fasaden och då sitter ovanpå luftspalten? Men uppenbarligen går det ju!
 
S
Det är väl enklare kanske att sätta det en bit in , men då förloras kanten att ställa blommor på och en invändig fönsterbräda behövs som står ut en bit
Jag gillar inte den modellen , har flyttat ut mina nya och har 20 cm , det räcker säger frugan
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker inte man kan reducera den här frågan till ren byggnadsteknik. Vi har traditioner som i hög grad beror på äldre byggnadsteknik. I träfasader (med panel) har det traditionella sättet att placera fönster (dvs fönsterkarmar) varit i liv med träpanelen minus ev lockläkt eller lockbräda. I ett timmerhus, i liv med timret. I tegelfasader har traditionen varit att dra in karmen en kvartssten. Avvikelser från detta har mest berott på medvetna försök att ändra fasaduttryck eller utvändiga tilläggsisoleringar.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag tycker inte man kan reducera den här frågan till ren byggnadsteknik. Vi har traditioner som i hög grad beror på äldre byggnadsteknik. I träfasader (med panel) har det traditionella sättet att placera fönster (dvs fönsterkarmar) varit i liv med träpanelen minus ev lockläkt eller lockbräda. I ett timmerhus, i liv med timret. I tegelfasader har traditionen varit att dra in karmen en kvartssten. Avvikelser från detta har mest berott på medvetna försök att ändra fasaduttryck eller utvändiga tilläggsisoleringar.
Precis så!

Men frågan är om man kan göra så idag och fortfarande få bygglov av kommunen (klarar väggen energikraven?) och inte få en rejäl förhöjd risk för skador. Någon som vet?
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Bygglovsaspekten tror jag man kan bortse ifrån. När det gäller energikraven gäller att man tar in på gungorna det karusellen inte klarar. Detaljpetande har inte stöd i BBR. Jag tror att det traditionellt svenska sättet att placera fönster (så nära fasadlivet som möjligt) har mycket med täthetsaspekten att göra. Söderöver gör man andra hänsynstaganden (sol mm), och fönstren hamnar längre in.
 
Våra fönster på huset byggt 2010 sitter i liv med ytterpanelen, en Z-panel för övrigt.
92 mm karmar överlappar sålunda det isolerande väggskiktet med
92 - 22 (panel) - 28 (luftspalt) - 9 (utegips) mm = 33 mm.

Men vad skulle det göra för skillnad på energiförbrukningen om fönsterkarmarna var indragna t.ex. 45 mm i väggen, med en nischbräda utanför?

Vad vi har vunnit är ett traditionellt utseende som passar huset och omgivningen i övrigt.

Tillägg:
Samt 28 - 29 cm djupa fönsternischer på insidan, som är helt underbara för blommor och allt annat som man vill ställa upp men inte ha i vägen inne på bord och hyllor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
ni glömmer också fickan med kalluft som blir på insida. ju närmare värmekällan glaset är ju mindre risk är det för kondensbildning. kan bli en hel del redan vid -20.
 
  • Gilla
Bolak_jr och 1 till
  • Laddar…
Z zsimpey skrev:
ni glömmer också fickan med kalluft som blir på insida. ju närmare värmekällan glaset är ju mindre risk är det för kondensbildning. kan bli en hel del redan vid -20.
Det bekymrar mig inte alls här nere i södern.

Det enda störande är att det då och då blir imma på fönstrens utsida, eller någon gång per år till och med frostrosor.
Allt för att de är så välisolerade, så ytterglaset inte värms upp av innertemperaturen.
Men det kan vi leva med :)
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Precis. Den effekten kommer ju delvis av att värmen inte kommer åt att värma glaset. Jag valde ett högre u värde på mina fönster pga utvändig kondens. La dom pengarna på aluminumutsida istället.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.