Jag har nyligen låtit byta samtliga fönster och min ytterdörr i mitt radhus. Nu drar det i huset o det känns otätt överallt. Har idag utetemperatur på 18 grader men härinne känns det som ett kylskåp, är ändå 21-22 grader enligt termometer. Detta fenomen blir värre ju mer det blåser ute. Hoppas någon har nåt tips om vad detta är, hade ju inte i min vildaste fantasi trott det skulle bli svinkallt inne efter att ha investerat i fönster med 3-glas isolerruta. Firman som gjort fönsterbytet påstår att det är rätt drevat och jag har inte kunskap att avgöra detta. Deras teori är att det drar från andra ställen nu när fönstren är tätare men jag vet inte, känns ju som det blåser rakt in. Har aldrig haft drag i huset förut trots gamla slitna o delvis ruttna fönster.
Tacksam om någon svarar o har nån teori om detta.

Förtvivlad
 
A
Det är relativt lätt att kolla om det drar på grund av felaktig drevning, enklast enligt mig är med en rökpenna, har man ingen sån, så funkar lågan från ett ljus, utblåst cigarettrök eller något liknande.

Att lågan/röken rör sig något behöver inte vara fel, men virvlar den eller fladdrar, så är något skumt.

Du var inte hemma och såg hur jobbet gjordes?
 
Nej jag var borta men såg ju att det var drevat då listerna sattes dagen efter. Firman plockade bort en list på utsidan efter jag klagat o konstaterade att det var tillräckligt drevat. Angående ljus så fladdrar lågorna som aldrig förr även om ljusen står 2-3 m bort från fönstren. Ett drag överallt med andra ord som inte var före fönsterbytet. Om det nu inte är fönstren så vet jag inte vad jag ska göra.
 
A
Brukar man inte ha en mjukfog invändigt?
 
Inte en aning. Hör också till saken att ett par andra radhusägare i mitt område med likadana hus har anlitat samma firma med likadana fönster o de verkar inte ha samma problem, det som skiljer är att de värmer sina hus med luft-luft värmepump o jag har direktel, oljefyllda. Men det ska väl inte ha så stor betydelse tycker man.
Nu på kvällen när vinden mojnar drar det mindre, så verkar ju som nånting inte är tätt.
 
Redigerat:
Har de nya fönsterna spaltventiler som står vidöppna som du kanske inte hade förut?
I och för sig konstigt att det skulle dra så mycket från dessa ..
 
A
Det ska ju inte påverka drag som påverkar ljus flera meter bort. Själv har jag bara använt svällremsor eller fogskum när jag har satt fönster, så jag kan tyvärr inte ge precis hjälp. Men jag vill minnas att det ”ska” vara: list, mjukfog, bottningslist, drevning. Sett från insidan. Utan det riskera man väl att det blåser rakt igenom och att fuktig luft vandrar utåt?
 
Ja det är spaltventiler på en del fönster och dom är stängda men snickarn tyckte de skulle vara öppna för då skulle det inte dra nån annan stans. Jag sa att jag vill kunna ha dom stängda, helst mitt i vintern men verkade som han tyckte att jag skulle kompensera med att höja elementen:p Alltså få högre elförbrukning efter fönsterbytet:crysmile: Har testat o ha dom öppna men det hjälper inte mot övrigt drag. Angående tätningen så var drevningen den enda tätningen jag kunde se, han pratade nåt om tre ggr, jag fattar inte, man drevar väl från in och utsidan, alltså 2ggr.
 
Känns verkligen som det blåser rakt igenom ibland. Så tacksam för tips o råd här
 
BirgitS
Har du gått med ett ljus eller liknande längs väggarna för att se om det drar överallt eller bara på vissa ställen samt i vilken riktning det drar på olika ställen?

För att människor och hus ska må bra behövs det ventilation och därför har man spaltventiler så man får in luft som motsvarar utsuget. Vad är det för ventilation i huset?
 
Nej jag har inte gått med nåt ljus än. Det är mekanisk frånluft, fläkt på taket. Jag är medveten om vikten av ventilation men det här draget är något utöver det normala.
 
Har frågat runt lite nu. Verkar som jag ska anlita en besiktningsman eller liknande. De verkar dock göra en ganska ytlig besiktning och är mycket inriktade på fukt. Kanske är det en byggtekniker jag ska vända mig till? Tacksam för tips.
Verkar också som "Scouten" som kommenterade här har helt rätt, det saknas troligen någon form av vindtätning.
 
Staffans2000
Börja med att stänga av alla vetilationsfläktar. Det kan vara så att dina gamla otäta förster läckte lite överallt, Medans nu "läcker" det bara in på några enstaka ställen. Men där blir draget destå större!

Staffan
 
Nja har varit inne på det till en början men eftersom typ hela huset blir kallt o det blir värre ju mer det blåser ute lutar det nog mer åt otäta fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.