Hej alla på forumet! Jag och min framtida sambo har tittat på en del hus med källare, de flesta byggda i mitten av 50-talet. Jag har läst mycket nyttigt här om vanliga problem med källare och hur man bäst undviker eller åtgärdar dem.

I denna min första post skulle jag vilja kontrollera om det är finns något att invända mot den teknik som används vid dränering som utförts 2008 på ett objekt vi vill gå och titta på. Huset har en källare och det finns även en tillbyggnad och garage som på gjuten platta från 1975. På bilderna ser man en grundare dränering runt dessa.

Dräneringsrör vid grund, utgrävning intill hus med brun fasad och dräneringsmatta synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundare dränering runt husgrund med synlig grus och byggnadens hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundare dränering runt hus med källare och tillbyggnad, isoleringsmaterial och rör synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källaren luktar, och överlåtelsebesiktningen rekommenderar fördjupad undersökning

"En fördjupad undersökning rekommenderas för att konstatera orsak till och omfattning av den mikrobiella lukt som upplevdes i konstruktionen. Det är viktigt att tänka på att denna rekommendation om fördjupad undersökningen gäller hela källarplanet."

Visserligen är dräneringen rätt gammal, men rätt utförd kanske den kan fungera ändå? Det finns ett inrett sovrum i källaren med uppreglat trägolv, och även uppreglad panel på några väggar. Plastgolv i gillestuga.
Rören verkar ligga i höjd med grundplattan, utesluter det utgrävning och isolering av golvet om man inte dränerar om djupare?

Säger bilderna er något? Tack på förhand.
 
Redigerat:
Rören ser ut att ligga högt. De verkar inte heller lagt isodrän ut över sulan. Det där är inte riktigt som det borde vara. Även om man gör rätt så kommer ju bottenplattan att vara oisolerad. En 10år gammal dränering ser jag inte som gammal. Den ska hålla mycket längre.
 
  • Gilla
Jultomtepappan
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De verkar inte heller lagt isodrän ut över sulan
Varför skulle man göra det? Isodränens uppgift är ju inte att täta utan termisk isolation. Att den inte omfattar sulan gör knappt någon skillnad.
Röret är ju omgivet av makadam så vattentillrinningen till röret är ju säkerställd.
Visst, röret hade kunnat placerats lägre om det nu inte finns naturliga hinder för det. Jag tycker det ser fint ut.
 
  • Gilla
Jultomtepappan
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En 10år gammal dränering ser jag inte som gammal. Den ska hålla mycket längre.
Nej det har du ju rätt i, jag måste läst 2008 men tänkt 1998.
 
Fast om det nu finns en konstaterad lukt i källaren, så är det ju uppenbarligen problem. Visserligen finns det brister i dräneringen som vi ser på bilden, men det är att hoppas på för mycket att tro att det blir bra om man gräver upp igen och gör rätt.

En källare från 50 talet är inte byggd för att ha boyta i källaren, det kommer alltid att vara en fuktvandring upp genom golvet. Det kan gå att få till en beboelig yta, om man gör om med nivellgolv, plåt/plastreglar osv. Men det är inte säkert att boytan någonsin fungerar.

En källare från den tiden fungerar som förråd, tvättstuga, hobbyrum/snickarbod osv. Men den är inte lämplig för sovrum och liknande.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Markduken ska ju ligga under dränerings röret, så inte leran / jorden blandas med makadammen
 
  • Gilla
Jultomtepappan
  • Laddar…
Tillverkarnas instruktioner säger att man ska lägga ut över sulan. Då får man isolering även på kanten av sulan. Dräneringen bör ligga under golvnivå.

Jag håller med hempularn, källaren är inte byggd för att inredas som bostad. Den här dräneringen gör den bättre men det är fortfarande inte helt lämpligt. Golvet som väggreglarna står på är sannolikt kallt och fuktigt. Jag kan tänka mig att det finns fuktskador där.
 
  • Gilla
Jultomtepappan
  • Laddar…
Tack för alla svar än så länge. Den stora frågan är ju vad som går att rätta till och till vilket pris. Om man river ut allt från källaren, och känner att det stabiliserat situation kan man ju göra ett försök med t.ex. ventgolv tänker jag. Det hade varit trevligt att kunna ge barnen egna rum, men det kanske vore bättre att dela sovrum uppe och spela datorspel där man får plats i källaren istället.

Det jag snappat upp om organiska material i källaren gör att jag funderat på funktionen förråd. Om man förvarar kläder, skor och diverse skrot där, kanske i flyttkartonger kommer väl detta också dra åt sig fukt, eller är det bara i direktkontakt med golv och väggar man menar?
 
Mikrobiell lukt == något organiskt som håller på att brytas ned.

Vi hade också svag mikrobiell lukt i vårat 50-talshus (i källaren ). Vi dränerade om, men lukten försvann först ner vi rev ner alla uppreglade väggar och tog bort det uppreglade golvet.

Nu finns ingen lukt ö.h.t.

M.a.o.: oavsett dränering eller ej så bör man ha minimalt med organiskt material i en källare från 50-talet. Definitivt inga inbyggda reglar som ligger direkt mot betongen. :)
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
J Jultomtepappan skrev:
Om man förvarar kläder, skor och diverse skrot där, kanske i flyttkartonger kommer väl detta också dra åt sig fukt, eller är det bara i direktkontakt med golv och väggar man menar?
Har du en hög relativ luftfuktighet så kan kartonger och liknande ta skada (och i förlängingen börja brytas ned).

Har man källaren uppvärmd brukar detta dock inte vara några problem, förutom under juli-september när varm och fuktig luft kommer in (via ventilationen) och kondenserar i den svalare källaren (värmen är ju oftast avstängd denna period). Under denna korta period kan man ibland stänga ventilationen och köra luftavfuktare (om man upplever det som ett problem).

Att ha kläder och kartonger på hyllor brukar av den anledningen oftast inte innebära några större bekymmer (enligt min uppfattning).

Vad man bör vara noggrann med är konstruktioner av organiskt material i direkt anslutning till betongen. T.ex. golv/vägg-reglar i trä, gipsskivor (med papper), pappertapeter, etc. Sådant hör inte hemma i en sådan källare.
 
  • Gilla
Jultomtepappan och 1 till
  • Laddar…
E eviljava skrev:
Vad man bör vara noggrann med är konstruktioner av organiskt material i direkt anslutning till betongen. T.ex. golv/vägg-reglar i trä, gipsskivor (med papper), pappertapeter, etc. Sådant hör inte hemma i en sådan källare.
Puh, så en soffa i biorummet är alltså inte utesluten så länge den står på ickeorganiska ben :)
 
J Jultomtepappan skrev:
Puh, så en soffa i biorummet är alltså inte utesluten så länge den står på ickeorganiska ben :)
Ser inga bekymmer med "organiska ben" på soffan heller.

Se till att du har utrymmet uppvärmt och ta bort konstruktioner (jag räknar inte in soffben i denna kategori) som under längre tider ligger dikt an mot betongen, så borde du vara hyfsat safe.

En annan bra grej är att inte belamra källaren totalt. Den fukt som tränger upp via plattan bör kunna ventileras bort. Har du en massa bråte liggande förhindrar du fukten från att ventileras bort effektivt.
 
  • Gilla
Jultomtepappan och 1 till
  • Laddar…
Några kommentarer till dräneringen: Med ett hus som är grundlagt på detta sätt och där marken i stor utsträckning består av lera, får man inte schakta ur till en nivå som är lägre än sulan. Man riskerar då att underminera grunden. Om man lägger ut dräneringsrör av den här typen direkt på lera utan markduk kommer makadam och övrig återfyllning att trycka in lera i dräneringsröret så det snart förlorar sin funktion. När huset byggdes använde man tegelrör för dränering, som uppträdde på ett annat sätt.

När det gäller lukt mm så är det som många påpekat inte tänkt att denna källare skall användas som bostadsutrymme. Håller man temperaturen runt 16 grader och undviker uppregling med trä osv får man sällan problem.
 
  • Gilla
Jultomtepappan och 2 till
  • Laddar…
Fundering, är det lerbotten? I vilken landsdel ligger huset.
 
A AndersS skrev:
Fundering, är det lerbotten? I vilken landsdel ligger huset.
Jag vet ärligt talat inte. Såg inget berg på bilderna. Huset ligger på Mälaröarna, i samma nivå som omgivningen och vid tomtgränsen börjar det slutta nedåt rejält i en backe mot en allmänning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.