Hejsan!
Jag har kollat runt med en del husleverantörer och det verkar som man får lite mothugg då man önskar sig FTX-ventilation. De flesta verkar inte så vana vid detta och projekteringar från husleverantören finns oftast inte. Nu har vi bestämt oss för ett hus men huslev. kan då inte erbjuda projektering av FTX-ventilation.
Jag har dock planer på att ta huset med endast mekanisk frånluft och sedan eventuellt be byggarna montera in extra spiro-rör för tilluftsdelen. Men för att detta ska fungera måste projektering göras och ventilationsritningen ändras.
Hur komplicerat är själva projekteringen av FT-ventilation ? F-venten är ju lixom redan dragen, det enda jag ska komplettera med är T-delen.
Är det så komplicerat att man måste lämna ut projekteringen för ventilationen till proffs eller klarar man av att göra det själv ? Hur exakt är placering av tilluftsventiler osv ?
Vad jag har förstått så bör jag komplettera frånluften med tilluftsventiler i typ Sovrum, Vardagsrum,allrum och klädkammare...

Spirorör kostar väl inte en förmögenhet och det kostar nog inte så mycket extra att få byggarna att montera dit dom heller. Men vänder jag mig till en ventilationsfirma tar dom säkert 30000:- bara för att ändra i ritningen.... :-[

Tacksam för tips och råd!
 
Suck... Killen som sålde oss vårt huspaket är egentlgen VVS.planerare, planerar annars stora hallar och kontorshus, det var inga problem för honom att planera. Det kostade oss 537 euro..

Det är ju helt vettlöst att hustillverkarna inte kan erbjuda dig den servicen.
 
Läser du på lite så kan du säkert få till något som fungerar när det gäller att få in rätt luftmängder. Men om du vill vara säker på att inte stå där med en ventilation som för en massa oväsen så bör du nog inte göra det förrän du förstår och kan räkna på egenljud och dämpning i don och övriga komponenter och det är nog inte helt lätt. Risk för dragkänsla finns ju också med olämpliga donval.

Det behöver nog inte kosta så värst många tusenlappar att få det projekterat i form av en enkel handritning, det är bara några timmars arbete. (Jag skulle trycka särskilt på att jag vill ha en tyst anläggning.)

För övrigt tycker jag du gör ett klokt val som vill köra på FTX.
 
Ventilationsbutiken låter ju toppen. Jag har nämligen tillgång till dwg-ritningar och kommer som sagt endast behöva göra tillägg med Tillufts-delen. Låter som prisvärt!
Sen är det ju lite extra material + att be byggarna montera även tilluftsdelen.
Tackar för tipsen... låter verkligen som rätt väg för mig.

Sen kan man ju fråga sig varför inte hustillverkarna kan erbjuda sådana här system som standard.... nästa bara frånluftsvärmepumpar o frånluftsvent. som finns som standard.
 
http://www.usv.se/ brukar ju också nämnas som ett alternativ. Har ingen erfarenhet av dom, hittat dom på nätet när jag har letat.

Dom är ju nära i alla fall (Nykvarn) ;)

Nån som har någon erfarehet av den firman?

/FW

 
Kom på att jag bad om prisuppgift på en byggsats för ett tag sedan:

Produkt: Byggsats-VX 400 EV, för 1 plan, max 185 kvm, - vägg
Beskrivning:
Art.nr: P-1-185-V
Antal: 1 st
Pris: 38.266,00 kr


Komplett byggsats för hemmafixaren:

-Det aktuella aggregatet levereras komplett med fläktar, filter, värmeväxlare, värmebatteri och all styr- och reglerutrustning.

-Don, kanaler och övriga systemtillbehör anpassas efter husets boyta, planlösning, aggregatets placering m.m. efter att vi mottagit din husritning.

- Du erhåller en ritning med kanaler och don specificerade utan extra kostnad.

-Vi hjälper dig att komma igång och spara pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.