Tjena! Jag har följande bokhylla: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S29217754/#/S89249950 (2st) som används som bakgrund i min "filmstudio" för att skapa en slags "biblioteksmiljö" som känns som "inlärning":

Jag har tänkt att ta bort bakstyckena från dessa för att placera hemmagjorda ljudabsorbenter bakom dem annars får jag ingen nytta av mina ljudabsorbenter. Frågan är huruvida man kan ta bort fastspikat bakstycke eller om det är farligtt för bokhyllans stabilitet?

I dess byggnadsmanual (hur man sätter ihop den) så skall bakstycket spikas fast längst uppe och längst ned på bokhyllan såväl som i mitten på den.

Frågan är då om detta är kanske för att ge dig en viss stabilitet som den förlorar om bakstycket tas bort?

Sedan är också frågan hur man ska ta bort bakstycket smidigt utan att förstöra det helt eller om det är omöjligt och man får se borttaget bakstycke som förstört bakstycke för gott?

Vad för verktyg bör användas för att ta bort bakstyckena om de nu ens kan tas bort eller om de är för viktiga för hyllornas konstruktioners stabilitet? Om det inte går så har jag funderat på att flytta bokhyllorna och istället investera i dessa "bokhyllor" som jag kan måla till en "träaktig" färg: https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/lagerhylla-prof-5-hyllplan-180x80x30

Tack för all hjälp på förhand! / NN.
 
Använd en sidavbitare och dra ut de små nubben. Alternativt använd en skruvmejsel och pilla upp nubbhuvudet och dra sedan ut med lämplig tång.

Bakstycket ger en viss stabiltitetsförstärkning till bokhyllan, lär funka utan bakstycke. Du märker hur det blir när du tar bort bakstycket.
 
Lär ju i princip rasa ihop utan bakstycke.
 
Mikael_L
Bakstycket är helt essentiellt för bokhyllans stabilitet, tar du bort det kan du inte ha böcker i den sen. Dessutom har den troligen inte vinkelräta hörn heller utan bakstycke.

Du kan antagligen ta bort halva bakstycket, eller ta ur stora hål i bakstycket, så det är en ram kvar av bakstycket runt om, på typ minst 10 cm bredd. Då kommer nog bokhyllan vara åtminstone nästan lika stadig som innan.

Det kan också gå att ta bort bakstycket och sen fästa bokhyllan väldigt stadigt mot väggen, med t.ex. små stålvinklar lite här och där.

Det är pillrigt att ta bort bakstycket utan att förstöra det, men det går (utan att förstöra det speciellt mycket). En sidavbitare att få ut spikarna lite med, sen en liten kofot eller hovtång t.ex.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Det finns en anledning till att bokhyllor har krysstag eller bakstycke. Är den byggd för det har den väldigt lite stabilitet utan det.
 
Eftersom det tydligen ska bli en hembyggd studio med ljudabsorberande prylar i hyllan så är det väl bara att gå loss med ditt projekt och se hur det blir. Bort med bakstycket och skruva fast det du har knåpat ihop.
Blir det rangligt, så in med lite stag och vinkeljärn.
 
N NorrlandsNorrlänning skrev:
Jag har tänkt att ta bort bakstyckena från dessa för att placera hemmagjorda ljudabsorbenter bakom dem annars får jag ingen nytta av mina ljudabsorbenter.
Hur tjocka är dessa "ljudabsorbenter"?
Låt bakstycket vara kvar, sätt absorbenterna innanför/framför bakstycket,
och ta av hyllskivorna på djupet, så att de får plats.
 
Biblioteksmiljö med IKEA Billy? Omöjligt. Blir det en film för synskadade?
 
  • Gilla
Kim Gyllenhorn och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Biblioteksmiljö med IKEA Billy? Omöjligt. Blir det en film för synskadade?
Va? Det är väl inget fel på Billy-hyllorna?
-------------------------------------------------------------
Alternativt tillvägagångssätt:
Såga bort "mitten" på bakstyckena.
Lämna 10 cm runt om, med rundade sågningar i hörnen, med radie som en kaffekopp ungefär:
Skiss av bakstycket till en hylla med mitten borttagen och rundade hörn.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.