Hej,
byggsatsen till friggeboden står färdig att montera på tomten. Platsen där jag tänkt ställa den är en sluttning. Min tanke vara att med hjälp av någon slags pelare stötta upp bjälklaget i bakkant så den kan ligga rakt mot tomten. Men jag tänkte lyssna runt lite innan jag bestämmer mig. Den lägsta punkten ligger nästan 1.5 meter under den högsta. Var först inne på färdiggjutna betongpelare, men de längsta är bara 70 cm och bör även grävas ner. Andra tankar är att mura upp lite lecablock i ena hörnet eller gjuta på något sätt, tänkte först sätta en form och bara gjuta på den blandade ojämna mark som är där, men någon varnade för att den kan sjunka med tiden. Har heller inte koll på hur många bärpunkter det bör vara på 15 kvadrat. Desto fler, desto stabilare antar jag?
 
  • Sluttande tomt med löv och trädstubbe där en friggebod ska byggas, viss ojämn terräng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antalet plintar beror främst på hur Friggebodens grundkonstruktion är utformad. Det är svårt att ge ett precist svar utan att känna till detta. Med så stora höjdskillnader måste du mura upp de högsta plintarna. Det gör du enklast med hjälp av lecasten. Grundläggningen skall helst ske på ett sådant djup att det inte finns risk för tjälskott. Om marken är dränerande brukar det räcka med hälften av frostfritt djup, annars måste du isolera vid sidan av plinten.
 
Hej och tack för svar, jag har inte konstruktionen klar för mig ännu, men oavsett antal, färdiga stolpar, grävda hål, jordborr, leca, gjuta med trästolpar, gjuta med metallstolpar, hittade något exempel här för att få en bild av hur jag funderar.
 
  • Modern träbyggnad på stålkonstruktionsstolpar i snötäckt sluttning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, vill man spela i de eleganta salongerna är detta en mycket fin lösning. Stålstolpar och diagonalstag i kombination med limträ gör att det blir lätt men ändå stadigt.
 
De där byggsatserna har i många fall klena bärlinor, som kräver rätt många plintar.

Om vi antar att du når berg om du gräver ned 70 - 100 cm. Så bör plintarna fästas i berget så att de inte glider iväg.
 
Men hur hög är friggeboden?

"Högsta höjd från mark till taknock får inte överstiga 3,0 meter. Höjden beräknas från markens medelnivå invid byggnaden."
- Boverket
 
Med tanke på att det är en massa rötter och sådant måste du i vart fall gräva först, matjorden och rötterna måste bort. Och glöm som sagt inte den tillåtna höjden - om det är 1,5 meters höjdskillnad så tillkommer 0,75 + grunden på själva byggsatsens höjd, dvs är den 2,5 meter till nock blir den totala höjden uppemot 3,5 meter...
 
255 hög.. just nu kom vi fram till att det är 120 cm från lägsta till högsta punkt.. är det bättre att bygga med leca och fylla med singel för att på så sätt höja lägstahöjden? Eller ska jag gräva ur i framkant och få bärlinan under markhöjd, men då blir det problem med ventilation?
 
Du kan inte på något enkelt sätt trolla med marknivån. Med ett flackt pulpettak kan du ändå få till det inom maxhöjden. Enklast är nog att mura upp med lecasten och skapa ett golvplan som ligger 60 cm över lägsta marknivån. Några vackra stolphus finns det inte plats för.
 
tack för alla tankar, har bollat fram och tillbaka med de som ska hjälpa mig och kommit fram till att gjuta rör är nog det bästa, om man nu ska gjuta pelare i rör att ställa boden på, vad är det mest effektiva sättet att förbereda 14 stycken 70 cm djupa hål? Spade, jordborr, grävmaskin? Innan hålen är klara går det inte börja gjuta och innan gjutningen är klar går det inte komma vidare. Skulle gärna vilja ha detta färdigt inom ett par veckor..
 
Men måste du verkligen ha 14 plintar (det är väl 15 kvm stuga?)? Troligen är byggsatsen gjord med klena bärlinor som behöver täta stöd. Men det kan man ju ordna med lite färre plintar, och några avsevärt grövre bärlinor mellan plintarna.

Det är en hel del arbete med att dels gräva 14 hål, dels att staga upp varje gjutrör så det inte rör sig, och sedan väga av höjderna till typ några mm nogrannhet.

Av bilderna att döma så kommer du att stöta på berg eller stooora stenar ganska direkt när du gräver. Om det då dessutom lutar så behöver du fästa plintarna i berget, borra ned ändamålsenliga järn i stenen.

Om man tänker sig 14 plintar och drygt 1,5 m var i snitt (även under mark). Då går det åt kanske 0,5 kbm betong, jäkla mycket om du skall blanda själv.
 
Gräv, frigolit, gjut en sula á 195, mura upp med leca, syll, regla upp, gör en egen grövre stomme, res friggebod. Gjorde själv så när jag byggde ut i höstas 30m2 med 2,3m höjdskillnad. Känns som en enkel lösning! Jävla mycket jobb att gjuta x antal plintar etc.
 
Tanken är att förvara ganska mycket "vikt" i boden, trädgårdstraktor plus övriga gräsklippare bland annat. Har en tanke att jag gärna vill lägga klinkers på golvet och då känns det som en poäng att ha tätt mellan pelarna? Enligt ritning som mycket riktigt påpekas är det fyra stolpar på längden och tre på brädden plus 2 extra mitt i. Är inne på att ringa in en betongbil när det är dags för gjutning. Men att använda jordborr eller låta en minigrävare jämna till allt, är det ett alternativ för att komma ifrån en del av grävandet?
 
Hur viktigt är det att bygga långt ut i sluttningen? Går det inte att flytta fram boden något och få mindre höjdskillnad?

Oavsett det skulle jag, som andra varit inne på, byta ut de medföljande bärlinorna mot något rejält så att man kan hålla nere antalet stödjepunkter.
 
Tanken är att utnyttja en del av tomten som idag i princip inte används. Flyttar jag fram den för mycket försvinner den lilla bit plan mark som finns på tomten där barnen sätter upp badmintonnät och liknande. Ska ser över bärlinornas dimension. Har beställt grävjobb nu, kommer en mindre grävmaskin och schaktar av ytan den ska stå på så det blir jämnt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.